@article { author = {Hājizādeh, Mahin and مطلبی, حکیمه}, title = {The Stady of the Structurral of "Malhamat Al-Hossein" of George Shakour bassed on formalism school}, journal = {Religious Literature and Art}, volume = {1}, number = {3}, pages = {9-39}, year = {2016}, publisher = {Islamic Sciences and Culture Academy}, issn = {2538-5704}, eissn = {2821-2177}, doi = {10.22081/jrla.2017.43949.1049}, abstract = {Since their appeal of artworks is because of their structural quality and this is the structure of work that with its type of function in terms of language expressive and aesthetics can reach the value amony other works. And as a literary work is known in the community and since the formalists evaluate the literary works by structural approach and by declaring issues such as defamiliarization and foregrounding tryes to show the literacy of work that it can be done through deviation and rule synergy. Therefore Malhamat AL-Hossien of George Shakour the Lebanon poet is one of the best texts for evaluating from the prespective of formalist. This study seeks to rely on analytical method to analyze the structure of Malhamat AL-Hossien bessed on formalist school. Analysis of verses of malhameh suggests that not only this poet highlighted his language by means of deviation tricks and rule synergy but also by means of this literary techniques and linguistic and artistic styles established an appropriate link between context and from of work. And also with the correct choice of rhyme he has been increased the music of his poem language and it has provided to the community as a literary masterpiece.}, keywords = {structure,formalism,S George shakour,Malhamat Al- Hossien}, title_fa = {تحلیل ساختاری ملحمة الحسین جورج شکور بر پایه‌ی مکتب فرمالیسم}, abstract_fa = {با توجه به این‌که جذابیت آثار هنری ناشی از کیفیت ساختاری آن‌هاست و این ساختار اثر است که می‌تواند با نوع کارکرد خود چه زبانی، چه بیانی و زیبایی‌شناسی در میان دیگر آثار ادبی به برجستگی رسیده و به عنوان یک اثر ادبی در جامعه مطرح شود و از آن‌جا که فرمالیست‌ها نیز متون ادبی را از دیدگاهی ساختاری می‌نگرند و با بیان مباحثی چون آشنایی‌زدایی و برجسته‌سازی در جست وجوی نشان دادن ادبیت متن می‌باشند که از طریق هنجار گریزی و قاعده افزایی صورت می‌گیرد. لذا ملحمة الحسین جورج شکور شاعر معاصر لبنان به خاطر نمونه‌ی والای فصاحت و بلاغت یکی از مناسب‌ترین متن‌ها برای بررسی از دیدگاه نقد فرمالیستی است. پژوهش حاضر در صدد است تا با تکیه بر روش توصیفی-تحلیلی به تحلیل ساختاری ملحمه الحسین جورج شکور بر پایه‌ی مکتب فرمالسیم بپردازد. واکاوی ابیات این ملحمه مبین آن است که این شاعر علاوه بر این‌که از طریق ترفندهای هنجارگریزی و قاعده افزایی باعث برجستگی زبان خود شده است با بهره گیری از این تکنیک‌های ادبی و شگردهای زبانی و هنری پیوندی مناسب میان محتوا و شکل اثر برقرار کرده است. هم‌چنین وی با انتخاب درست وزن و قافیه و حرف روی باعث افزایش موسیقیایی زبان شعر خود شده و آن را به عنوان یک شاهکار ادبی به جامعه عرضه نموده است.}, keywords_fa = {ساختار,فرمالیسم,جورج شکور,ملحمة الحسین}, url = {https://jrla.isca.ac.ir/article_22874.html}, eprint = {https://jrla.isca.ac.ir/article_22874_260ac44bfdc80aae9aa3821704174b00.pdf} } @article { author = {ghaemi, morteza and قتالی, سید محمود}, title = {Artistic Images of Blasphemy in Holy Quran}, journal = {Religious Literature and Art}, volume = {1}, number = {3}, pages = {39-65}, year = {2016}, publisher = {Islamic Sciences and Culture Academy}, issn = {2538-5704}, eissn = {2821-2177}, doi = {10.22081/jrla.2017.43861.1044}, abstract = {The Holy Quran is the book of life which has been sent down for intellectual, epistemic and moral development of humans. Describing all aspects of moral virtues and vices in full detail, The Holy Quran teaches humans how to live prosperously. Quranic words are based on images and scenes. Using illustrative style, The Holy Quran has introduced moral vices including idolatry, hypocrisy, unbelief, worldliness and so on in such a delicate way that makes their comprehension very easy for the audiences. In addition, by portraying the consequences and effects of sin, this Muslim Scripture wakes up humans and warn them not to get caught in the trap of sins. Blasphemy is one of the key words which have been scolded in The Holy Quran. Blasphemy, as a negative concept existing in stark contrast with faith, is considered as the exact cause of ruthlessness form The Holy Quran point of view. For a detailed explanation of blasphemy, The Holy Quran has benefited sensory, imaginary and real images in order to transfer its meaning, characteristics and atheists’ features to readers’ mind. The present study is aimed at examining the artistic images of the blasphemy in The Holy Quran to make the hideousness of blasphemy known as well as to explain a small part of the astounding beauty of artistic creations by The Holy Quran.}, keywords = {"The Holy Quran,artistic image,blasphemy,sensation,"}, title_fa = {تصویرپردازی هنری بخل و اسراف در آیینه قرآن کریم}, abstract_fa = {بررسی تصاویر ادبی قرآن کریم زمینه بهره‌مندی هرچه بهتر و بیشتر از آموزه های دینی را فراهم می کند. قرآن کریم با شیوه تصویرگری ، رذایل اخلاقی از جمله شرک، نفاق ، کفر، بخل و اسراف و... را چنان هنرمندانه، معرفی کرده است که مخاطب به خوبی زشتی آن‌ها را درک می‌کند. بخل و اسراف، دو واژه با بار معنایی منفی و در واقع نشان دهنده افراط و تفریط و خروج از خط میانه‌روی و اعتدال هستند و بررسی تصاویر ادبی مرتبط به این دو رذیلت، زیبایی آفرینش‌های هنری در قرآن را بهتر جلوه‌گر می‌سازد. پژوهش حاضر که به روش تحلیلی – توصیفی انجام شده است، به بررسی و تحلیل تصویرهای هنری قرآن در رابطه با بخل و اسراف پرداخته تا به این سوال پاسخ دهد که تصویر پردازی بخل و اسراف در قرآن چگونه است و چه ویژگی‌های ممتازی دارد؟ نتایج حاکی از آن است که قرآن کریم غالبا برای تبیین دقیق رذایل از تصاویر حسی بهره برده است که سرشار از حرکت، حیات و پویایی هستند تا بدین طریق معانی را از راه حس و فکر و وجدان و روان به خواننده منتقل کند. قرآن کریم غالباً با عباراتی کوتاه، اما متنوع و دلنشین تصویری منفی و زشت از اسراف کنندگان در ذهن و خیال مخاطبان خود رقم زده است. لذا تصویر کامل اسراف، در درون نظام تصاویر به هم پیوسته قرآنی، شکل و معنای واقعی خود را پیدا می‌کند.}, keywords_fa = {"قرآن کریم,تصویر هنری,بخل,اسراف,"}, url = {https://jrla.isca.ac.ir/article_22875.html}, eprint = {https://jrla.isca.ac.ir/article_22875_1ee006f2a63f9cac423d08fe52797267.pdf} } @article { author = {پروین, نورالدین and امیری, جهانگیر}, title = {Comparative study of the literary style of the speeches and letters of Nahj Al-balagha based on Buzyman Equation}, journal = {Religious Literature and Art}, volume = {1}, number = {3}, pages = {65-85}, year = {2016}, publisher = {Islamic Sciences and Culture Academy}, issn = {2538-5704}, eissn = {2821-2177}, doi = {10.22081/jrla.2017.45924.1082}, abstract = {Statistical methodology is the most romantic and most accurate critical schools that empirical evidence replaces intuitive judgment. Buzyman equation is one method of statistical methodology which Buzyman, German scientist, first suggested in stylistics. According to Buzyman quantity of text literary or text separation from other types of text, by comparing the use of verbs can be explained in relation to the number of characters; the number of verbs be more, the text between literary style and approach is more passive. The ratio is obtained by dividing the number of the verbs to the adjectives. The present study by relying on statistical methodology of Buzyman aim to compare the speeches and letters of Nahj al-Balagha. Based on the data obtained from this equation, the sermons of Nahj al-Balagha, compared with letters are more passive approach and therefore are more literary. on, the sermons of Nahj al-Balagha, compared with letters are more passive approach and therefore are more literary.}, keywords = {Imam Ali (AS) Nahj Al-balagha sermons,Nahj Al-balagha letters,statistical methodology,Buzyman equation Bvzyman}, title_fa = {بررسی مقایسه‌ای سبک ادبی و علمی در خطبه‌ها و نامه‌های نهج‌البلاغه بر پایه معادله بوزیمان}, abstract_fa = {سبک‌شناسی آماری از عالمانه ترین و دقیق ترین مکاتب نقدی است که شواهد تجربی را جایگزین قضاوت شهودی قرار داده است. معادله بوزیمان یکی از روش‌های سبک شناسی آماری است که نخستین بار بوزیمان دانشمند آلمانی، آن را در سبک‌شناسی مطرح نمود. به عقیده بوزیمان کمیت ادبیت متن یا جداسازی متن ادبی از دیگر انواع متن، با مقایسه میزان کاربرد افعال نسبت به تعداد صفات قابل تبیین است؛ هر چه تعداد فعل‌ها بیشتر باشد، متن داری سبک ادبی و رویکرد انفعالی است. که این نسبت با تقسیم تعداد افعال بر صفات حاصل می‌شود. پژوهش حاضر بر آنست که با تکیه بر شیوه سبک شناسی آماری بوزیمان به مقایسه خطبه‌ها و نامه‌های نهج البلاغه بپردازد. براساس داده‌های حاصل از این معادله، خطبه‌های نهج البلاغه در مقایسه با نامه‌ها داری رویکرد انفعالی‌تر و در نتیجه ادبی‌ترند. د. براساس داده‌های حاصل از این معادله، خطبه‌های نهج البلاغه در مقایسه با نامه‌ها داری رویکرد انفعالی‌تر و در نتیجه ادبی‌ترند.}, keywords_fa = {امام علی (ع),خطبه‌های نهج البلاغه,نامه‌های نهج البلاغه سبک‌شناسی آماری,معادله بوزیمان}, url = {https://jrla.isca.ac.ir/article_22876.html}, eprint = {https://jrla.isca.ac.ir/article_22876_718135a371ac7cad6039a030c202c1e2.pdf} } @article { author = {زودرنج, صدیقه and pooramiri, meisam}, title = {An investigation into the aesthetics of coherence based on the elements of poetry A case study of the ode "Anaay Ghatla Altaf" by Seyed Haidar Helli in lamentation for Hussain Ibn Ali (AS)}, journal = {Religious Literature and Art}, volume = {1}, number = {3}, pages = {85-107}, year = {2016}, publisher = {Islamic Sciences and Culture Academy}, issn = {2538-5704}, eissn = {2821-2177}, doi = {10.22081/jrla.2017.568.1036}, abstract = {Aesthetics review constitutes one of the important branches of contemporary literary criticism which is concerned with the valuation of the literary work using internal criteria and relies on the principles of coherence and coordination, unity, perfection, reinforcement and emphasis, innovation and inspiration, and complexity. Coherence and coordination is the basic element and the underpinning reason for the unity of poetry. Besides, it is deemed as the most fundamental element of aesthetics in a literary work. This principle is clearly manifested in Seyed Haider Helli`s (an elegy poet of Ahl al-Bayt -People of the House- in the nineteenth century) poetic language. His Elegy focusing on the element of emotion in lamentation for Imam Hussain (AS) is one of his most important odes. The present study employed an analytic-descriptive method to investigate the aesthetics of Seyed Haider Helli`s elegy based on the principle of coherence and coordination and relying on the elements of poetry. The findings indicated that the elements of poetry, music, language-phoneme, words and syntactic structures, emotion, imagination, and meaning were used relying on the principle of coherence and coordination so as to create a literary work which represents the poet`s inner thoughts. Further, the findings showed that the extant coordination in the ode is the product of the harmony between its infrastructure and superstructure elements.}, keywords = {Aesthetics؛ coherence and coordination؛ elements of poetry,the ode "Anaay Ghatla Altaf"؛ Seyed Haidar Helly}, title_fa = {بررسی زیبایی‌شناسی انسجام با تکیه بر عناصر شعری مطالعه موردی: قصیده"اَناعیَ قتلیَ الطفّ" سید حیدر حلی در رثاء حسین بن علی(ع)}, abstract_fa = {نقد زیبایی‌شناسی یکی از شاخه‌های مهم در حوزه نقد ادبی معاصر به شمار می‌آید که به ارزش-گذاری اثر ادبی به‌وسیله عوامل درونی می‌پردازد و بر اصول انسجام و هماهنگی، وحدت، کمال، تقویت و تاکید، ابداع و الهام و پیچیدگی تکیه دارد. تناسب و هماهنگی، از عناصر اساسی و سبب پیوند و عامل وحدت نظام شعری است، همچنین از اساسی‌ترین مؤلفه‌های زیبایی‌شناختی در اثر ادبی به شمار می‌آید. این اصل در زبان شعری سید حیدر حلی(مرثیه سرای اهل بیت در قرن نوزدهم) به‌وضوح تجلی‌یافته است . مرثیه این شاعر که با محوریت عنصر عاطفه در رثای امام حسین(ع) سروده شده، از مهم‌ترین قصاید وی بشمار می‌آید. در پژوهش حاضر با استفاده از شیوه تحلیلی-توصیفی، زیبایی‌شناسی مرثیه سید حیدر حلی برمبنای اصل انسجام وهماهنگی با تکیه بر عناصر شعری مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد: عناصر شعری؛ موسیقی، زبان -واج، واژه و ترکیب‌های نحوی، عاطفه، خیال و معنا در جهت آفرینش ادبی با تکیه ‌بر اصل تناسب و هماهنگی به کار گرفته شده تا بیانگر اندیشه درونی شاعر باشد و هماهنگی حاکم بر این قصیده بر اساس مجموعه هماهنگی‌های بین عناصر روساخت و زیرساخت آن شکل گرفته است.}, keywords_fa = {انسجام وهماهنگی,عناصر شعری,زیبایی شناسی,قصیده"أناعی قتلی الطف",سید حیدر حلی}, url = {https://jrla.isca.ac.ir/article_22880.html}, eprint = {https://jrla.isca.ac.ir/article_22880_e28b5b2fba3b3611ff4c6a34765fe577.pdf} } @article { author = {حسینی اجداد, سید اسماعیل}, title = {Sermon -" Imam Sajjad (AS) -" Kufa -" Textual Texture-" Situational Texture}, journal = {Religious Literature and Art}, volume = {1}, number = {3}, pages = {107-135}, year = {2016}, publisher = {Islamic Sciences and Culture Academy}, issn = {2538-5704}, eissn = {2821-2177}, doi = {10.22081/jrla.2017.44286.1065}, abstract = {Discourse is a kind of literary criticism that deals with reading texts by different interpretations and its goal on one hand are the expression of beauties, imageries, effect on the reader, and the rate of innovation and creativity of text and on the other hand literary texts have different political, social, and cultural interpretations and commentaries because of being multi-layered. The main goal of the orator is the persuasion of participants. Because of this he should be familiar with criterions of pervasiveness, techniques of discourse, the quality of crystallization and formation of meaning and message of linguistic units in connection with the elements of textual (intralingual) and situational texture (extralingual) like social, political, and cultural textures so that he could use the manner of meaning development and its tools for persuading the audience. The sermon of Imam Sajjad (AS) was delivered after Ashura event and in a time when Kufian were weeping and remorseful under the influence of Zeinab (AS) and Um-Kolsom (AS) and laid the bases for the next revolts like Tavabin and Mokhtar revolts. This article shows that the discourse of his holiness (AS) is full of unique literal, rhetorical, and verbal features from a textual texture perspective. Using common words and concepts, using various techniques of persuasion like swear, emphasis, repetition, warn and encouragement, using the art of Ma’ani, Badi’e and Bayan, and also the suitability and accompaniment of structural and textual textures with situational textures has multiplied the influence of the sermon}, keywords = {"Sermon" "Imam Sajjad" "Textual Texture" "," ","}, title_fa = {گفتمان خطبه امام سجاد(ع) در کوفه بر اساس بافت متنی و موقعیتی}, abstract_fa = {گفتمان، نقدی ادبی است که به خوانش متون در تأویل‌های مختلف می‌پردازد و هدفش از یک سو، بیان زیبایی‌ها، تصویرگری‌ها و تأثیر بر خواننده و میزان نوآوری و خلاقیت متن می‌باشد؛ و از سوی دیگر، متون ادبی به واسطه‌ی چند لایه‌بودنش، با تأویل‌ها و تفاسیر مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی همراه است. هدف اصلی خطیب، اقناع مشارکین است. به همین سبب، باید با مقیاس‌های اقناعی، فنون گفتمان، چگونگی تبلور و شکل‌بندی معنا و پیام واحدهای زبانی در ارتباط با عوامل بافت متنی(درون-زبانی) و بافت موقعیتی(بیرون‌زبانی) نظیر بافت‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی آشنایی داشته باشد تا بتواند در اقناع مخاطبان از چگونگی تکوین معنا و ابزارهای آن استفاده کند. خطبه‌ی امام سجاد(ع) پس از واقعه‌ی عاشورا و در زمانی که کوفیان تحت تأثیر خطبه‌ی حضرت زینب(س) و حضرت ام‌کلثوم(س) گریان و پشیمان بودند، ایراد گردید و قیام‌های بعدی مثل قیام توابین و قیام مختار را پایه‌ریزی کرد. این مقاله نشان می‌دهد که گفتمان خطابه‌ی ایشان(ع) از دیدگاه بافت متنی سرشار از ویژگی‌های بی‌نظیر ادبی، بلاغی و خطابی است. به‌کارگیری الفاظ و مفاهیم رایج، استفاده از فنون مختلف اقناع هم‌چون سوگند، تأکید، تکرار، انذار و ترغیب، به‌کارگیری هنر معانی، بیان و بدیع و نیز تناسب و همراهی بافت‌های ساختاری و متنی با بافت‌های موقعیتی تأثیر خطبه را چندین برابر کرده است. در این مقاله، ضمن اثبات شناخت بالای خطیب، با ویژگی‌های تأثیرگذار خطبه، به تجزیه و تحلیل ساختارها و بافت متنی و موقعیتی آن خواهیم پرداخت.}, keywords_fa = {"امام سجاد," "بافت متنی" "بافت موقعیتی," ","}, url = {https://jrla.isca.ac.ir/article_22882.html}, eprint = {https://jrla.isca.ac.ir/article_22882_3ea6608f45f37faa0f3c1c37b179f14c.pdf} } @article { author = {شربتدار, حسنعلی}, title = {Art and its rhetorical function in the Qur'an,}, journal = {Religious Literature and Art}, volume = {1}, number = {3}, pages = {135-160}, year = {2016}, publisher = {Islamic Sciences and Culture Academy}, issn = {2538-5704}, eissn = {2821-2177}, doi = {10.22081/jrla.2017.44387.1068}, abstract = {The aim of the function of the literary images is to express the goals, effects and results of the artistic images in Quranic verses. The effects and functions of the artistic images in Quranic verses are investigable with more extensive dimensions of these images to express the religious ideas which are the main and constant guiding axis of the prophets in the history of mankind. The function of this purpose can be seen by using Quranic similes, metaphors, and ironies and using the kind of letters, the arrangement of the words and the syntax rules of the phrases in the various verses. The function of using the literary techniques for imaging the verses is to elucidate, explain, emphasize and to be expressive the meanings and ideas that are fully related with the context of the phrases and the images of these ideas and its meanings can be observed through the coherent relationships of the verses}, keywords = {function,literary images,artistic images,thirtieth section}, title_fa = {تصویر هنری وکارکرد بلاغی آن در آیات قرآنی}, abstract_fa = {تصویر هنری از اصول مهم مباحث زیبایی شناسی است،و به وسیله آن زیبایی‌های هنری متون ادبی یا کارهای هنری را با تصویرسازی از اندیشه‌ها و احساسات درونی هنرمند، به ساختارهای هنری بیرونی می‌توان انتقال داد. سبک تصویر هنری در قرآن کریم، تصاویری زنده، پویا و خیره کننده‌ای دارد و با تصاویر هنری بشری از نظر تأثیرگذاری و سازندگی یا از نظر لفظ و محتوا متمایز است. هدف ازپژوهش در تصویر هنری وکارکرد بلاغی آن بیان اهداف، آثار و نتایج تصاویر هنری درآیات قرآنی است. آثار و کارکردهای تصاویر هنری در آیات قرآنی در ابعاد گسترده تر از این تصاویر برای بیان اندیشه دینی که محور اساسی و ثابت هدایت بخشی انبیاء در طول تاریخ بشریت است، قابل بررسی است. کارکرد این هدف را در استفاده از تشبیهات، استعاره ها و کنایات قرآنی و در آیات کریمه مختلفی می توان مشاهده نمود. کارکرد استفاده از فنون ادبی در تصویرگری آیات برای توضیح، تبییین، تأکید و رسایی معانی و اندیشه هایی است که با بافت های جملات ارتباط کامل یافته و تصاویر این اندیشه ها و معانی آن را می توان از خلال روابط منسجم آیات مشاهده کرد. دراین مقاله با آوردن شواهد مختلفی از آیات جزء سی قرآن کریم در قالب بیان کارکردهای بلاغی رابطه تنگاتنگ کارکردهای این تصاویرهنری را با اندیشه وواقعیت موجود دردرون آیات قرآنی بررسی می کنیم.}, keywords_fa = {کارکرد ادبی,تصاویر ادبی,تصاویر هنری,آیات جزءسی}, url = {https://jrla.isca.ac.ir/article_22883.html}, eprint = {https://jrla.isca.ac.ir/article_22883_fef7a81e27b6e90505643e77aaf6f6de.pdf} }