دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
پژوشگاه علوم و فرهنگ اسلامیفصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی2538-57042720171122A Comparative Study of Narrative Poetry of Imam Hussein in Saeed Asili’s “the Epic of Karbala” and George Chakour’s “the Epic of Hussein”, the Two Contemporary Lebanese Poetsبررسی ادبی "ملحمه کربلا" ی سعید عسیلی و "ملحمة الحسین" جورج شکور دو شاعر معاصر لبنان9326545210.22081/jrla.2018.48724.1141FAمهینحاجی زادهعضو هیئت علمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجانحکیمهمطلبیدانشگاه شهید مدنی آذربایجانJournal Article20171005Ashura event is one of the enduring scenes among the pages of history, and Imam Hussein, as its hero and the symbol of resistance, has attracted the heart of anybody from any language and nation and immortalized it by being uttered by people of virtuosity and literature. Saeed Asili, a Shiite poet, and George Chakour, a Christian poet, both from Lebanon, are among those resistance poets who have depicted the Ashura event in poetic form by studying the historical sources and Islamic events. The present study attempts to examine the narrative poetry of Imam Hussein in Saeed Asili’s “ the Epic of Karbala” and George Chakour’s “ the Epic of Hussein” through a comparative approach and a descriptive-analytical method. Analyzing the poems of these two poets indicates that the links between Imam Hussein’s epic and the resistance literature of contemporary Lebanon account for their common interest in composing Imam Hussein’s history, and the religious differences have not influenced their point of views. Rather, they both combine history with their own emotions to describe the Ashura day, and acknowledge Imam Hussein as the symbol of resistance by pointing to the issue of resistance.حادثه عاشورا یکی از صحنههای ماندگار در صفحات تاریخ است و امام حسین (ع) به عنوان قهرمان آن صحنه و نماد مقاومت، دل هر انسانی را از هر زبان و ملتی مجذوب خود ساخته و با جاری شدن بر زبان اهل ذوق و ادب جاودانگی آن را رقم زده است. سعید عسیلی به عنوان یک شاعر شیعی و جورج شکور به عنوان یک شاعر مسیحی خطه لبنان، در زمره شاعران مقاومت هستند که با مطالعه منابع تاریخ و حوادث اسلام، حادثهی عاشورا را در قالب شعر به تصویر کشیدهاند. پژوهش حاضر در صدد است تا با رویکرد تطبیقی و با تکیه بر روش توصیفی- تحلیلی به بررسی سیر قصصی حسینی در ملحمه کربلای سعید عسیلی و ملحمة الحسین جورج شکور بپردازد. واکاوی اشعار این دو شاعر مبین آن است که پیوند میان حماسه حسینی و ادبیات پایداری معاصر لبنان، علت رویآوردن این دو شاعر لبنانی به سرودن تاریخ امام حسین (ع) میباشد و تفاوت در مذهب تأثیری در دیدگاه دو شاعر نداشته بلکه هر دو در توصیف روز عاشورا تاریخ را با احساس خویش درآمیخته و با اشاره به مسئله مقاومت، امام حسین را نماد مقاومت میدانند.https://jrla.isca.ac.ir/article_65452_6df88b95571dd7d8be836d8ded296960.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
پژوشگاه علوم و فرهنگ اسلامیفصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی2538-57042720171122Analyzing the characters and characterization in the story of Jesus Christ (peace be upon him) in Translation of Tabari’s Interpretation of Holy Quran based on Vladimir prop’s theoryتحلیل خویشکاری و شخصیتپردازی قصّه حضرت عیسی (ع) در ترجمه تفسیر طبری بر اساس نظریه ولادیمیر پراپ55756545410.22081/jrla.2018.47390.1122FAعلیخضریعضو هیات علمی دانشگاه خلیج فارس- بوشهرعلیرضاشیخیانیدانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه خلیج فارس، بوشهرJournal Article20170508Tale (story) is very old in culture and human concepts transmission. This genre is considered to be the most agreeable verbal form with human mind which is of a multiplied influence and that is why most of the bibles have tried to state it’s messages in the form of tale. Since the holy Quran’s tales posses the features of modern stories, it has opened a new way to compare and analyze new critical theories. One of these ways is studying tales based on character’s actions and their function according to Vladimir Prop.<br /> The present research studies the function and actions and characters of the story (tale) of Jesus Christ in Tabari’s interpretation (Tafsir e Tabari) based on Vladimir Prop’s theories using descriptive – analytic Method. In order to reach a better conclusion, the tale is divided into three parts and the characters and actions have been analyzed I each part separately. The findings show that this taleis in agreement with the pattern of fairy’s tales presented by Vladimir with some changes in actions (function) of the story characters because from thirty one function of fairy’s tale we can observe twenty one among the five characters of the tale of Jesus Christ (peace be upon him). In addition the first a second movements from the Prop’s six movements are observable in this tale.قصّه در عرصه فرهنگ و انتقال مفاهیم انسانی قدمتی کهن دارد. این نوع ادبی سازگارترین فرم کلامی با ذهن بشر است که دارای نفوذی دو چندان بوده و به همین روی اغلب کتب آسمانی پیام خویش را در قالب قصّه بیان داشتهاند. از آنجایی که قصّههای قرآن دارای ملاکها و مؤلّفههای فنّی قصّههای امروزی است، راه را برای مقایسه و تحلیل نظریههای انتقادی جدید باز گذاشته است. یکی از این راهها، بررسی قصّهها بر پایه کنش شخصیّتها و خویشکاری آنها از دیدگاه ولادیمیر پراپ است.<br /> نوشته حاضر با بهرهگرفتن از نظریه پراپ و بر اساس روش توصیفی- تحلیلی به بررسی خویشکاری و شخصیتهای قصّه حضرت عیسی (ع) در ترجمه تفسیر طبری میپردازد. برای وصول به نتیجهای بهتر قصّه به سه بخش تقسیم شده است و شخصیتها، خویشکاریها و حرکتها در هر بخش مورد تحلیل و بررسی قرار میگیرند. یافتهها نشان میدهد که این قصّه با الگویی که پراپ از قصّههای پریان ارائه میدهد با مقداری جابجایی در خویشکاری شخصیّتهای قصّه هماهنگ است؛ زیرا که از سی و یک خویشکاری قصّههای پریان، بیست و یک خویشکاری در بین پنج شخصیّت موجود در قصّه موجود است. همچنین حرکتهای اول و دوم از حرکتهای ششگانه پراپ در این قصه دیده میشود.https://jrla.isca.ac.ir/article_65454_9775fe3bc411455f13f2b78e90cd124b.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
پژوشگاه علوم و فرهنگ اسلامیفصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی2538-57042720171122A literary discourse Analysis Study of Nahj al-Balagha (case study: Siffin war)بررسی رابطۀ بافت متن و موقعیت در خطبه های نهج البلاغه از دیدگاه تحلیل گفتمان ادبی (مطالعه موردی جنگ صفین)33546545310.22081/jrla.2018.48705.1140FAنورالدینپرویندانش آموخته دکتری زبان و ادبیات عربحمیدقنبریاستادیار دانشکده شهید محلاتیJournal Article20171003Discourse analysis as an approach to explore how current linguistics scholar and his thinking influenced by situation; since it refer to external factors beyond its constituent lexical elements of the text, the situational context, cultural and social... . In the analysis of literary discourse ,textual context and situational context is analyzed. Battle of Siffin is one of the most important events in the history of Islam that Imam Ali (AS) according to location and conditions of the people in time of war or after it, in Nahj al-Balagha directly explained it.<br /> The present study with descriptive and analytical methods in the context of literary discourse analysis to examine the words of Imam Ali (as) in the battle of Siffin's expression; The results of the application is that Imam Ali(AS) has finally oratory in a unique masterpiece, a perfect balance between content and of words of the situation context . The balance is greatest impact on the audience and the best example of the literary discourse.تحلیل گفتمان به عنوان یک رویکردی نقادانه به کشف نحوه جریان فکر ادیب و تاثیر پذیرفتن او از موقعیت می-پردازد؛ زیرا فراتر از عناصر لغوی تشکیل دهنده آن به عوامل بیرون از متن، یعنی بافت موقعیتی، فرهنگی، اجتماعی و ... توجه دارد. در تحلیل گفتمان ادبی بافت متنی و بافت موقعیتی مورد تحلیل قرار میگیرد. جنگ صفین یکی از مهم-ترین وقایع تاریخ اسلام است که امیرالمومنین (ع) با توجه به موقعیت زمانه و شرایط حاکم بر مردم چه در زمان جنگ و چه بعد از آن، در نهج البلاغه به صورت مستقیم به تبیین آن پرداخته است.<br /> جستار حاضر با روش توصیفی و تحلیلی و در چارچوب تحلیل گفتمان ادبی به بررسی کلام حضرت علی (ع) در بیان جنگ صفین میپردازد؛ مهمتریم نتایج حاصل از این کاربست عبارت است از امام (ع) توانسته در نهایت فصاحت و بلاغت در قالب شاهکاری بینظیر، توازن کاملی بین محتوای کلام و بافت موقعیتی ایجاد کند. این توازن بیشترین تاثیر را در مخاطب و بهترین نمونهی گفتمان ادبی را شکل داده است.https://jrla.isca.ac.ir/article_65453_ef48f6695e28da77af49e6081c8ce130.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
پژوشگاه علوم و فرهنگ اسلامیفصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی2538-57042720171122Manifestations of resistance literature in the Poem Of Shia Poets By Approaching to Razavi Conversations.جلوه های ادبیات مقاومت و پایداری در شعر شاعران شیعه با رویکرد به گفتمان رضوی75966545510.22081/jrla.2018.47616.1128FAابراهیمفلاحدکتر ابراهیم فلاح استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری،ساری،ایرانJournal Article20170603Resistance literature is one of literary genre which place valuable concepts and believing on it. The most important characteristics of this branch of literature is inviting to uprising, perseverance and dedication, patience in the face of difficulties, and oppression against cruelty and tyranny. Innocent Imams as vanguard of freedom, have a profound effect on resistance literature that we can observe it in the poem of Shiite poets. Imam Reza, was an excellence example of struggle against oppression and tyranny of rulers. This research seeks to investigate and analyze the components and manifestations of resistance literature affected Imam Reza conversation in the poem of Shiite poets. Research results of this study showed that the theme of resistance literature such as migration, calling for jihad and resistance, expecting a savior, death and injury, suffered from exile and alienation, is derived from Razavi (Imam Reza) culture which has been emerged in literature and the poem of Shiite poets.ادبیات مقاومت و پایداری یکی از انواع ادبی است که مفاهیم ارزشمند و باورمندی را در خود جای داده است. از مهم ترین شاخصه های این شاخۀ از ادبیات، دعوت کننده به قیام، ایستادگی و ایثار ، صبر در برابر مشکلات و جوشش و خروش در برابر ظلم و ستم می باشد . ائمه معصومین (علیهم السلام) ، به عنوان طلایه داران آزادی، تاثیری عمیق بر ادبیات پایداری و مقاومت گذاشته اند که نمونه آنرا در شعر شاعران شیعی میتوان مشاهده نمود. امام رضا (ع) به ، الگو و اسوه ای ممتاز در مبارزه علیه ظلم و جور حاکمان بوده است. این پژوهش در صدد است که با روش توصیفی-تحلیلی مولفه ها و جلوه های ادبیات پایداری متأثر از بیانات امام رضا (ع) را در شعر شاعران شیعی مورد بررسی و تحلیل و تبیین قرار دهد. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد که بن مایه های ادبیات مقاومت و پایداری از جمله: هجرت، شهادت طلبی، دعوت به جهاد و پایداری، انتظار منجی، مرگ و جانبازی، رنج تبعید و غربت برگرفته از فرهنگ رضوی است که در آثار ادبی و شعر شاعران شیعی نمود و ظهور یافته است .https://jrla.isca.ac.ir/article_65455_c3a0ecc5e73ab78116b9d79aa3caa732.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
پژوشگاه علوم و فرهنگ اسلامیفصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی2538-57042720171122FORETELLING TECHNIQUE IN NAHJOLBALAGHA’S SERMONSفنّ براعت استهلال در خطبه های نهج البلاغه971296545610.22081/jrla.2018.48643.1139FAفرزانهرحمانیان کوشککیعضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اهواز، واحد رامهرمز.ریحانهملازادهعضو هیأت علمی دانشگاه الزهراء(س)Journal Article20170926One of the rhetorical techniques of writing & eloquence is to begin the speech very well. In Arabic Rhetoric, rhetorical figure is known as “Foreselling” or “Bara’ate Mottale”. This essay has been dedicated to the foretelling in Amir Al Mu’minin sermons -the prince of faithful (PBUH) - , since the speaker’s skill in the modes of expression is one of factors enhancing the literary rhetorical beauty of speech.<br /> In order to show some of the verbal skills of Imam Ali (PBUH) based on Foretelling Technique, the present reserach examines the ways of expressing at the beginning of 21 sermons. <br /> First of all, the present study defines the rhetorical literary figure for foretelling in terms of lexical & idiomatic. While surveying the course of sermons for ignorance era to the end of Umayyed dynasty as well as expressing the eloquence’s rhetoric techniques, it investigates the aspects of such technique in Nahjolbalaghe Sermons by relying on an analytical-descriptive method. <br /> The findings suggest that Imam (PBUH) has used the various methods including interjection, question, order, exclamation, genre & so on, at the beginning of the sermons. Such mode of expression influences the attraction & mental preparance of audience for understanding the original text as well as avoiding his boredom.یکی از فنون بلاغی نگارش و سخنوری شروع نیکوی کلام است. این صنعت در علم بلاغت عربی براعت استهلال یا حسن ابتدا یا براعت مطلع نام دارد. از آنجا که مهارت متکلم در شیوه های بیان یکی از عوامل فزونی زیباییهای ادبی و بلاغی کلام است این جستار به براعت استهلال در خطابه های امیرالمؤمنین(ع) اختصاص یافته است.<br /> پژوهش حاضر با هدف نشان دادن گوشه ای از مهارتهای کلامی حضرت علی(ع) و بر اساس فن براعت استهلال به بررسی شیوه های بیانی در آغاز 21 خطبه میپردازد.<br /> این جستار ابتدا به تعریف صنعت بلاغی براعت استهلال از نظر لغوی و اصطلاحی پرداخته و سپس با نگاهی گذرا بر سیر خطابه از عصر جاهلی تا پایان دوره اموی و بیان شیوه های فن سخنوری به بررسی نمودهای این فن در خطبه های نهج البلاغه با تکیه بر شیوه توصیفی تحلیلی پرداخته است.<br /> یافته های پژوهش نشان می دهد امام در آغاز خطابه ها اسلوبهای متنوعی از قبیل: ندا، استفهام، امر، تعجب، قسم و مانند آن را به کار بردهاند و این شگرد بیانی، تأثیر بسزایی در جلب نظر و آماده سازی ذهنی مخاطب برای ورود به متن اصلی و جلوگیری از ملالت وی داشته است.https://jrla.isca.ac.ir/article_65456_fdddb71250714933211176eb4207b622.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
پژوشگاه علوم و فرهنگ اسلامیفصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی2538-57042720171122Analysis of Mystical Elements in epic- mystical poems on Sacred Resistanceزیبایی شناسی کاربرد عناصر عرفانی در اشعار حماسی- عرفانی دفاع مقدس1291616545710.22081/jrla.2018.48970.1146FAسید علیسراجعصوهیئت علمی گروه زبان وادبیات فارسی دانشگاه پیام نورعلیرجبیدانش آموختۀ کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسیJournal Article20171031Abstract<br /> Triumph of Islamic revolution and rivalry in sacred resistance shifted basically the structure and content of Persian poetry. There are some tendencies as the desire for martyrdom, meta-fiction view to the secular affairs, perfectionism by sacrificing the self, and the poets’ nostalgia regarding to wartime. It also caused the mystical motifs- which neglected in recent poetry of Constitutional Revolution and Pre-Islamic Revolution periods- to be renewed in new structure relating to religious and epic themes. The best usage of such motifs is illustrated in Ghazals in which its couplets have an organic unity in vertical and horizontal sides. This research is to analyze the literary mystical elements which cited in the narrative Ghazals on sacred resistance. It also caused the mystical motifs- which neglected in recent poetry of Constitutional Revolution and Pre-Islamic Revolution periods- to be renewed in new structure relating to religious and epic themes<br /> Key words: Sacred Resistance, Analysis, Mystical Elements, Narration, Ghazalپیروزی انقلاب اسلامی و حماسة دفاع مقدس، تحولاتی ژرف در ساختار و محتوای شعر فارسی ایجاد کرد. شور شهادت طلبی، نگاه فراروایی به امور دنیوی و کمال جویی از طریق قربانی کردن نفس و حس نوستالژیک شاعران در این دوره نسبت به تحولات جنگ، باعث شد مضامین عرفانی که پس از مشروطه و قبل از انقلاب اسلامی کمتر در شعر فارسی مورد توجه بود، در ساختاری نو و در ارتباط با مضامین دینی و حماسی، بازسازی و بازآفرینی شود. بهترین شیوۀ استفاده از این مضامین در قالب غزل است که ابیات در آن از وحدت ارگانیک و انسجام طولی و عمودی برخوردار است. <br /> پژوهش حاضر با روش توصیفی – تحلیلی در پی بررسی عناصر ادب عرفانی موجود در غزل روایی دفاع مقدس است. اجمالاً یافته های پژوهش نشان می دهد که شعر دفاع مقدس در زمینههای مختلفی ورود و حضور داشته که عمدهترین آنها، مضامین عرفانی و پرداختن به این جنبه برجسته از شعر فارسی است .https://jrla.isca.ac.ir/article_65457_b822f637bd1aa2dd5b81d0bac2fcb319.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
پژوشگاه علوم و فرهنگ اسلامیفصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی2538-57042720171122A semantic analysis of "immortality" in the Holy Quranتحلیل معناشناختی بافتِ متنی «خلود» در قرآن کریم1611926545810.22081/jrla.2018.49235.1154FAکلثومصدیقیعضو هیئت علمی دانشگاه فردوسیJournal Article20171125in the context of the Holy Quran , the root of "khald / Kholood" in a detailed description is used as an equivalent of 'human immortality in the sequence of space and time of the other world. <br /> A lot of valuable researches have been conducted about Quran essential lexical terms but the lack of a unique research about “immortality “is observed so the present study tries to review its semantic relationship with other Quran essential terms including "piety" and "belief" ,"life" and "death", "permanency" and "deterioration", "durability", and "eternity" , "heaven" and "hell". This study also aims to reveal the various meanings of immortality and its time and space referents.<br /> The final result of the present study indicates three different pictures of "immortality" in the Holy Quran including conditional immortality, unconditional immortality and Torah physical immortality.<br /> A review of the meanings of immortality in the Holy Quran reveals that it has a semantic association and relationship with both “durability “ and “eternity’ terms as its time referents and also it has a semantic association with “faith” ,”piety” and “life”. <br /> On the other hand immortality is in association and sequence with “paradise”, “Gardens of Eden”, “ Gardens of Nuaim” as space referents based on positive immortality and also it is in association and sequence with «Hell», «Geheim», »Fire», «Hotameh», «Saier» and …. as space referents based on negative immortality. So that each one of these semantic groups in relation to the paradise or Hell is in contradiction to its opposite group.در بافت متنی قرآن کریم، ریشة«خلد/ خلود» در توصیفی دقیق به عنوان برابرنهادهی «جاودانگیِ بشر در پیوستار زمان-فضایِ آنجهانی» به کار رفته است. پیرامون واژگان کانونی و مرکزی بافت متنی قرآن تا کنون، جستارهای بسیار ارزشمندی پدید آمده است امّا نظر به عدم وجود پژوهشی مستقل پیرامون«خلود»، در این جستار، نگارنده کوشیده است تا با واکاوی رابطههای معنایی این واژه با واژگانی مانند «تقوا» و «ایمان»، «حیات» و «موت»، «دوام» و «ابد» و «جنّة» و «جحیم» خلود را به عنوان واژهای کانونی در بافت قرآن کریم، مورد بررسی معناشناختی قرار دهد و با بازخوانی شبکة معنایی «خلود» در بافت متنی قرآن، رابطههای معنایی این واژه و مدلولهای مکانی و زمانی آن را شناسایی نماید. <br /> برآیند نهایی جستار پیشرو در درجة نخست، نشانگر وجود تصویر سه گونه از «خلود» در قرآن کریم است که عبارتنداز: خلود مشروط، خلود نامشروط و خلود جسمانی توراتی. بررسی شبکة معنایی خلود در قرآن کریم، حکایت از وجود رابطة معنایی همنشینی و جانشینی میان «خلود» با دو واژة «دوام» و «أبَد» به عنوان مدلول زمانی خلود، رابطة معنایی همنشینی میان «خلود» با «ایمان»، «تقوا» و نیز «حیات» داشت. از سوی دیگر میان واژگانی مانند «جنّة»، «فردوس»، «جنّات عدن»، «جنّات النعیم» و..به عنوان مدلول مکانی بهشت با خلود ایجابی و نیز میان واژگانی از دستة «جهنّم»، «جحیم»، «نار»، «حطمة»، «سعیر» و...به عنوان مدلول مکانی دوزخ با خلود سلبی رابطة همنشینی و ترادف برقرار است چنانکه هرکدام از این دو شبکة معناییِ وابسته به بهشت یا دوزخ با گروه متقابل خود دارای رابطة معنایی تضاد نیز میباشندhttps://jrla.isca.ac.ir/article_65458_83ca6d145db752eeac92296d584a1aa8.pdf