دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
پژوشگاه علوم و فرهنگ اسلامیفصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی2538-57041220160822Deconstruction of Meta. textuality in The Fourth Play
in Sahifeh Sajadieh
(The Role-Play Approach of Michael Halliday)واکاوی فراکارکرد متنی در نیایش چهاردهم صحیفۀ سجّادیه (رویکرد نقشگرای مایکل هلیدی)93122013FAتورجزینی ونددانشگاه رازی کرمانشاهمریمبهرامیارشد فارغ التحصیل رازیJournal Article20160615Michael Halliday's theory, meta.textual functions due to beginning-ending structure, sign and out of sign, the writer tries to transfer the message due to his idea after examining the grammatical, vocabulary relations in the text, to make a cohesive structure of these elements, hence this study tries to deconstruct the text of fourth pray of Sahifeh Sajadieh, Imam Sajad's functions to make people unpleased of cruelty, to follow God due to analytical-descriptive method by using Michael Halliday's meta.textual functions, therefore, we consider what make them cohesive that it has made Sahifeh Sajadyeh after Quran and Nahjol Balagheh as the immanent Islamic text. Findings show that most of prays have begun by compound beginnings, in this view, the threshold is suitable to ask God and to transfer, to repeat elements and the connective words are very frequent than others, in order to be deeply affective in speech.lements and the connective words areبر اساس نظریۀ نظاممند هلیدی، فراکارکرد متنی با توجّه به ساختار آغازگانی- پایانی و نشان-داری و بینشانی هر بند، شیوه و عملکرد نویسنده در القای پیام مورد نظر خویش را معیّن میکند و با بررسی ارتباط دستوری، واژگانی و پیوندی یک متن، تحلیل جامعی از چگونگی انسجام و پیوستگی بندهای مختلف آن ارائه میدهد؛ لذا در این پژوهش برآنیم با واکاوی فراکارکرد متنی در نیایش چهارده صحیفۀ سجّادیه، عملکرد امام سجّاد(ع) در القای نارضایتی از تعدّی ظالمان و توسّل به پرودگار از این ظلم را به روشی توصیفی- تحلیلی و با استفاده از فراکارکرد متنی هلیدی بررسی کنیم و در این راستا عوامل انسجامبخشی را مورد توجه قرار دهیم که صحیفۀ سجّادیه را پس از قرآن و نهجالبلاغه به ماندگارترین متن اسلامی تبدیل کرده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد، بیشتر فرازهای این نیایش با آغازگری مرکّب شروع میشوند که از دید ایشان؛ نقطۀ شروع مناسبی برای درخواست از پروردگار و القای پیام خود بوده و بر پیوستگی متن کمک کرده است. اما در میان گونههای متنوّع انسجامی در این متن، عنصر ارجاع، تکرار و ادات پیوند افزایشی از بسامد بالایی نسبت به دیگر عناصر برخوردارند و تأثیر شگرفی در برجستهسازی کلام وی و پیوستگی و گستردگی بندهای نیایش ایفا کردهاند.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
پژوشگاه علوم و فرهنگ اسلامیفصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی2538-57041220160822In a revealing lexical cohesion of Imam Ali (AS) to Alانسجام واژگانی در نامه های افشاگرانه امام علی(ع)به معاویه315722015FAانسیهخزعلیهیأت علمی دانشگاه الزهرامریمهاشمیانکارشناسی ارشدJournal Article20160712Review :<br /> Discover the cohesive factors of language texts, especially on topics homogeneous and immaculate, one of the concerns of analysts text<br /> Especially in terms of language and linguistics. Although the grammatical coherence of different angles, tools, vocabulary and<br /> Phonetic paid, but the words of one of the decisive factors in the link text components<br /> is considered. The study mentioned approach, letters of Imam Ali (AS) on the theme and content close to<br /> Muawiyah also written to in order to get his expressive style and choice of words affect on the audience,<br /> Give examined. The sampling and analysis of sermons by collecting library<br /> Bashd.dadh descriptive and analytical research methods suggest that between - 14 of lexical cohesion<br /> Check the letters, sequencing and from paradox requires maximum range allocated to it in three letters<br /> Explicit and threatening him, the letters of 10, 17 and 28 be further explained and mentioned that additional<br /> Brightness and contrast, which is more explicitly, in these two factors occur while other factors<br /> Such as inclusion and away from paradox, does not have the strength. Then repeat explicit and details for fixing Hard<br /> The fact its position among other factors, has maintained.چکیده :<br /> کشف عوامل انسجامی متون خصوصاً در موضوعات همگون و از زبان معصوم، یکی از دغدغه های تحلیلگران متن<br /> به ویژه در قالب زبان و زبان شناسی است. اگر چه به انسجام از زوایای مختلف دستوری، پیوندی، واژگانی و<br /> آوایی پرداخته می شود، اما جنبه واژگانی یکی از شاخص های تعیین کننده در میزان پیوند اجزای متن<br /> محسوب می شود. این پژوهش با رویکرد مذکور، نامه های حضرت علی)ع( که در موضوع و محتوایی نزدیک به<br /> هم به معاویه نگاشته شده است را به منظور دریافت شیوه های بیانی حضرت و انتخاب واژگانی مؤثر بر مخاطب،<br /> مورد بررسی قرار می دهد. نمونه گیری از خطبه های مذکور و تحلیل آن از طریق جمع آوری کتابخانه ای و<br /> روش تحقیق توصیفی تحلیلی می باشد.داده ها حاکی از آن است که از بین - 14 عامل انسجام واژگانی مورد<br /> بررسی در این نامه ها، ترادف و طباق ایجاب بیشترین دامنه را به خود اختصاص داده که این امر در سه نامه<br /> صریح و تهدید آمیز آن حضرت، یعنی نامه های 10 ، 17 و 28 نمود افزون تری دارد که توضیح افزون و ذکر<br /> متضاد که موجب روشنایی و صراحت مطلب می گردد، در این دو عامل رخ می نماید در حالی که عوامل دیگری<br /> مانند شمولیت و طباق سلب، از این قوت برخوردار نیست. پس از آن تکرار صریح و جزئی برای تثبیت و محکم<br /> نمودن امر، جایگاه خود را در میان عوامل، حفظ نموده است .دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
پژوشگاه علوم و فرهنگ اسلامیفصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی2538-57041220160822Aesthetic analysis literary images of jihad verses in the Quranتحلیل زیبایی شناختی تصویرهای ادبی آیات جهاد در قرآن577722017FAسید مهدیمسبوقدانشیار دانشگاه بوعلی سینا0000-0003-0739-982Xمریمعلی کرمیدانشگاه بوعلی سیناJournal Article20160307More than anything else Quran is a leading book, whose objective is to develop awareness, spiritual education in human being and results in an evolution in them. Quran poses inimitable structure and many lyrical beauties. Among the aesthetic aspects of lyrical beauties within Quran we can refer to the imaging mixed with dynamic, music and color which are too amazing for the human being. One of the main issues that highlighted in Quran is jihad. And it's explained in a very beautiful and artistic form and it poses creativity and imagination. God Almighty displays religion thoughts in an organized way within verses of Quran. Furthermore in Quran for displaying the meaning in a very inimitable and précised way language implication is used and its wise selection of meaning results in imaging the meaning in a clear way. Besides all over the verses there are many cases of metaphor, metonymy and great dynamic imaging full of feelings and diversity. Therefore in the present research we aim to study artistic imagining of jihad with the focus on Simile, metaphor, irony and hyperbole in order to present the readers a part of inimitable beauty of verses.از جمله جلوههای زیبایی کلام خداوند تصویرگریهای آن است که دارای جذابیت، پویایی و خلاقیت فوق-العادهای است. هدف از تصویرگری در قرآن، تحقق غرض دینی و انتقال پیام قرآنی و تثبیت معانی مورد نظر در ذهن خواننده و شنونده است. یکی از مهمترین موضوعاتی که قرآن کریم در ابعاد گستردهای به آن پرداخته مبحث جهاد است که در قالبی بسیار زیبا و هنرمندانه بیان شده است. خداوند متعال از دلالتهای زبانی واژهها برای نشان دادن معانی مورد نظر خود به زیبایی و دقت اعجازآمیزی یاری گرفته است. پژوهش حاضر بر آن است که با روش توصیفی- تحلیلی تصویرهای ادبی آیات جهاد را مورد واکاوی و تحلیل زیبایی شناختی قرار دهد. برآیند پژوهش نشان میدهد که قرآن کریم در بیان مفاهیم آیات جهاد بیشتر از استعاره و کنایه بهره جسته و تصاویری پویا، خیره کننده و در عین حال متنوّع و سرشار از احساسات ارائه نموده است.<br /> کلیدواژهها: قرآن کریم ، آیات جهاد، تصویر ادبی.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
پژوشگاه علوم و فرهنگ اسلامیفصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی2538-57041220160822تحلیل و بررسی سبک شناسی «شرح دعای صباحِ» آقا نجفی قوچانیلایه های سبک شناسی «شرح دعای صباحِ» آقا نجفی قوچانی779922018FAرسولبلاویاستادیار دانشگاه خلیج فارس، بوشهرمحمدغفوری فراستادیار دانشگاه کوثر، بجنوردJournal Article20160524Stylistics is one of the literary subjects that was of interest to many scholars. Style come from the person's thought. And, that experessing the attidude and perspective of a person toward the out side reality.The choosing of phones. Sentences and the way of explaining the meanings are the main factors in stylistics. Some other works that worth zooming and analyzing are the religious works or praying"Doa" in arabic. Sabah praying or Doaye Sabah of Ali ,peace be upon him, sttracted many of the shite scholars. One of the best explanations to this Doa which is full of Literary and rhetorical factors is Sharhe doaye Sabah by Aqa Najafi Quchani. This study aims at anslyzing the stylistics factors in three levels ( phonetics, morphology ,Syntax) and literary( figures of speech) and the thought and the extend of all this cooperating together. By this we try to be more clear about all this brauties in the Sharh.سبک شناسی، یکی از موضوعات ادبی است که در سدة أخیر، توجه ویژهای از طرف ادبیان و سخنوران به آن شده است. سبک ادبی، از اندیشة هر فرد سرچشمه میگیرد که بیان کنندة نگرش و بینش آن فرد به واقعیتهای پیرامونش است. نوع الفاظ، ترکیبات و جمله بندی و طرز تعبیر معانی، مهم ترین عوامل در چگونگی سبک ادبی است. در این میان از جمله متونی که شایستگی و ارزش بررسی و تجزیه و تحلیل دارد، متون دینی بویژه ادعیهها و شروح آنها است، دعای صباح امیرمؤمنان علی (ع) یکی از متون دینی است که توجه بسیاری از علمای شیعه را به خود جلب نمود و شروح بسیاری برای آن نوشته شد. یکی از بهترین شروح آن که به دلیل جلوه-های ادبی، بلاغی و عرفانی از جایگاه والایی برخوردار است، شرح دعای صباح أثر آقا نجفی قوچانی می باشد. نوشتار حاضر بر آن است، تا عناصر سبکی شرح دعای صباح آقا نجفی در سه سطح زبانی( آوایی، واژگانی و نحوی)، ادبی(صنایع بدیعی و بیانی) و فکری و میزان انسجام این سطوح با همدیگر به روشی توصیفی ـ تحلیلی در سایه سبک شناختی تجزیه و تحلیل شود، تا به واسطهی این عوامل، شناخت هر چه بهتر و دقیقتری از این شرح به دست آمده و زیباییها و ارزشهای ادبی آن تبیین گردد.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
پژوشگاه علوم و فرهنگ اسلامیفصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی2538-57041220160822واکاوی تحلیلیّ بینامتنیت احادیث نبویّ (ص) در اشعار ابوالعتاهیه
(مطالعه موردپژوهانه: احادیث نبیّ مکرّم اسلام (ص))واکاوی تحلیلیّ بینامتنیت احادیث نبویّ (ص) در اشعار ابوالعتاهیه9912722021FAمحمدحسنامراییدانشگاه رازیغلامعباسرضایی هفتادردانشگاه تهرانپژمانظفریدانشگاه کرمانشاهJournal Article20160229ابوالعتاهیه از شاعران پرآوازه و مشهور دورة عباسی است که اشعاری زیبایی در فنون مختلف ادبی سروده است. همو، در سرودن اشعار زاهدانه، شهرت و مهارت ویژهای یافته است، تا جایی که او را پیشوا و پایهگذار شعر زهد در این دوره، لقب دادهاند. صاحبنظران و ناقدان در مورد ریشة زهدیات این شاعر، دیدگاههای مختلفی ابراز داشتهاند. برخی، زهدیات او را متأثر از اندیشههای مانوی و برخی دیگر او را وامدار فرهنگ یونانی و بودایی قلمداد نموده و بعضی دیگر نیز، او را متأثر از فرهنگ اسلامی و عقاید نبویّ دانستهاند. این مقاله، با روش تحلیلی- توصیفی، بینامتنیت احادیث نبیّ مکرّم اسلام (ص) در اشعار زاهدانة ابوالعتاهیه را به بوتة نقد و تحلیل ادبی گذارده است. تاثیرپذیری شاعر از احادیث پیامبر اکرم (ص)، ابعاد گستردهای دارد: استفاده از واژگان احادیث، به کارگیری عبارات و اثرپذیری از مضامین و مفاهیم احادیث به گونة غیر مستقیم و پنهان، برخلاف شیوههای رایج در میان شاعران، از جمله آنهاست. نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان میدهد که بهرهگیری شاعر از احادیث نبوی، یکی از شاخصههای مهم و ارزشمند شعری اوست که فضایی عطرآگین را بر اشعارش پوشانده است و شمیم جانبخش آن مشام خوانندگان و شنوندگان را نواخته است. وامگیری از این احادیث،، اشعار او را به مجموعهای از معارف پرارزش انسانی و تعالیم والای دینی تبدیل ساخته است. همو، با این شیوة ادبی، واژگانی تولیدی و جدید، عباراتی جذاب و روان و نیز مضامینی حکیمانه و نوظهور را احیاء، و به ادب عربی هدیه نموده است.ابوالعتاهیه از شاعران پرآوازه و مشهور دورة عباسی است که اشعاری زیبایی در فنون مختلف ادبی سروده است. همو، در سرودن اشعار زاهدانه، شهرت و مهارت ویژهای یافته است، تا جایی که او را پیشوا و پایهگذار شعر زهد در این دوره، لقب دادهاند. صاحبنظران و ناقدان در مورد ریشة زهدیات این شاعر، دیدگاههای مختلفی ابراز داشتهاند. برخی، زهدیات او را متأثر از اندیشههای مانوی و برخی دیگر او را وامدار فرهنگ یونانی و بودایی قلمداد نموده و بعضی دیگر نیز، او را متأثر از فرهنگ اسلامی و عقاید نبویّ دانستهاند. این مقاله، با روش تحلیلی- توصیفی، بینامتنیت احادیث نبیّ مکرّم اسلام (ص) در اشعار زاهدانة ابوالعتاهیه را به بوتة نقد و تحلیل ادبی گذارده است. تاثیرپذیری شاعر از احادیث پیامبر اکرم (ص)، ابعاد گستردهای دارد: استفاده از واژگان احادیث، به کارگیری عبارات و اثرپذیری از مضامین و مفاهیم احادیث به گونة غیر مستقیم و پنهان، برخلاف شیوههای رایج در میان شاعران، از جمله آنهاست. نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان میدهد که بهرهگیری شاعر از احادیث نبوی، یکی از شاخصههای مهم و ارزشمند شعری اوست که فضایی عطرآگین را بر اشعارش پوشانده است و شمیم جانبخش آن مشام خوانندگان و شنوندگان را نواخته است. وامگیری از این احادیث،، اشعار او را به مجموعهای از معارف پرارزش انسانی و تعالیم والای دینی تبدیل ساخته است. همو، با این شیوة ادبی، واژگانی تولیدی و جدید، عباراتی جذاب و روان و نیز مضامینی حکیمانه و نوظهور را احیاء، و به ادب عربی هدیه نموده است.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
پژوشگاه علوم و فرهنگ اسلامیفصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی2538-57041220160822Investigating Imagery Element in Eshbah Sermon of Nahjulbalagheبررسی عنصر تصویرپردازی در خطبهی أشباح نهجالبلاغه12714622024FAعاطفهرحمانیدانشجواحمدپاشازانوساستادJournal Article20160624Imagery is viewed as one of the important basics of Aesthetics in speech which has been paid attention by literati and critics since a long time ago in such a way that literati considered picture as an inseparable part of their works and critics analyze and investigate their works through this perspective. This study tried to investigate Eshbah Sermon of Nahjulbalaghe from the perspective of picture and Imagery through analytical_descriptive method. It is worth mentioning that in this Sermon, regarding the meaning of sentences, the degree of readers' familiarity with the pseudo observance of readers' status and public understanding, strenuous and emphatic similes were used which shows proportionality of picture with meaning. Or, application of allusion in the Texts full of fear and lampoon emotion shows the harmony between picture and emotion. Or, in this Sermon, high frequency of recognition compared with incarnation not only causes dynamism in the text due to the larger number of verbal sentences compared with nominal ones, but also shows the harmony between picture and method because verbal sentences make text more dynamic compared with nominal sentencesتصویرپردازی یکی از ارکان مهم زیباییشناسی در کلام محسوب میشود که از دیرباز مورد توجه ادباء و ناقدان بوده؛ بدین صورت که ادباء، تصویر را جزء لاینفک آثار خود میدانستند و ناقدان نیز آثار آنها را از این منظر مورد تحلیل و ارزیابی قرار میدادند. در این پژوهش سعی بر آن است که با روش تحلیلی-توصیفی خطبهی أشباح را از نظر تصویر و تصویرپردازی مورد ارزیابی قرار دهیم. لازم به ذکر است که در این خطبه با توجه به مفهوم جملات و میزان آشنایی خواننده با وجهشبه و رعایت اقتضای حال مخاطب و درک عموم از تشبیهات بلیغ و مؤکد مفصل استفاده شده که این نشاندهندهی تناسب تصویر با معناست و یا استعمال کنایه در متونی که مملو از عاطفهی ترس و هجو است نشان از هماهنگی تصویر با عاطفه است و یا بسامد بالای تشخیص نسبت به تجسیم در این خطبه علاوه بر پویایی بخشی به متن؛ با توجه به حجم زیاد جملات فعلیه نسبت به جملات اسمیه نشان از سنخیت تصویر با اسلوب است زیرا جملات فعلیه نیز نسبت به جملات اسمیه متن را متحرکتر میکنند.