@article { author = {}, title = {The Confrontation of Islamic realism and Socialism realism (In reflections in the Najib Al Keylani’s novel entitled Azra Jakerta)}, journal = {Religious Literature and Art}, volume = {03}, number = {7}, pages = {7-32}, year = {2014}, publisher = {Islamic Sciences and Culture Academy}, issn = {2538-5704}, eissn = {2821-2177}, doi = {}, abstract = {"Islamic realism" or "Islamism literary" was formed in the second half of the twentieth century, as a literary school in Arabic countries especially in Egypt and there were some prominent poets and writers who tended to it. Nagiub kylany, an Egyptian writer was pioneer in this literary trend. He depicts in Azra Jakarta’s novel, the social and political events in Indonesia in the second half of 1965 and he provides through the events of the novel, particularly by the performance and character’s dialog, appropriate examples of Islamic literature. Some of the literary assessors have seen (or have known)that this approach resembles to the socialist realism optimistically that was formed in the first half of the twentieth century, in contrast, they were the realist criticisms or western Europe’s pessimism in Soviet. Despite some of the apparent similarities between the two schools "Islamic realism" and "Socialist realism" ,there are some substantial differences in ideas and their ideology. This paper tries to extract and analyze and examine two mentioned schools attitude toward concepts such as "God", "man", "optimism", "interpretation of social phenomena and natural", " interpretation of the spiritual phenomena", "way of dealing with opponents" and "man value and position" From amidst the character's dialogue and explanation events, it tries to show the difference of two literary schools.}, keywords = {Islamic realism,socialism realism,Azra Jakarta,Najib Kylany}, title_fa = {تقابل اندیشه های واقع گرایی اسلامی و واقع گرایی سوسیالیستی}, abstract_fa = {«واقع­ گرایی اسلامی» ویا «اسلام ­گرایی ادبی» به مثابه مکتبی ادبی در نیمۀ دوم قرن بیستم در کشورهای عربی، به‌ویژه مصر، شکل گرفت و نویسندگان وشاعرانی برجسته­ هم به آن روی آوردند. نجیب کیلانی، نویسنده مصری را باید از پیشگامان مشهور این گرایش ادبی به شمار آورد. وی در رمان "عذراء جاکرتا" حوادث سیاسی- اجتماعی کشور اندونزی در نیمۀ دوم سال  1965م را به ­تصویر می­کشد و از طریق حوادث رمان، به‌ویژه عملکرد و گفت ­وگوی شخصیت­ها، نمونه‌ای درخور از ادبیات اسلامی معاصر ارایه می­دهد. برخی از ارزیابان ادبی، این رویکرد را مشابه واقع‌گرایی سوسیالیستی یا خوشبینانه دانسته­ اند که‌ در نیمۀ اول قرن بیستم در مقابل واقع‌گرایی انتقادی یا بدبینانۀ اروپای غربی، در شوروی شکل گرفته بود. علی­رغم برخی شباهت‌های ظاهری میان دو مکتب«واقع‌گرایی اسلامی» و «‌واقع گرایی سوسیالیستی» این دو مکتب در اندیشه و جهان‌بینی، تفاوت‌هایی اساسی با یکدیگر دارند. در مقالۀ حاضر سعی شده است با روش تحلیلی پژوهشی، نگرش دو مکتب یادشده به مضامینی همچون "خداوند"‌، "انسان"‌، "خوش بینی"‌، "تفسیر پدیده‌های اجتماعی و طبیعی"‌، "تفسیر پدیده‌های معنوی"‌، "شیوۀ برخورد با مخالفان" و " ارزش و جایگاه مردم" از لابه‌لای گفت و گوی شخصیت­ها و تبیین حوادث، استخراج و  تحلیل و بررسی گردد تا تفاوت دیدگاه‌های این دو مکتب ادبی نمایان شود.}, keywords_fa = {واقع‌گرایی ‌اسلامی و سوسیالیستی,عذراء جاکرتا,نجیب الکیلانی}, url = {https://jrla.isca.ac.ir/article_96.html}, eprint = {https://jrla.isca.ac.ir/article_96_c558cad04b5627be3d940797f7040fa1.pdf} }