دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
پژوشگاه علوم و فرهنگ اسلامیفصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی2538-570402520140220Sonance of Qur'an in Shahriar’s poemطنین قرآن در شعر شهریار724265FAفرامرزمیرزاییعضو هئیت علمی دانشگاه بوعلی سینامریمبخشیدانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربیJournal Article20151128The Holy Qur'an is among the fruitful and widely-used resources utilized by the poets and authors of Persian language. Persian of pleasant tature poets of brilliant talent and artistic genius have made so ample use of Qur'an that Persian mystic poetry can be regarded as the poetry of monotheism. The poet Shahriar also has not neglected this great resource and has embellished his poems with the Holy Qur'an’s verses to the extent that this may be considered one of the most outstanding characteristics of his poetry. Many instances of Qur'an’s influence might be found in Shahriar’s poems such as those in the choice of vocabulary, and those concerned with predicates, interpretation, visual, comparative, inspirational-basic, allusion, pictorial and multifaceted areas.قرآن کریم یکی از سرچشمه های فکری پربار شاعران ونویسندگان بزرگ پارسی زبان است. شاعران خوش ذوق فارسی به مدد موهبت سرشار وذوق هنری خود، چنان از قرآن بهره برده اند که به حق، شعر عارفانۀ فارسی را باید شعری توحیدی نامید. استاد شهریار نیز که از این منبع عظیم غافل نبوده، اشعار خود را به طرق مختلف و شیوههای متنوع با آیه های قرآن کریم آراسته است تا آنجا که این اثرپذیری از قرآن، از ویژگیهای بارز شعری این شاعر به شمار می رود. پس زمینه های شعر شهریار بیانگر انواع اثرپذیری وی از قرآن می باشد. می توان در شعر این شاعر انواع اثرپذیری را یافت؛ مانند: اثرپذیری واژگانی، گزاره ای، تأویلی، تصویری، تطبیقی، الهامی- بنیادی، تلمیحی، عکسی و چند سویه. و این اثرپذیری بیشتر در حوزۀ معنا و واژگان صورت گرفته است و در همان سویۀ معنایی قرآن می باشد وکمتر در معنای آن، تصرف می کند.https://jrla.isca.ac.ir/article_265_5a1443527ae990cc38dc5d4df364e8c9.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
پژوشگاه علوم و فرهنگ اسلامیفصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی2538-570402520140220Jurisprudence shine in Hafez Sonnets & Masnavi Molaviلمعان فقه در غزل حافظ و مثنوی مولوی2544279FAیداللهنصیریانعضو هیئت علمی دانشگاه تهرانامینحاجی محمدیدانشجوی کارشناسی ارشد فقه و حقوقJournal Article20151128Today thereis not a link between Jurisprudence and Persian Poetry but it can be seen in the old Poetries espcialy in Hafez`s and Molavi`s. Their Poetriesin it`s sence are compatible with the divine speech (Qur'an).They used any instrument including Jurisprudencial expression to express their idea.
As Islam is the most compelet divine law, according to the holy Qur'an, it must be observed it Peoples`s life.So in this paper from new view point the jurisprudencial expressions have been investigated so that the depth of the Islamic laws and their wide extention be more clear and open the new horizons infront of the researchers of the Islamic laws and Iranian Poetries.
this paper show that these divine scholar`s works are full of reference directly or indirectly to the verses, Hadiths, Laws and Jurisprudencial expression.شاید امروزه عجین شدن احکام فقهی اسلام با اشعار فارسی چندان رایج نباشد، امّا این تلفیق در شعر قدیم، به خصوص اشعار حافظ و مولانا خودنمایی میکند. اشعار این بزرگان در جوهر و ذات با کلام الهی سنخیت دارد و آنان برای بیان مافی الضمیر خود از هر وسیلهای، از جمله اصطلاحات فقهی بهره بردهاند. از آنجا که اسلام، به تصریح قرآن، کاملترین شریعت آسمانی است؛ باید در متن زندگی مردم قرار گیرد. از این روی در مقالۀ حاضر بانگرشی نو، به بررسی اصطلاحات فقهی- حقوقی غزلیات حافظ و مثنوی معنوی پرداخته شده است تا ژرفای احکام اسلامی و گسترۀ وسیع نفوذ فقه بیش از پیش عیان شده و آفاقی نو فراروی پژوهندگان احکام اسلامی و اشعار ایرانی باز شود. نتیجۀ این مقاله نشان میدهد کلام این مردان الهی از صدر تا ذیل مملو از اشارات مستقیم و غیرمستقیم به آیات، روایات، احکام، قواعد و اصطلاحات فقهی است.https://jrla.isca.ac.ir/article_279_a84dd7ec8d2e0009e1f4c486c6ebed2d.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
پژوشگاه علوم و فرهنگ اسلامیفصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی2538-570402520140220Aesthetic of the style of the emphasis in the yosof chapterزیباشناسی اسلوب تأکید در سورۀ یوسف (ع)4572280FAحجترسولیعضو هیئت علمی شهید بهشتی تهرانقادرقادریعضو هیئت علمی دانشگاه پیام نورJournal Article20151128The emphasis in the holy Qur'an is not merely an instrument to decorate the speech and also is not a redundancy. The according to the circumstance, so that if it is omited the main part of the meaning will be lost.
The style of the emphasis in the whole is the main part of the meaning. The emphasis in the holy Qur'an is like a sign of painting which is drawn skilfuly, which demonstrates the greatness and the wonder. In the chapter of Yosof we find the emphasis.تأکید در قرآن کریم صرفاً ابزاری برای آرایش کلام نیست، هم چنان که نمیتوان، آن طور که برخی گمان میکنند، آن را «حشو» به حساب آورد واز آن بی نیاز شد. تأکیدِ آمده در جای جای قرآن، همگی به اقتضای حال و مقام است، به گونهای که اگر از سیاق کلام حذف شود، بخشی مهم از معنی از بین میرود. بنا براین، اسلوب تأکید در سراسر قرآن ضمن این که جزو ساختار اصلی معنی بوده، متضمن معانی فرعی دیگری نیز هست که در نهایت به صورت یک نواخت و منسجم معنایی کلی را پدیدار می سازد. تأکید در قرآن مانند یک تابلو نقاشی، که بسیار ماهرانه ترسیم شده است، خود را مینمایاند و شگفتی وعظمت را به نمایش میگذارد. قرآن در تمام جاهایی که در آن تأکید به کار رفته است، با کمال دقت، ملاحظه اقتضای کلام با حال ومقام را نموده است. یکی از این جایگاهها سورۀ یوسف (ع) است.https://jrla.isca.ac.ir/article_280_f45261425a3c58fb3c71848f56554bfd.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
پژوشگاه علوم و فرهنگ اسلامیفصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی2538-570402520140220An Analytical Introduction to The Services of Hamdanian Government to Shyeh Literatureدرآمدی تحلیلی بر خدمات دولت حمدانیان به ادبیات شیعه7388281FAتورجزینی وندعضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاهسمیهبختیاریدانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمانشاه، باشگاه پژوهشگران جوانJournal Article20151128The Shi`a literature has passed many descending and the rising life.The career of development in the literature shows this fact that it has accompanied the literary, religious, social and political movements. One of the main Arabian governments such as The Buwyhid and Fatimids played an important role in Islamic world and the flowering of literature of duty to Shi`a especially in Hamdanian government in Syria. Amir Seif Al Dowleh Hamdani who was interested in the literature, has provided the field to create the literary works, as well as the political, religious, and social factors to bloom the Shi`a literature especially the Shi`i poetry in the Hamdanian government in Syria.The main axes of studied include the following items:
A)An introduction on Bani Hamdan tribe and the the general study
B)The study of services of Hamdani government(Syria) in blooming the Shi`a literatureادبیات شیعه در گذر عصرها از فرازها و فرودهای گوناگون برخوردار بوده است. سیرتکاملی این ادبیات، بیانگر این واقعیت است که این جریان متعهّد ادبی، همراه و همزاد اوضاع دینی ، سیاسی و اجتماعی حاکم بر جهان اسلام بوده است. یکی از دولتهای برجستۀ عربی که به مانند آلبویه و فاطمیان نقشی ماندگار در پرباری و شکوفایی ادبیات متعهّد شیعه داشته است، دولت حمدانیان در شام بوده است. ادب دوستی امیرسیفالدوله حمدانی و فراهم نمودن زمینههای آفرینش آثار ادبی، حمایت از ادیبان و شاعران در کنار دیگر عوامل سیاسی، مذهبی و اجتماعی از سببهای شکوفایی ادبیات شیعه، به ویژه شعر شیعی، به روزگار دولت حمدانی در شام به شمار آمده است.
محورهای اساسی این مقاله، عبارتند از:
الف) پیشگفتاری درباره خاندان بنی حمدان؛
ب) بررسی و تحلیل خدمات دولت حمدانی(شام) در شکوفایی ادبیات شیعه.https://jrla.isca.ac.ir/article_281_63e10d8798961549367111282d158dca.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
پژوشگاه علوم و فرهنگ اسلامیفصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی2538-570402520140220Comparative study of Arabic and Persian literature in the waiting literatureجستاری در ادب انتظار بر بنیاد تطبیق شعر امروز عربی و فارسی89102282FAحسنمجیدیعضو هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری.اعظمدلبریکارشناس ارشد زبان و ادبیات عربیJournal Article20151128The purpose of the article is Comparative look to the waiting literature in Arabic and Persian poem. The fundamental problem with this article that author reviews the waiting literature of Persian and Arabic poets that to answer some how similarities and differences of the images in waiting poem and the reflection of the similarities and differences in the some of works of Arab and Persian poets. For this purpose, the income on the issue of waiting and look at the waiting in different religions, poems of the poets which have written literally works are criticized separately, in two areas of criticism in the form and content.
In the section of the main arrays in this poem that the frequency higher than the other arrays are the main topics of analogy and metaphor and themes to be addressed; the title of the content are the genealogy of the promised reflection of the names, his titles in Arabic and Persian poet, Muslim nation, period of occultation. مسألۀ بنیادی این مقاله که نگارندگان با بررسی شماری از شعرهای مربوط به ادبیات انتظار از شاعران آیینی فارسی و عربی در پی پاسخگویی به آن هستند چندی و چگونگی مشابهتها و تفاوتهای تصاویر شعر انتظار، درونمایههای آن و بازتاب این تشابه و تفاوتها در آثار شاعران یاد شده است. برای این منظور پس از در آمدی بر اصل مقولۀ انتظار و نظرکردی به انتظار در ادیان مختلف، سرودههایی از شاعران ادب آیینی مورد بررسی قرار میگیرد و این آثار به تفکیک، در دو حوزۀ صورت و درونمایه مورد نقد واقع میشود. در بخش صورت به عمدهترین آرایههای موجود در این سرودهها که از بسامدی بالاتر نسبت به دیگر آرایهها برخوردار هستند یعنی تشبیه و استعاره پرداخته میشود و عناوین عمدۀ بخش درونمایه؛ اصل و نسب موعود، انعکاس اسامی و القاب وی در شعر عربی و فارسی، امت اسلامی و دوران غیبت، ظهور و انتظار فرج به شمار میروند.https://jrla.isca.ac.ir/article_282_4783b9b7da0efaa5783f98e49109220e.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
پژوشگاه علوم و فرهنگ اسلامیفصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی2538-570402520140220Joseph Hashem Intertexuality with Nahjol Balagheبینامتنی سرودههای جوزفالهاشم مسیحی با نهجالبلاغه103126283FAعلینجفی ایوکیعضو هیئت علمی دانشگاه کاشانمجیدقاسمی افسارانیکارشناس ارشد زبان و ادبیات عربی.زینبقاسمیکارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی.Journal Article20151128<span>Intertexuality is one of the branches of New literary Criticism which deals with the interaction and relationship between texts. It suggests that the new texts are interpreted in the light of previous literature and our attention to the absent texts and their interrelations for better understanding of the new text is necessary. Nahjol Balaghe is one of the religious texts that as a source of inspiration, many authors including Muslim and non-Muslim ones, have benefited from in order to increase the richness of their works. Joseph Hashem (-1937) is a Lebanese Christian poet. Though being committed to Christianity, he’s affected by Nahj Al Balaghe and has composed his "Alaviat" collections describing Imam Ali (AS).</span>
<span> He’s also adorned themes of his work using beautiful words of Nahj Al Balaghe and Imam Ali. His poems indicates that he has applied three types of intertexuality including word-oriented, context-oriented and concept-oriented intertexuality from Nahjol Balaghe. Without the least modifications in vocabulary and meaning for the most part, the borrowing is consciously carried out.In the light of the significance of a Christian poet's borrowing from Muslims’ religious text, the present study is to explain different types, quantity and quality of intertexuality used in poems of Joseph Hashem.</span>بینامتنی یکی از نظریههای جدید نقد ادبی است که به واکاوی تعامل و ارتباط بین متون میپردازد، با این باور که متنهای جدید در پرتو متون قبلی شکل میگیرند، و برای درک بهتر متن حاضر، باید به متنهای غایب و ارتباط آنها نسبت به هم توجه کرد. در این میان نهجالبلاغه از جمله متونی است که ادیبان مسلمان و غیرمسلمان در آثار ادبی خود از آن بهرهها برده و در جهت غنای آثارشان، از این گنجینه الهام گرفتهاند. جوزفالهاشم( -1937)یکی از شاعران مسیحی لبنان است که در عین پایبند بودن به آیین مسیحیت، از نهجالبلاغه اثرپذیری داشته و مجموعۀ «علویات» خود را در وصف حضرت امام علی (ع) سروده و بنمایۀ متن خود را با کلام زیبای آن حضرت آراسته است.
بررسی سرودههای این شاعر نشان میدهد که او از سه نوع بینامتنی واژهگرا، متنگرا و مفهومگرا در رابطه با نهجالبلاغه استفاده کرده و این نوع اثرپذیری عمدتاً آگاهانه و با کمترین تغییر در واژگان و معانی صورت پذیرفته است. در پرتو این مسأله و با توجه به اهمیت وامگیری یک شاعر مسیحی از متن دینی مسلمانان، و در نبود پژوهشی که از این نظرگاه، شعر این شاعر را مورد بررسی و نقد قرار دهد، تلاش نگارندگان بر آن است تا گونه های بینامتنی مورد استفاده در اشعار شاعر یادشدهرا با نهجالبلاغه تبیین نمایند و کمیت و کیفیت آن را فرادید مخاطب قرار دهند.https://jrla.isca.ac.ir/article_283_69e73bda42033a3cb78d381f248e2959.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
پژوشگاه علوم و فرهنگ اسلامیفصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی2538-570402520140220Survey of Qur'anic Intertextuality and Poetry Of Qaisar Aminpoorبررسی بینامتنی قرآنِ کریم و شعر قیصر امین پور127150284FAجهانگیرامیریعضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه.رضاکیانیدانشجوی دکترای زبان و ادبیات عرب دانشگاه رازی.Journal Article20151128Interconnectedness of texts is the result of Linguistic approach to literature and criticism of the text. In this field, Qaisar Aminpoor ,the Iranian commited and famouse poet, has been affected by the holy Qur'an in different ways. This influence some times is in context and content and some times is in words and expression of techniques Qur'an.it Can be seen in Poetry of Qaisar Aminpoorin the different types of adoption such as: allusion, untying, lexical influence, statement influence,and etc in addition to the different types of quotation. The application of opacity influence of the Qur'anic teachings has a significant presence in the poem of this poet. Qaisar has used of this literary industries to express the pain and suffering of Contemporary human who is distance of spirituals.The influence of Aminpour by the Holy Qur'an is associated with Such delicacy that were often difficult to understand the his principle and root and requires the great care and deliberation.
Accordingly, this study attempts to the Survey of the Popular methods of koranic Intertextuality in the Poetry Of Qaisar Aminpoor.درهمتنیدگـی متون، حاصـلِ رویکردِ زبانشناختی به ادبیات و نقدِ متن محور است. در این زمینه، قیصر امینپور شاعر متعهد و نام آشنای ایران به اشکـال گوناگون، تحت تأثیرِ قرآن کریم قرار گرفته است. این اثرپذیری گاه از مضـمون و محـتوا و گاه در الفاظ و فنونِ بیانی قرآن، صورت پذیرفته است. در شعر امینپور انواعِ گوناگونِ اقتباس از جمله: تلمیح، تحلیل، اثرپذیری واژگانی، اثرپذیری گزارهای و جز آن ملاحظه میشود. علاوه برگونههای مختلف اقتباس، آرایۀ ایهام تناسب با اثرپذیری از آموزههای قرآنی، در شعر این شاعر، حضوری چشمگیر دارد. قیصر از این آرایهها بیشتر به منظور بیانِ رساترِ دردها و رنجهای انسان معاصر که از معنویات دور گشته، استفاده نموده است. اثرپذیری امینپور از قرآن کریم با چنان ظرافتـی همـراه است که پی بردن به اصـل و ریشـۀ سرودههـایش اغلب کاری دشـوار بوده، و نیازمند دقت و تأمّل فراوان میباشد.
براین اساس، مقالۀ حاضر، تلاشی در جهت واکاوی شیوههای اثرپذیری قیصر امینپور است که در مباحث زبان شناسی نوین از آن به عنوان «بینامتنی» یا «تناص» یاد میشود.https://jrla.isca.ac.ir/article_284_54ac7c9975c2208510706e1540d9ca6d.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
پژوشگاه علوم و فرهنگ اسلامیفصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی2538-570402520140220Semantics caliphate and preferred of Adam (AS) in the Qur'anمعناشناسی خلافت و برگزیدگی آدم(ع) در قرآن کریم151172285FAمهدیمطیععضو هیئت علمی دانشگاه اصفهانمحمدرضاحاجی اسماعیلیعضو هیئت علمی دانشگاه اصفهانزهراکریمیکارشناس ارشد علوم قرآن وحدیث.Journal Article20151128In the school of aware mystics the intention of God in choosing the vicegerent is the divine love to himself, because God loved to see himsef and his essential excellences which are the absolut hidden in the comprehensive being in the reality so created the perfect human and make him possenssing His names and attributs. And because of his humanity status he is exempler of perfect vicegerent and the mirror of the God and His names on the earth. This paper by using the semantic which is an instrument for deep thinking deals with studing the layes of this issue holisticaly and nonholisticaly. According to the nonholisticaly view this paper deals with the understanding the central meaning and intertextual ralationship to find the context and according to the holistical view deals with the discovering the relationship between the central concept and the other choice and sussessorship.
And finaly the semantic fieled of the choice and the successorship of Adam will be ellustrated.در مکتب عارفان آگاه، مراد خداوند از برگزیدگی و جعل خلیفۀ عشق الهی به ذات خویش است، زیرا خداوند دوست داشت تا عین خود و کمالات ذاتیاش را که غیب مطلق است در عالم خارج در موجودی جامع بنگرد؛ لذا انسان کامل را برصورت خویش آفرید و او را جامع اسماء و صفات خود قرار داد و این شخصیت حقوقی آدم و مقام انسانیت او است که الگویی از خلیفۀ کامل و مرآت خداوند و مظهر اسمای الهی وی در زمین گردید و این مقاله بر آن است تا با استفاده از دانش معناشناسی که ابزاری برای ژرفاندیشی و ایجاد نگاهی عمیق و فراگیر است به بررسی لایههای معنایی این موضوع در قرآن در پس دو نگاه جزء نگر و کلنگر بپردازد. بدیهی است که در نگاه جزء نگر به فهم مفهوم کانونی و کلیدی، روابط بینامتنی برای یافتن سیاق و روابط همنشینی و در نگاه کل نگر به کشف روابط بین مفهوم کانونی خلیفه با سایر مؤلفههای درونی که شامل یافتن دامنه و حوزۀ این برگزیدگی و خلافت، انفعالات و برخوردهای به عمل آمده با آن، ثمره و نتیجۀ این برگزیدگی و به فهم اسمای الهی حاکم برفضای این گزینش پرداخته شود و در نهایت میدان معناشناختی برگزیدگی و خلافت آدم(ع) در قرآن کریم به تصویر درآید.https://jrla.isca.ac.ir/article_285_16abe4a51d7a138f1738629a9d04673e.pdf