@article { author = {Mashayekhi, Hamid Reza and Zareh Ataqsara, Saeedeh}, title = {An Analysis of Textual and Situational Context of the Signification Level in Qāsiah Sermon}, journal = {Religious Literature and Art}, volume = {5}, number = {19}, pages = {9-31}, year = {2020}, publisher = {Islamic Sciences and Culture Academy}, issn = {2538-5704}, eissn = {2821-2177}, doi = {10.22081/jrla.2020.58881.1298}, abstract = {Discourse analysis is an instrument with the researcher that analyzes the discourse either orally or in written. It analyzes linguistic, social, and cultural features of a text and explains the intended meaning of a text. Such an investigation shows the relation between the text and situational context. The txt studies a linguistic element in a text while situational context includes the situations in which the discourse is stated in. Using a descriptive-analytical research method in investigating the signification level of Qāsiahsermon and shows the significant relationship between textual and situational context. The results of this research shows that the situational context and temporal, spatial, political, economic, and cultural situations leads to revival of the rules related to the Ignorant Age, tribalism, ignorant fanaticism, and blind pride. Likewise, textual context in its signification level, simile, metaphor, narration, junctures and disjuncture, comparisons and the like are all among the factors in proportion with situational context. Thus, these two factors eases the understanding the main purpose of discourse which is avoiding pride and calling to humility.}, keywords = {Imam Ali (A.S),Nahjolbalāqe,Qāsiah,discourse analysis,Texture,situational context}, title_fa = {تحلیل بافت متنی و بافت موقعیتی سطح دلالی خطبه قاصعه}, abstract_fa = {تحلیل گفتمان مانند ابزاری در دست محقق عمل می‌کند و گفتمان را ـ چه شفاهی و چه کتبی ـ بررسی می‌نماید و با تحلیل ویژگی‌های زبانی، اجتماعی و فرهنگی متون به توضیح معنای مورد نظر متن می‌پردازد. این بررسی نشان دهندۀ ارتباط بین بافت متن و بافت موقعیت است. بافت متن به بررسی یک عنصر زبانی در قالب متن می‌پردازد و بافت موقعیت شرایطی است که گفتمان در آن ایراد می‌شود. این تحقیق بر آن است تا با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی دلالی خطبۀ قاصعه بپردازد و ارتباط بین بافت متن و موقعیت را به اثبات برساند. نتیجۀ پژوهش نشان می‌دهد بافت موقعیتی و شرایط زمانی، مکانی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی منجر به زنده شدن احکام جاهلی، قبیله گرایی، تعصب جاهلیت و تکبر کورکورانه شده است و بافت متنی در سطح دلالی آن، تشبیه، استعاره، داستان، فصل و وصل، طباق و جز این موارد همگی متناسب با بافت موقعیتی هستند و این دو بافت باعث درک آسان هدف اصلی گفتمان یعنی پرهیز از تکبر و دعوت به تواضع می‌شود. }, keywords_fa = {امام علی,نهج البلاغه,قاصعه,تحلیل گفتمان,بافت متنی,بافت موقعیتی}, url = {https://jrla.isca.ac.ir/article_69623.html}, eprint = {https://jrla.isca.ac.ir/article_69623_d3d682783818541d45d8626414c0e57b.pdf} } @article { author = {noresideh, aliakbar and khani, maiyam and torebi, abolfazl}, title = {Evaluation of Dashti and Shirvāni Translations of the Verbs in Sheqsheqiyah Sermon of Nahjolbalāqeh based on Nida's Equivalent Theory}, journal = {Religious Literature and Art}, volume = {5}, number = {19}, pages = {31-49}, year = {2020}, publisher = {Islamic Sciences and Culture Academy}, issn = {2538-5704}, eissn = {2821-2177}, doi = {10.22081/jrla.2020.57189.1268}, abstract = {Translators and linguistics represented many theories about translation in two different languages. In translation assembly Nayda represented equanimity theory and he belived that it is a process that follows natural equivalances in destination language. Indeed’ Nayda’s theory is completed in a few steps. Prophet Ali in Sheghsheghieh sermon pointed the right of the caliphate in Nahj-al-Balagha by some contentions. That due to attention to literary style of sermon, the exami ation of translation can help translators in future. In this sermon, there are 70 verbs that authors find the correct equivalances for them by considering the current situation. In next steps, the correct equivalances are compared with equivalances of two translators and it is defined that both of them find the best and the same equivalances for some of the verbs. Besides, in translating some of the verbs, both translators make a mistake or one of them makes a mistake. It is defined that both honorable translators find correct equivalances for the most verbs. The number of the correct equivalances in Shirvani translation was 44 and in Dashti translation, it was about 40 verbs. That is justifiable based on contemPoraneous of two translators.}, keywords = {lexical equivalents,Eugene Nida,Sheqsheqiyah Sermon,Dashti,Shirvāni}, title_fa = {ارزیابی ترجمۀ دشتی و شیروانی از افعال خطبۀ شقشقیه نهج‌البلاغه مبتنی بر نظریۀ تعادل واژگانی نایدا}, abstract_fa = {در حوزۀ ترجمه، نایدا نظریۀ تعادل را ارایه نموده و آن را فرآیندی می‌داند که به دنبال یافتن نزدیک‌ترین‌ معادل طبیعی در زبان مقصد است. البته نظریۀ نایدا طی چند مرحله به این بلوغ رسیده است. حضرت علی7 در خطبۀ شقشقیه، با استدلال‌هایی، به بیان حق خلافت خود اشاره می‌نماید که با توجه به سبک ادبی خطبه، بررسی ترجمۀ آن می‌تواند مترجمان را در فعالیت‌های آتی یاری نماید. در خطبه، 70 فعل وجود دارد که نویسندگان با روش توصیفی-تحلیلی و کمک از معاجم و فضای حاکم بر خطبه، به دنبال معادل‌یابی صحیح آن‌ها هستند. در گام بعد معادل‌های صحیح با معادل‌های دو مترجم مقایسه گشت و مشخص شد هر دو مترجم در تعدادی از افعال فرآیند معادل‌یابی را به درستی انجام داده‌اند. هم‌چنین افعالی دیده می‌شود که هر دو مترجم یا یکی از آن‌ها در معادل‌یابی دچار خطا شده‌اند. در روند پژوهش آشکار شد که هر دو مترجم بیش از نصف افعال را صحیح معادل‌یابی نموده‌اند. تعداد معادل‌های طبیعی‌تر افعال در ترجمۀ شیروانی 45 و در ترجمۀ دشتی 37 فعل است که این نزدیکی (یعنی تفاوت 11.42 درصدی) با توجه به همعصر بودن دو مترجم، قابل توجیه است.}, keywords_fa = {تعادل واژگانی,یوجین نایدا,خطبۀ شقشقیه,دشتی,شیروانی}, url = {https://jrla.isca.ac.ir/article_69624.html}, eprint = {https://jrla.isca.ac.ir/article_69624_9269d7f64a644d84026d2abc38d077f5.pdf} } @article { author = {shamsodini gorzangi, marziye and goli, mehrnaz and razavidoost, gholamreza}, title = {A Textual Analysis of Zumar Chapter based on Searle's Speech Act Theory}, journal = {Religious Literature and Art}, volume = {5}, number = {19}, pages = {49-75}, year = {2020}, publisher = {Islamic Sciences and Culture Academy}, issn = {2538-5704}, eissn = {2821-2177}, doi = {10.22081/jrla.2020.58436.1293}, abstract = {Speech Act Theory is to analyze a text and is to uniquely examine the speech arrangement in texts. Austin first proposed this theory, then his pupil, Searle, annunciated it. According to this theory, speech unit is the speech verb. Searle categorized the types of speech acts to five categories of declaratives, expressives , commissives, directives, and assertives . Focusing on verses texture and context in this chapter, the authors have analyzed these verses based on speech acts theory. The main objective behind such an analysis is to investigate discourse based structures used in these verses and to study how these verses are transferred to the audience. Using a descriptive-analytical interdisciplinary research method and having pondered Zumar's discourse based on Searle's speech act theory, it is concluded that the speech acts used in this chapter's discourse are declaratives, directives, assertives and expressives. Based on the conducted analysis, the expressive speech acts is more frequently used in this chapter of the Qur'an compared to other ones which shows significant exegetical consequences such as stating Divine and Islamic narrations and knowledge in forms of expressive speech acts in Meccan verses such as Zumar chapter which include larger amounts of verses.}, keywords = {text analysis,speech act,Searle,Texture,Zumar chapter}, title_fa = {تحلیل متن شناسی سوره زمر بر مبنای نظریه کنش گفتار سرل}, abstract_fa = {نظریۀ کنش گفتار در پی واکاوی متن و بررسی منحصر به فرد چینش کلام در متون است. آستین اولین شخصی بود که این نظریه را مطرح و سپس شاگردش سرل آن را ترویج نمود. طبق این نظریه، واحد کلام، فعل گفتاری است. سرل انواع کنش گفتار را به پنج دسته اظهاری، ترغیبی، تعهدی، عاطفی و اعلامی تقسیم کرد. پژوهش حاضر با در نظر گرفتن بافت و محتوای آیات، سورۀ زمر را از منظر کنش گفتاری مورد تحلیل و بررسی قرار داده است. هدف از آن بررسی ساختارهای گفتمان مدار به کار رفته در آیات و چگونگی انتقال به مخاطب است. تحقیق با روش توصیفی ـ تحلیلی با رویکرد میان رشته‌ای، پس از تأمل در تحلیل گفتمان سورۀ زمر بر اساس کنش گفتاری سرل نتیجه می‌گیرد، گفتمان سورۀ زمر عبارتند از: "اظهاری"، "ترغیبی"، "عاطفی" و "اعلامی". بر اساس تحلیل انجام گرفته، بسامد کنش اظهاری در سورۀ زمر بیش‌تر از سایر کنش‌ها است که نشانگر پیامدهای تفسیری مهمی، از جمله بیان اخبار و معارف الهی و اسلامی می‌باشد و در سوره‌های مکی از جمله سورۀ زمر، حجمی افزون‌تر از آیات را به خود اختصاص می‌دهد.}, keywords_fa = {متن شناسی,کنش گفتار,سرل,بافت,سورۀ زمر}, url = {https://jrla.isca.ac.ir/article_69625.html}, eprint = {https://jrla.isca.ac.ir/article_69625_5acec698335d50edb01ed3203eda4584.pdf} } @article { author = {mohseni mari, ghasem}, title = {The Prophet Noah's Conversation with his Son in the Beginning of the Storm in the Scale of Narratology}, journal = {Religious Literature and Art}, volume = {5}, number = {19}, pages = {75-97}, year = {2020}, publisher = {Islamic Sciences and Culture Academy}, issn = {2538-5704}, eissn = {2821-2177}, doi = {10.22081/jrla.2020.57077.1267}, abstract = {The Holy Qur'an is in touch with his audience using various epistemological, descriptive and commendatory dimensions. One of the epistemological aspects in the descriptive scope is the method of Qur'an narration techniques. Due to the interpretive exegetes' attempts in interpretation of the verses 40-45 of the Hud Chapter as a case which relates the conversation of the Lord of Storm with his son and supplicating for his rid of the storm, it is not clear that how in such a rough situation, in which the ship has been among the violent storm, such a conversation between them could have been taken place? Or when the storm had finished, what does it mean that Prophet Noah prayed for his son's rid of the storm in such a narration? According to the Qur'an narration, such events have not followed a system based on linear sequence or periodical systems and we may witness a kind of temporal distress in the narration process. Using a narratological mechanism and the narrator's viewpoints technique, plot and the structure and rules governing it, the author has investigated this issue. Due to the use of a descriptive-analytical method for narration analysis, characters interactions, and the situations of storm narration as an event in conformity with temporal linear sequence in the level of discourse, the researcher believes that temporal distress is not valid.}, keywords = {storm narration,narratology,point of view,time and place,plot}, title_fa = {گفت و گوی نوح و فرزندش در فرآشد طوفان درترازوی روایت شناسی}, abstract_fa = {قرآن کریم با جنبه‌های متنوع معرفتی، توصیفی و توصیه ای با خوانشگران خود در ارتباط است. یکی از جنبه‌های معرفتی در حوزۀ توصیفی، شیوۀ روایتگری قرآن است. با توجه به کوشش مفسرانه در تفسیر موردی روایت قرآنی در آیات40 تا 45 سورۀ هود که به رویداد گفتگوی قهرمان طوفان با فرزندش و دعا کردن برای رهایی او در پایان طوفان می‌پردازد، روشن نشده چگونه در آن شرایط دشوار که کشتی در آن امواج پیکرکوهی قرار گرفته، هم سخنی میان آن دو ایجاد شده است؟ و یا با پایان یافتن طوفان، دعا برای رهایش فرزند از آن گرفتاری در این روایتگری به چه معنا است؟ بنابر روایتگری قرآن کریم، این رویدادها از یک نظام متکی بر توالی خطی زمانی و یا گاهشمارانه در سطح داستان پیروی نکرده است و پریشان مانی زمانی در فرآیند روایت دیده می‌شود. این جستار با رهیافت روایت شناسی و مؤلفه‌های زاویۀ دید راوی، طرح، ساختار و قوانین حاکم برآن، با شیوه توصیفی و تحلیل روایی، کنشگری‌های شخصیت‌ها و موقعیت‌های روایت طوفان را به عنوان رویدادی سازگار با توالی خطی زمانی در سطح گفتمان بررسی وآشفتگی زمانی را بی وجه دانسته است.}, keywords_fa = {روایت طوفان,روایت شناسی,زاویۀ دید,زمان و مکان,پیرنگ}, url = {https://jrla.isca.ac.ir/article_69626.html}, eprint = {https://jrla.isca.ac.ir/article_69626_9ced0479d7ac23a37183a844cd40e474.pdf} } @article { author = {fahimitabar, hamidreza and mousavi, sayed mohammad and dinarvand, milad and sayed amir hosain, ghapani}, title = {Stylistics of Muddathir's Chapter}, journal = {Religious Literature and Art}, volume = {5}, number = {19}, pages = {97-119}, year = {2020}, publisher = {Islamic Sciences and Culture Academy}, issn = {2538-5704}, eissn = {2821-2177}, doi = {10.22081/jrla.2020.57601.1275}, abstract = {Today, with the development of sciences and flourish of linguistics issues, analysis of literary texts such as the Holy Qur'an could be considered for research topics that may open up new horizons to religious scholars and it could be a new framework in understanding religious texts. However, stylistics is one of the new sciences which aims at discovering the Holy Qur'an meanings to study rhetorical athletics of the Qur'an. Stylistics investigates deep application of rhetorical intricacies in the literary texture of the Qur'an before the Qur'anic aestheticians. Clearly, words and letters selection in the Qur'an would show the rhetorical atheists of the Qur'an and it shows that this Book is abundant with different meanings which are illustrated in forms of words. Utilizing a descriptive-analytical methods and using new stylistic criterion at four levels of phonetics , lexis, syntax and rhetoric, the researchers have found an outstanding landscape of the beauties of Muddathir chapter. The results of the study show that the criteria which show the music of this chapter are much frequent and each letter and word used in this chapter corresponds with the chapter content. Thus, Allah has used a different method to influence the audience which realizes one of the artistic realizations in the Holy Qur'an.}, keywords = {The holy Qur'an,Muddathir chapter,rhetoric,Stylistics,layers}, title_fa = {سبک شناسی سورۀ مدثر}, abstract_fa = {عصر حاضر با گسترش علوم گوناگون و رونق مباحث علم زبانشناسی، بازکاوی بافت متون ادبی، از جمله قرآن کریم از بهترین زمینه‌های تحقیقاتی است که می‌تواند چشم‌اندازی جدید به روی عالمان دین و دریچه‌ای تازه و نو برای فهم متون دینی بگشاید. علم سبک شناسی از جمله دانش‌های نوین به شمار می‌رود و با هدف کشف معانی قرآن کریم به تحلیل زیبایی‌های بلاغی قرآن می‌پردازد. در این علم، کاربرد عمیق ظرافت‌های بلاغی در بافت ادبی قرآن فرا روی مخاطبان زیبایی شناس قرآن قرار می‌گیرد. مشخص است گزینش کلمات و حروف در آیات قرآن، باعث نمایش بهتر شگفتی‌های بلاغی در آیات قرآن خواهد شد و نشان می‌دهد قرآن کریم کلامی است که معانی بسیار دارد و این معانی بلند در قالب الفاظ تبلور یافته است. این پژوهش با شیوۀ توصیفی_تحلیلی و با استفاده از معیارهای سبک شناسی جدید در چهار سطح آوایی، واژگانی، نحوی و بلاغی به چشم اندازی وسیع از زیبایی‌های سورۀ مدثر دست یافته است. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد مؤلفه‌هایی که موسیقی حاکم بر این سوره را تشکیل می‌دهد از بسامدی بالا برخوردار است و حروف و کلمات به کار رفته در هر آیه مطابقتی زیاد با محتوای سوره دارد و این شیوۀ متنوعی که خداوند به منظور تأثیر بر مخاطب به کار برده، تجلی گاه یکی از مظاهر هنری حاکم بر قرآن کریم به شمار می‌رود.}, keywords_fa = {قرآن,سورۀ مدثر,بلاغت,سبک شناسی,سطوح (لایه‌ها)}, url = {https://jrla.isca.ac.ir/article_69627.html}, eprint = {https://jrla.isca.ac.ir/article_69627_df21ffc64918e4f4de96f8f5614f4280.pdf} } @article { author = {yans, neda and pashaei fakhri, kamran}, title = {Analysis of the Concept "Benevolence" in Sāeb Tabrizi Poems}, journal = {Religious Literature and Art}, volume = {5}, number = {19}, pages = {119-135}, year = {2020}, publisher = {Islamic Sciences and Culture Academy}, issn = {2538-5704}, eissn = {2821-2177}, doi = {10.22081/jrla.2020.58284.1289}, abstract = {Studying social contents of any poet or writer could show his social tendencies, the ones originated from the conditions in which the artist lives in. Therefore, to know a poet or writer, we have to examine his social tendencies. Social assets in the Persian literature contains so much concepts and contents which show the major structure of every literary work as concepts, words, signs, elements, literary symbols all have been linked to social assets. The criteria for such social assets are such as benevolence, trust, hope, fairness, patience, justice, intellect, and so on and so forth. The current study aims at investigating special and various applications of the concept benevolence in Sāeb's poems to answer this question that how Sāeb had viewed the social issues in the society? The concept of benevolence has been so much theorized by Sāeb. Sāeb Tabrizi is the most outstanding poet in Hindi style whose poetry collection is abundant with issues originating from social backgrounds. As the society and its related issues is one of the features of Sāeb's poems, he had paid special attention to the social issues of his time and had tried to reflect and illustrate peoples' relations with each other and their social problems in his poems.}, keywords = {social assets,benevolence,Persian literature,Sāeb Tabrizi,poetic illustrations}, title_fa = {واکاوی مفهوم «احسان» در دیوان صائب تبریزی}, abstract_fa = {بررسی مضامین اجتماعی آثار هر شاعر یا نویسنده‌ای می‌تواند بیان‌گر گرایش‌های اجتماعی آن شاعر یا نویسنده باشد، گرایش‌هایی که نشأت گرفته از شرایطی است که هنرمند در آن زندگی می‌کند، بنابراین برای شناخت هر شاعر یا نویسنده‌ای باید به بررسی گرایش‌های اجتماعی او پرداخت. سرمایۀ ‌اجتماعی در ادب فارسی دارای مفاهیم و مضامین فراوان است و شاکلۀ اصلی هر موضوع ادبی را تشکیل می‌دهد؛ چرا که مفاهیم، واژه‌ها، علایم، نشانه‌ها و نمادهای ادبی هر کدام به ­نوعی با سرمایۀ ‌اجتماعی پیوند خورده است. شاخص‌هایی چون احسان، اعتماد، امید، انصاف، صبر، صلح، عدل، عقل و جز این موارد هر کدام جزئی از سرمایه‌های اجتماعی هستند. هدف از پژوهش حاضر این است که با بررسی کاربردهای خاص و متنوع از مفهوم احسان که صائب در حیطۀ آن فراوان به نظریه‌پردازی پرداخته است به این پاسخ برسیم که دیدگاه صائب نسبت به مسایل اجتماعی در جامعه چگونه است؟ صائب تبریزی برجسته‌ترین شاعر سبک هندی است که دیوان او مملو از مسایلی است که از زمینه‌های اجتماعی نشأت گرفته است. از آن‌جا که اجتماع و مسایل مرتبط با آن یکی از ویژگی‌های شعری صائب است، وی توجهی خاص به مسایل اجتماعی عصر خود داشته و کیفیت روابط و پرداختن به امور مرتبط با انسان‌ها، مشکلات و مسایل جامعۀ عصر خود را در استخدام تصویرسازی شعری درآورده است.}, keywords_fa = {سرمایۀ اجتماعی,احسان,ادبیات فارسی,صائب تبریزی,تصویرسازی شعری}, url = {https://jrla.isca.ac.ir/article_69628.html}, eprint = {https://jrla.isca.ac.ir/article_69628_e1ebc29895c92879ce2112a84360773d.pdf} } @article { author = {fatahi, fateme}, title = {Investigating the Methods of Storytelling and the Story Elements of the Prophet Loot (A.S) in the Holy Qur'an}, journal = {Religious Literature and Art}, volume = {5}, number = {19}, pages = {135-152}, year = {2020}, publisher = {Islamic Sciences and Culture Academy}, issn = {2538-5704}, eissn = {2821-2177}, doi = {10.22081/jrla.2020.58105.1279}, abstract = {The Holy Qur'an believes that its stories are narrated in a way that wise people would take lessons from them. Thus, studying the Qur'anic stories is essential according to the Qur'an, so that its realities are understood. Although the main language of the Qur'an is the language of religion and spiritual guidance, it has utilized the most effective techniques for storytelling to convey his message to people. According to scholars, in the spectrum of story literature, some elements are included whose observance would make the story attractive and charming. The Qur'anic stories enjoy story elements of today's stories including the story of the prophet Loot (A.S) that tells the story of this prophet's life in twelve chapters of the Qur'an. This paper is written about the Qur'anic stories using the available works in this respect. This paper is categorized into two parts; A) storytelling methods in the Qur'an (emphasizing the thoughts and viewpoints and independent categorization of Islamic sects, but by inspiring new methods of analyzing storytelling elements in the modern world), B) story elements in this Divine Book based on contemporary literary criticism and taken from different storytelling methods common in the West. Therefore, based on the two mentioned criteria, it is considered that how the Qur'an has used literary methods in stating stories and how the literary language has been used as the best instrument in guiding and educating people.}, keywords = {the Qur'an,the story of the prophet Loot (A.S),storytelling methods,story elements}, title_fa = {بررسی شیوه های قصه پردازی وعناصر داستانی قصه حضرت لوط(علیه السلام) در قرآن کریم}, abstract_fa = {قرآن کریم قصص را مایۀ عبرت برای خردمندان می‌داند و همین امر مطالعه و تحقیق در داستان‌های قرآنی را ضروری و لازم می‌سازد تا از این رهگذر بتوان به حقایق آن‌ها پی برد. اگر چه زبان اصلی قرآن، زبان دین و هدایت معنوی است؛ اما در کامل ترین وجه خود از شیوۀ داستان سرایی برای ابلاغ پیام خویش بهره برده است. صاحب نظران در گسترۀ ادبیات داستانی به عناصری دست یافته اند که رعایت آن عناصر به داستان جذابیت و گیرایی می‌بخشد، قصه‌های قرآن دارای عناصر داستانی قصه‌های امروزی است، از جمله داستان حضرت لوط7 که به زندگی این پیامبر در دوازده سورۀ قرآن می‌پردازد. مقالۀ حاضر با استفاده از آثاری که تا کنون در زمینه قصه‌های قرآن نگارش یافته است، در دو بخش شیوه‌های قصه پردازی در قرآن (با رویکرد به اندیشه‌ها و دیدگاه‌ها و تقسیم بندی‌های مستقل ادیبان مسلمان؛ اما با الهام از شیوه‌های نوین تحلیل مؤلفه‌های داستان نویسی در جهان مدرن) و عناصر داستانی در این کتاب آسمانی بر پایۀ نقد ادبی معاصر و برگرفته از انواع روش‌های داستان نویسی رایج در غرب انجام پذیرفته تا ملاحظه شود قرآن در بیان قصه‌ها تا چه اندازه از شیوه‌های ادبی بهره جسته و چگونه زبان ادبیات را وسیله ای مناسب و شایسته در خدمت اهداف هدایتی و تربیتی خود قرار داده است.}, keywords_fa = {قرآن,قصۀ حضرت لوط (ع),شیوه‌های قصه پردازی,عناصر داستانی}, url = {https://jrla.isca.ac.ir/article_69629.html}, eprint = {https://jrla.isca.ac.ir/article_69629_8ebfeb79a458f0151f4c7ec3984cf78e.pdf} }