per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
پژوشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی
2538-5704
2821-2177
2013-08-23
02
4
7
28
246
بینامتنی دیوان ابن سهل اندلسی با قرآن کریم
Intertextuality between Ebne-Sahl Andolosi's Divan and Quran
سید فضل الله میرقادری
1
مهناز دهقان
2
عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز
کارشناس ارشد زبان و ادبیات عربی
پدیدۀ بینامتنی به عنوان نظریهای جدید که ارائه دهندۀ نگرشهای تازه در علم نقد است امروزه بسیار حائز اهمیت بوده و به ارتباط و تعامل بین متون میپردازد. بر اساس این نظریه هر متنی بر پایه متنهای پیشین بنا میشود و هیچ متنی، عاری از تأثیرات متنهای پیشین نیست.
ابراهیم بن سهل اندلسی از جمله شاعرانی است که در اشعارش از متون مختلف همچون ضرب المثلها، احادیث و شعرشاعران دیگر تأثیر پذیرفته است، اما عمدۀ تأثیر ایشان از قرآن است که گاه بسیار زیرکانه و پنهان و گاه آشکارا آیات قرآنی را در سطح وسیعی در شعرش وارد کرده است. در این مقاله پس از اشاره به بهرهگیری شاعر از ضرب المثلها، اشعار شعراء و احادیث به بینامتنی دیوان با قرآن مجید که قسمت عمده و اصلی مقاله است پرداخته شده است . در قسمت بینامتنی دیوان با قرآن، موضوع از دو جنبه مورد بررسی قرار داده شده است. بخش نخست بینامتنی دیوان با مفاهیم قرآنی وبخش دوم بینامتنی دیوان با شخصیتهای قرآنی است . از آنجا که شواهد به طور مستقیم از قرآن و دیوان ابن سهل گرفته شده لذا قرآن و دیوان ابن سهل منابع اصلی تحقیق هستند. نتیجه به دست آمده نشانگر آن است که این بینامتنی با کمترین تغییر در الفاظ و معانی و غالباً آشکارا و با نفی متوازی صورت گرفته است از این رو مایۀ اصلی و محتوای اشعار این شاعر را مفاهیم والای قرآنی تشکیل داده است.
Nowadays intertextuality phenomenon is very important as a new theory that presents new ideas in literature criticism and deals with connections and interaction between texts. According to this theory, each text is established on basis of previous texts.
Ebrahim Ebne Sahl Andolosi is among poets that has been influenced by different text as proverbs, quotations and other poets' poems; but he has been influenced by Quran mainly that imported verses of Quran in his poems sometimes very smartly and hiddenly and sometimes apparently in large level. In this paper, after referring to poet's usage from proverbs, poets' poems and hadithes, has dealt with intertextuality of Quran and Divan that is main part of the paper. In part of intertextuality between Quran and Divan, the subject has been considered from two aspects. The first one is intertextuality between Divan and Quranic concepts and the one is intertextuality of Divan with Quran characters. Since evidences have been taken directly from EbneSahl's Divan and Quran, therefore Quran and Ebne Sahl's Divan are main references of this research. The results indicate that this intertextuality has been accomplished with least of change in words and meanings and often overtly and with parallel disavows, hence the basic theme of his poems consists of trancendantal concepts of Quran.
https://jrla.isca.ac.ir/article_246_faf9040b51bc7dbc6a629dfa926f6095.pdf
بینامتنی
قرآن
دیوان ابن سهل
مضامین
Intertextuality ' Quran ' Ebne Sahl's Divan 'themes
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
پژوشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی
2538-5704
2821-2177
2013-08-23
02
4
29
46
247
جلوههای عصای موسی در شعر مولانا
The Moses’ rod manifestations in Molana’s poetry
جهانگیر صفری
1
ابراهیم ظاهری عبده وند
2
عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد
کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی
اندیشههای مذهبی، روایتها وداستان زندگی پیامبران، از جمله موضوعاتی هستند که در شعر و نثر فارسی بسیار مورد توجه واقع شدهاند. مولانا از جمله شاعرانی است که داستانهای پیامبران در آثارش نمودی خاص دارد و در این مقاله، جلوههای عصای موسی در اندیشههای او بررسی میگردد. از نظر مولانا معجزهها وابسته به اسباب ظاهری نیستند، بلکه عطای خداوند به بندگانش میباشند که در عطای آنها، قابلیت بندگان شرط نیست.
مولانا بسیاری از اندیشههای عرفانی و عاشقانۀ خود را با تشبیه به عصای موسی برای مخاطبین خود، فهمپذیرکرده است: عشق همانند عصای موسی که طنابهای ساحران را بلعید، تعلقات انسانی را میخورد، وصال مانند عصای موسی و فراق همچون مار ساحران است، اژدهای ساحران، نمادی است از نفس انسان، حالتهای سکون و بیقراری عاشقان به عصا و اژدها شدن آن تشبیه شده است، اشک سیلآسای معشوق در فراق یار، برای مولانا، یادآور آب چشمهای است که موسی با زدن عصا بر سنگ جاری کرد.
جهان، در اندیشۀ مولانا، حالت افسرده و جمود دارد، اما در حشر، به جنبش میآید و زنده می شود. او، برای باورپذیرکردن این اندیشۀ خود، به عصای موسی(ع) استناد میکند که نمونهای از جامدات است که زنده شده و تبدیل به مار گشت.
عشق و مسائل بین عاشق و معشوق، بیان صفتهای خداوند، جهان، قرآن، تسلیم بودن، تشابه در ظاهر و تفاوت در باطن و تغیر احوال انسان در هنگام سماع، از مهمترین موضوعاتی هستند که مولانا با کمک عصای موسی (ع)بیان کرده است.
All religious thoughts, narratives and the prophets’ life stories are the subjects that are greatly given attention to in Persian poems and proses. Molana is among the poets whose literary works offer a special and exquisite beauty to prophets’ stories, and in this article, the Moses’ rod’s manifestation is investigated from Molana’s viewpoint point. In Molana’s point of view, miracles are not intertwined with superficial materials, but a gift of God toward the humankind, and therefore capabilities are not the issue for whom miracles are to be granted to.
Molana has made his mystical and loving thoughts understandable for his addressees by likening these thoughts to the Moses’ rod; Love,
as the Moses’ rod did with the sorcerers’ rope, swallows human earthly belongings. The union of lover with beloved resembles the Moses’ rod and their separation is like the sorcerers’ snake; The Sorcerers’ dragons symbolize human’s Concupiscence. Tranquility and restlessness of true lovers are likened to the rod and its dragonization. Flooding tears of beloved for being away from lover reminds Molana of the story of Moses in which the fountain was made to flow by hitting the stone with his rod.
Molana takes the view that universe has a frozen and depressed state. However, on the resurrection day, it will go dynamic once again and come alive. To verify this doctrine, he relies on the Moses’ rod, which is one of the inanimate objects that came alive and turned into a snake.
Love and love affairs between lover and beloved, expressing the qualities of God, universe, Quran, being surrendered, the similarity in outward and the difference in inward and mood changing of human at the time of hearkening, are the most important subjects that Molana has stated using the Moses’ rod as the symbol.
https://jrla.isca.ac.ir/article_247_1762a78c6b6faff80dd204a8961b24ec.pdf
عصای موسی
مولانا
تشبیه
تصویرسازی
عشق
جهان
Moses’ rod
Molana
Simile
Illustratiing
Love
Universe
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
پژوشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی
2538-5704
2821-2177
2013-08-23
02
4
47
62
248
تحلیل عناصر تصویر هنری در آیات مربوط به حیات بعد از مرگ
An analizing the elements of the artistic imagenary in verses pertaining to the life of Hereafter
عباس اقبالی
1
بتول قربانی
2
عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان
کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی
تصویر هنری، نمایانگر فرآیندی است که از یک سو به تصویر، مفهوم هنری بخشیده و آن را از تعابیر عادی جدا میکند و از سوی دیگر زمینۀ نمایش حقایق ناپیدا و انتقال گنجینههای ذهنی به مخاطب را فراهم میسازد و در عمق بخشیدن به معانی مورد نظر نیز کارایی دارد.
در دامنۀ تصویرگری هنری، توصیفها و ترسیمها به گونهای هستند که موجب لمس واقعیتهای ورای متن میشوند؛ از این رو هر قدر تصویرپردازی یک متن هنریتر باشد، خواننده یا شنونده بیشتر و شدیدتر تحتتأثیر قرار میگیرد.
قرآن کریم برای ملموس ساختن حقایق هستی، ازجمله مسلمات حیات آخروی، از این شیوه بهره برده و در پرتو استخدام عناصر هنری از قبیل عاطفه، تجسیم، تشخیص، تمثیل و حرکت، بسیاری از معارف توحیدی و پدیدههای آشکار و پنهان و بسیاری از معالم غیبی را، اعم از آنچه لباس هستی برتن کرده و یا در حیات اخروی رخ خواهد داد، تبیین نموده است.
در این نوشتار، در جهت تشریح این شیوه، مصادیقی از تصویرگریهای هنری مربوط به حیات بعد از مرگ را برگزیده و با تکیه بر کاربرد این عناصر در ادب عربی، عناصر به کار رفته در این آیات تبیین و تحلیل شده است.
Artistic imagenary shows the process by which gives the image a artistic cocept and distingushed in form ordinary expression in one hand, and prepare the background of showing the hidden truthes and the transfering the mental treasure of addressee.
Artistic imagenary causes that the addresses can touch the realities beyned the text.
As much as the illustration is more artistic is more affective. The holy Quran uses this technique to express the realities of the world including the life of the hereafter. In the light of the usage of the artistic elements like emotion, corporealism, symbolism and movement, the holy Quran explained the most of the monistic theachings, seen and unseen phenomena pertaining to this world or hereafter.
This paper explores the technique of Imagery in its different realizations such as similie and personification in selected Quranic verses and explains fact abut life in the hereafer as evident in Quran.
https://jrla.isca.ac.ir/article_248_d2fa9d956e1f2297d87b0dea50bdb49d.pdf
زبان قرآن
تصویر هنری
رستاخیز
دوزخ
بهشت
Artistic imagenary
Hereafter
paradise
Hell
the language of Quran
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
پژوشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی
2538-5704
2821-2177
2013-08-23
02
4
63
92
249
اثر عناصر فرهنگ دینی بر زنداننامهها
The influence of the element of religious culture on prison letter
عبدالله رادمرد
1
علیجان میرزایی
2
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد
کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی
مسلّم است که شاعران و سخنسرایان فارسی چون دیگر مسلمانان از آیات الهی و سخنان پیامبر(ص) و پیشوایان خویش متأثّر شده، آنها را موجب ارتقای کلام خود و چهبسا معیاری برای فصاحت سخن خود دانستهاند، استناد به سخن خدا و پیامبر و پیشوایان دینی از یک سو اقناع حال مخاطب را در پیداشته از سوی دیگر باعث استواری و بلندی پایگاه شاعر بوده است.
میزان استفاده و نوع بهرهبرداری از کلام خدا هم یکسان نیست و عوامل مختلف فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و بعضاً شرایط فردی شاعران، میزان بهرهمندی و نوع استفاده را به گونهای رقم زده که بعضی چون مولوی قرآن معنوی بسرایند و بعضی چون انوری، مسعود سعد، خاقانی کمتر و بعضی از معاصرین چون نیما و پیروان او خیلی کمتر از مضامین دینی استفاده کنند. نوع بهرهبرداری هم متفاوت بوده این تنوع و تفاوت در قالبهای ادبی هم به چشم میخورد. شاعران حبسیهسرا به دلیل گرفتاری، ناامیدی و یأس حاکم بر فضای زندان، تنهایی و دوری از وابستگیهای زندگی عادی انگیزه بیشتری برای تمسّک جستن به سخنان خدا و پیشوایان دین خدا داشتهاند. کلام الهی فصل الخطاب همۀ ادعاها بوده، شاعر زندانی توانسته است با بهرهگیری از آن به کلام خود قداست و نفوذ آن را بر مخاطب فزونی بخشیده، زمینۀ نجات خود را از حبس فراهم نماید، گاه نیز با استناد به کلام خدا و بزرگان دین مرام و عقیدۀ دینی خود را موجه جلوه داده به تبلیغ آن پرداختهاند. گروهی دیگر هم به کلام خدا و بزرگان دین تمسک جسته تا به پیشبرد مشی و مرام اجتماعی خود بپردازند. عدهای از حبسیهسراها نیز مضامین دینی را زمینهای برای بیان عواطف انسانی و اخلاقی ساخته به توصیههای تعلیمی و اخلاقی پرداختهاند.
It is obvious that the Persian poets and spokesmen, like other Muslims, have been affected by the divine revelations, the prophet's and their imams' words. Using these, they have promoted their language and have considered them as criteria for their eloquence. Citation to the God's, prophet's and the imams' words results in the satisfactory of the addressed people. Moreover, it causes the constancy of the poet's foothold.
The amount and kind of the usage from the God's words are not the same. Various factors such as cultural, social and political factors and, in some cases, the personal situation of the poets, have caused that some poets, like Molavi, compose spiritual Quran and some, like Anvari, MasoudSad and Khaghani use the religious themes less and some recent poets, like Nima and his followers, use them even much
less. The kind of this use has been various too. This variety and difference can be seen in the literary forms.
The prisoner poets, because of grief, hopelessness and the regnant despair of the prison, loneliness and being away from the dependencies of the normal life, had more appetence towards the God's and divine leaders' words. The divine word was the the final word. By using these words, the prisoner poet has been able to make his words holy and increase his influence, which provided a background for his rescue. In some cases, he has used them to justify his dogma.Another group of poets have used the God's and divine leaders' words to develop their social policy and ideology. Also some prisoner poets have used the religious themes to express the moral and human emotions and then the educational and moral recommendations.
https://jrla.isca.ac.ir/article_249_f759fa0e7fcf63daa9a5917bff66bb6b.pdf
زنداننامه
قرآن
فرهنگ دینی
عاطفۀ اجتماعی
عاطفۀ اخلاقی و عقیدتی
prison letter
Quran
religious culture
prison poem
social emotion
moral emotion
faithful
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
پژوشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی
2538-5704
2821-2177
2013-08-23
02
4
93
114
250
بررسی تطبیقی اشعار عطار نیشابوری و ابن ابی الحدید دربارۀ علی (ع)
A comparative study between the Attar's and Ibne Abelhadid's poems regarding Ali
حسن مجیدی
majidi.dr@gmail.com
1
سکینه صارمی گروی
2
عضو هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی
این مقاله قضاوت دو ادیب و شاعر بزرگ سنی است که علی(ع) را خلیفۀ چهارم میدانند. این دو شاعر عرب و پارسی به عکس آنچه مشهور است، نسبت به مذهب خویش تعصب دارند، ولی در عین حال عزم آن نداشتهاند که حق اهل بیت عصمت و طهارت و شخص مولای متقیان را نادیده بگیرند.
هر دو شاعر در مدح و وصف امام علی (ع) و بر شمردن صفات و فضائل ایشان اظهار ناتوانی کردهاند و شجاعت و دلاوری علی (ع) را بی همتا میدانند، وجود دین و دنیا را از وجود پر برکت ایشان دانسته و او را سرچشمۀ فضائل و نیکیها میدانند. اگرچه هر دو عشق و ارادت خویش را نسبت به حضرت امیر(ع) خالصانه بیان نمودهاند اما چنین به نظر میرسد که عطار گوی سبقت را از ابنابیالحدید ربوده است. یک تفاوت اساسی این است که عطار از زهد علی(ع) سخن به میان آورده است و میگوید: ایشان نسبت به دنیا بی رغبت بودهاند و بارها بیان میکند که دنیا را طلاق میدهد، اما ابنابیالحدید در اشعارش به چنین مضمونی اشاره نکرده است. ابن ابیالحدید فضائل و برتریهای علی(ع) را صراحتاً بیان میکند، اما عطار اول ذهن خواننده را آماده و سپس قاطعانه مطلب را بیان میکند.
در این مقاله – که به تطبیق مشترکات و تفاوتهای اشعار ابنابیالحدید و عطار نیشابوری در مدح علی (ع) میپردازد - با ذکر نمونههایی از ابیات ابنابیالحدید و عطار، اهمّ موضوعاتی که دربارۀ مقام شامخ و مدح و منقبت علی (ع) و فضایل او مطرح شده، تبیین گردیده و دور نمایی از چهرۀ تابناک این ابرمرد همیشه زندۀ تاریخ جهان به نمایش گذاشته شده است.
This paper deals with the Judgement of two Sunni poets and literary man that believe in Ali as the fourth caliph. These two Arab poets dispite of their biography demonstrated the truthness of the houshold.
They expressed their inability to count the virtues and characteristics of Imam Ali, they believe that the existence of the world and the religion are because of his existence and he is the root of the virtues.
Although they expressed their sincere love to him is seems that Attar proceed the Ibne Abelhadid in this regard.
A crucial difference is that Attar speaks of Ali s piety but Abelhadid does not mention to this. Abelhadid expressed the virtues of Ali explicitly but Attar at first prepares the readers mind and then expresses the virtues.
This paper which deals with similarities and differences between the Ibne Abelhadid's poems and Attars expresses the examples of their poems regarding the position and virtues of Ali.
https://jrla.isca.ac.ir/article_250_0be9caaffa601f338b3bb990912e3e82.pdf
ادبیات تطبیقی
مدح امام علی (ع)
ابن ابی الحدید
عطار
شباهتها و تفاوتها
Comparative literature
Ibne Abelhadid
Attar
praise of Imam Ali
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
پژوشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی
2538-5704
2821-2177
2013-08-23
02
4
115
130
251
صور بلاغی در بیانات رضوی
The rhetoric features in Razavi statements
ابراهیم فلاح
1
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد ساری
جستجو در متون مذهبی ادبی به جای مانده از ائمه (ع) از اهمیت ویژهای برخوردار است. بیانات سلطان سریر ارتضا حضرت علیبن موسی الرضا(ع) از نظر محتوی سرشار از حکمت و معرفت و از حیث سبک و سیاق تابلوهایی نفیس و ارزشمند از زیبایی، جمال و شکوهمندی است. متون به جا مانده از هشتمین خورشید امامت، زاییدۀ احساسات زودگذر بشری نیستند بلکه محصول تراوشهای فکری و دینی عمیق هستند که از خدا و اعتقاد عمیق به کرامت انسان مایه میگیرند، لذا در قالبهای زیبای بلاغی و ادبی به زیور آراسته گشتهاند.
این مقاله با عنوان «صور بلاغی در بیانات رضوی» رویکردی زیبایی شناسانه در بیانات رضوی است که گوهر معرفت را در قالب صدفهای زیبا و جذاب الفاظ فصیح و بلیغ ریخته و راز و رمز کمال را به آدمی گفتهاند. در این مقاله ابتدا بلاغت آن امام همام مطرح گردیده و سپس صور بلاغی در بیانات رضوی با ارایۀ مصادیقی از متون پژوهش گردیده و سرانجام این نتیجه به دست آمده است که با چنین بررسیهایی میتوان زیباییهای فراوان استخراج و معرفی نمود و معارف و مفاهیمی جدید به اندوختههای دینی خویش افزود و در نهایت به عمق معارف دینی رسید.
Researching religious Texts were left by the Imams are indeed very important. Speeches of Imam Ali ebne Musa al reza in the term of content is full of Wisdom, Knowledge and in aspect of style, mode is like a valuable and unbelivable frame. Existant texts from the eighth Imam, are not born from transient feelings of human but they are product of thought and religious leakages that are rooted from God and deep believe in human dignity. Hence, they are decorated with beautiful frame of literature.
This paper in titled by rhetoric features in Razavi speeches has an aesthetical approach in Razavi speeches that has told wisdom in beautiful oyster and attractive and secret of prefection to humans.
In this paper at first the eloquence of Imam has been described and then the rhetoric features of speeches of Razavi were surveyed with some samples of texts and finally we have concluded that by this investigations we can extract many beautiful things and has added many concepts to religious thoughts and finally we can reach to the depth of theology.
https://jrla.isca.ac.ir/article_251_7338d39a449447259ff7c74ee4053ec0.pdf
بیانات رضوی
صور بلاغی
فصاحت
بلاغت
Razavi remarks
rhetoric features
Eloquence
rhetoric
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
پژوشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی
2538-5704
2821-2177
2013-08-23
02
4
131
146
252
نهجالبلاغه دراندیشۀ صلاح عبدالصبور با رویکرد بینامتنیت فرهنگی
Nahjolbalaghe in Salah Abdolsaboor's poem approach of intertextuality of cultural seer
حسن گودرزی لمراسکی
h.goodarzi@umz.ac.ir
1
عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران
ادبیّات معاصر عربی، دربردارندۀ مجموعهای از مفاهیم نو و مدرن استکه برخی از آنها را وامدار غرب میباشد. یکی از این مفاهیم، بینامتنیت استکه معادل آن در زبان عربی تناص است.
بینامتنیت، رویکردی فرهنگی- اجتماعی استکه در تمامی حوزهها، بهخصوص ادبیّات رسوخ کرده و تحوّلات شگرفی را در آن بهوجود آورده و دارای نمودهای مختلفی است که عبارتند از مکالمهگرایی، بینافرهنگی و رمز شناسی که در این جستار نمود بینافرهنگی آن در شعر یکی از شاعران معاصر ادبیّات عربی یعنی صلاح عبدالصبور،شاعر نوپرداز مصری مد نظر است. این نوشتار بر آن است تا رویکرد فرهنگی نهج البلاغه را با تحلیل محتوا و تکیه بر مفاهیم آن در ابیات او، مورد بررسی و تجزیه وتحلیل قرار دهد.در این مقاله، نهج البلاغه به عنوان فرهنگ خودی معرفی گشته، و سعی میشود تا مفاهیم موجود در آن از قبیل فقر، ایمان و شخصیت در شعر عبدالصبور، بررسی گردد تا نگاه جامعه شناختی او در بیان و اصلاح مسائل و مشکلات اجتماعی، تبیین گردد چراکه فقر، بیایمانی را به همراه دارد و ایمان، جامعه را اصلاح میکند و گفتار نیک همراه با عمل تکمیلکنندۀ شخصیت انسان است.
Arab contemporary literature includes a set of new and modern concepts that some of them have origin in west, one of these concepts is intertextuality that means in Arabic, Tanas’ intertextuality is a cultural-Social approach that has penetrate in all areas, especially in literature and made in it wonderful changes, and has different aspects that are oriented Dialogism,Semiolgjy and cultural seer.this present deals with the aspect of its cultural seer in poem of contemporary poets Arabic literature namely Salah Abdolsaboor, a modern egyption poet.
The present paper will explain the image of nahjolbalaghein Salah Abdolsaboor's poem with analizing meanings and relying on meanings of nahjolbalaghe in Salah Abdolsaboor's poems based of theory of intertextaulity and describes its aspects in axise of cultural seer. In this paper the nahjolbalaghe is introduced as intimate cultural .It will be attempted to study the concepts exist in it like poverty, faith and personality so that his sociological viewpoint regarding explaining and reforming the social problems be studied. because poverty brings Disbelief and the faith reforms community and good words with action complete the human personality.
https://jrla.isca.ac.ir/article_252_3daf1e67748d8c5644cd0f19773fddae.pdf
نهج البلاغه
صلاح عبدالصبور
بینامتنیت و بینافرهنگی
Nahjolbalaghe
Salah Abdolsaboor
intertextualiyt and cultural seer
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
پژوشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی
2538-5704
2821-2177
2013-08-23
02
4
147
166
253
بینا متنی قرآنی و کارکرد خاص آن در سبک شعری ادونیس
Quranic intertextuality and it’s special function in the Adonis’ poetic style
عباس گنجعلی
1
آزاده قادری
2
عضو هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری.
دانشجوی کارشناسی ارشد زبان وادبیات عربی.
به طور کلی هر انسانی در فرایند عقلانی، فکری و حتی عاطفی خود از افکار، ایدهها و مکاتب مختلف تأثیر میپذیرد. قرآن به عنوان غنیترین اثر زبان عربی همواره مورد توجه و عنایت ادیبان، شاعران و صاحب نظران بوده است. ادونیس- برجستهترین و نامدارترین شاعر ادبیات معاصر عربی- شخصیتی است که تأثیرپذیری از ایدهها و جریانات مختلفی از جمله تصوف اسلامی در شعر او موج میزند و از آنجا که تصوف اسلامی همواره با قرآن پیوندی عمیق داشته و مکاشفات صوفیه از اشراقات قرآن سرچشمه گرفته است، از این رو این مسأله تحولی شگرف را در نگرش او بهوجود آورده است. از دیگر سو، ارتباط تنگاتنگ شعر و اندیشه و نیز بازتاب عقیده و فلسفۀ فکری در تجربۀ شاعر، عاملی دیگر در تأثیرپذیری مستقیم او از قرآن حتی در الفاظ و تعبیرات آن است. اما در مجموع نگاه ویژه ادونیس به قرآن و ساختار شگرفی که او در بینامتنی قرآنی از طریق زبان آفرینشگرش ایجاد نموده، او را از دیگر شاعران هم عصرش- که عنصر بینامتنی در سبک آنها نمود یافته- متمایز ساخته است.
Every human being is generally affected by thoughts, ideas, and schools in his intellectual, mental, and even emotional process. Quran, as the richest work of the Arabic language, has always been under the attention of literary men, poets, and ideologists. Adonis – the most remarkable poet of Arabic contemporary literature – is a figure whose poems are replete with the impressibility of ideas and various currents, including Islamic mysticism; and since Islamic mysticism has been always related firmly to Quran and the mystic spiritual contemplations is rooted from Quran’s illuminations, this issue has caused a radical alteration in his attitude. On the other hand, close relationship between poetry and thinking as well as the reflection of beliefs and mental philosophy in the poet’s experience is another factor in his impressibility of Quran – even of its literature and expression. Generally, however, Adonis’ particular attitude towards Quran and the glorious structure that he has made by his creativity in the intertextuality of Quran have distinguished him from the other contemporary poets who have used intertexuality in their works.
https://jrla.isca.ac.ir/article_253_504729a128d24d5f3c705134008e2a67.pdf
قرآن
ادونیس
شعر
بینا متنی
Quran
Adonis
intertextuality
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
پژوشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی
2538-5704
2821-2177
2013-08-23
02
4
167
194
254
شعر شیعی فارسی و عربی در گذر تاریخ
Shiite Persian and Arabic Poetry in History
نرگس انصاری
nansari@ikiu.ac.ir
1
عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین
جایگاه بالای هنر شاعری درمیان شیعیان و شیفتگان اهل بیت، گنجینهای بی نظیر از شعر عربی و فارسی را به میراث نهاده که قطعاً عاطفه و احساس پاک و خالص نسبت به ائمۀ اهل بیت (ع) انگیزۀ اصلی سرودن بسیاری از این اشعار بوده است.
از آغاز شکلگیری گرایشهای شیعی میان دو ملت ایران و عرب، تفاوت شرایط سیاسی و اجتماعی و فرهنگی جامعۀ ایشان در طول سالها، شعرمتعهد شیعی دو زبان را به عنوان بخشی از ادبیات آن تحت تأثیر قرار داده، اما علی رغم این تفاوتها شاعران شیعی گاه یکسان عمل کردهاند، امری که شباهت میان ادبیات شیعی دو ملت را موجب میشود. پس از بحث مقدماتی دربارۀ شعر شیعی، با نگاهی به تاریخ آن و بررسی وضعیت آن در بین دو ملت، روند تحوّل این شاخه از ادبیات متعهد را از آغاز تا دورۀ معاصر با نگاه مقایسهای مشخص کند.
تاریخ حاکی از آن است که شعر شیعی در زبان فارسی از آغاز حرکت خود تا قرنها بعد، شاهد تحول و تغییر چشمگیری نبوده، حال آنکه شعر عربی در همان سالها و قرنهای نخستین، شاهد درخشش شاعران برتر و مضامین و اسلوبهای جدید و نوآوریها بوده است. همچنین روند تحول شعر شیعی فارسی و عربی از آغاز تا دورۀ معاصر نشان از دو حرکت و سیر تحول متفاوت- صعودی و نزولی- بوده است.
The art of poetry among the Shiite poets and the devotees of Ahl al-Bayt has left the unique treasure of Persian and Arabic poetry that a legacy and certainly the pure emotion and feelings towards the Imams and Ahl al-Bayt have been the main motivation for composing many of these poems. from the beginning of the Shiite tendencies among both Iranians and Arabs,the differences of the social, political, and cultural conditions over the years, has influenced the Shiite committed poetry as part of its literature. Despite these differences Shiite poets sometimes have performed in similar ways, thus, this makes the Shiite literature of the two nations the same. After an introductory discussion on Shiite poetry, a glance over its history, and considering its place among the two mentioned nations, and with a comparative study the processes of transformation of this branch of committed literature from the beginning to the contemporary era is shown. According to history Persian Shiite poetry, from the beginning of the movement to centuries later, did not see any significant changes mean while Arabic poetry experienced many new themes, styles, and innovations from the beginning. The Shiite Persian and Arabic poetry transition process from the beginning to the contemporary evolution shows two different movement and trends, upward and downward.
https://jrla.isca.ac.ir/article_254_75a07519b081954d1902186b6272edf9.pdf
شعر شیعی
شعر فارسی
شعر عربی
ادبیات تطبیقی
Shiite poetry
Persian poetry
Arabic poetry
Comparative literature
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
پژوشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی
2538-5704
2821-2177
2013-08-23
02
4
195
216
255
بررسی زیباشناختی نخستین شعر عاشورایی
Aesthetic study of the first poem of Ashoura
حجت الله فسنقری
dr.fesanghary@gmail.com
1
میلاد جعفرپور
2
عضو هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری.
دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی.
تا به امروز، سوگسرود ابوالحسن کسایی(341ه.ق) از جانب پژوهندگان ادبی بهعنوان نخستین شعر عاشورایی شناخته شدهاست. این قصیده نقطۀ عطفی در تاریخ شعر فارسی به شمار میآید زیرا در آن پیشینۀ پیوند ادبیات فارسی با موضوعات دینی-هنری بیش از پیش آشکار میشود، امّا تاکنون توجهی به جایگاه ادبی- هنری این سوگنامه نشده است. نگارندگان با هدف تبیین جایگاه واقعی نخستین شعر عاشورایی در ادب فارسی، نخست به روشن ساختن نکاتی دربارۀ تسامحات نام، مذهب و شعر کسایی روی آورده و سپس با نگاهی زیباشناختی و درونمتنی به ساختار بلاغت در این قصیده، به واکاوی و بررسی عناصری نظیر شیوۀ اثرپذیری از قرآن و حدیث، تلمیحات، بسامد آوایی، وزن و قافیه، تعریف مسندالیه با ضمایر اشاره، عنصر رنگ، معادلهسازی در تشبیه و صبغة اشرافی و سپاهیگری پرداختهاند، که بیگمان این عناصر در منسجم ساختن بلاغت تصویر و نسج بخشیدن به فضای عاشورایی، مهّم و اثر گذار است.
Till now, from viewpoint of the literary researchers, the marthye of Abolhassan Kasai (341 AH.) Known as the first poem of Ashoura. This ode is considered as landmark in Persian poetry because, in the history of Persian literature links with religious – Artistic issues gets more and more obvious, but up to now didn’t paying attention to literary – Artistic status of this marthye. Author with the aim of explaining the true position of first poem of Ashoura in Persian literature, at first clarified points about mistake’s, the name, religion, and poems of kasai and then by aesthetic and internal look at the rhetoric structure in this ode, dealt with analysis and evaluation on elements such as methods of taking effect the Quran and Hadith, allusions, phonetic frequency, tone and rhyme, recognizing subject with the pronouns referring, element of color, making the equation in simile and militarization and aristocratic color’s, that making the rhetoric a coherent picture and to make space of Ashoura tissue; Undoubtedly important effective.
https://jrla.isca.ac.ir/article_255_cabcf713ecd4effb5a6fbcc76bfb7833.pdf
نام و مذهب کسایی
شعر مدحی و مذهبی
نخستین شعر عاشورایی
بررسی زیباشناختی
Name and religion of kasai
panegyric and religious poem
first poem of Ashora
rhetoric structure