TY - JOUR ID - 65456 TI - فنّ براعت استهلال در خطبه های نهج البلاغه JO - فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی JA - JRLA LA - fa SN - 2538-5704 AU - رحمانیان کوشککی, فرزانه AU - ملازاده, ریحانه AD - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اهواز، واحد رامهرمز. AD - عضو هیأت علمی دانشگاه الزهراء(س) Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 2 IS - 7 SP - 97 EP - 129 KW - کلیدواژه‌ها بلاغت KW - نهج البلاغه KW - خطبه KW - براعت استهلال DO - 10.22081/jrla.2018.48643.1139 N2 - یکی از فنون بلاغی نگارش و سخنوری شروع نیکوی کلام است. این صنعت در علم بلاغت عربی براعت استهلال یا حسن ابتدا یا براعت مطلع نام دارد. از آنجا که مهارت متکلم در شیوه های بیان یکی از عوامل فزونی زیباییهای ادبی و بلاغی کلام است این جستار به براعت استهلال در خطابه های امیرالمؤمنین(ع) اختصاص یافته است. پژوهش حاضر با هدف نشان دادن گوشه ای از مهارتهای کلامی حضرت علی(ع) و بر اساس فن براعت استهلال به بررسی شیوه های بیانی در آغاز 21 خطبه می‌پردازد. این جستار ابتدا به تعریف صنعت بلاغی براعت استهلال از نظر لغوی و اصطلاحی پرداخته و سپس با نگاهی گذرا بر سیر خطابه از عصر جاهلی تا پایان دوره اموی و بیان شیوه های فن سخنوری به بررسی نمودهای این فن در خطبه های نهج البلاغه با تکیه بر شیوه توصیفی تحلیلی پرداخته است. یافته های پژوهش نشان می دهد امام در آغاز خطابه ها اسلوبهای متنوعی از قبیل: ندا، استفهام، امر، تعجب، قسم و مانند آن را به کار برده‌اند و این شگرد بیانی، تأثیر بسزایی در جلب نظر و آماده سازی ذهنی مخاطب برای ورود به متن اصلی و جلوگیری از ملالت وی داشته است. UR - https://jrla.isca.ac.ir/article_65456.html L1 - https://jrla.isca.ac.ir/article_65456_fdddb71250714933211176eb4207b622.pdf ER -