• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 3 (1397)
دوره دوره 2 (1396)
شماره شماره 8
شماره شماره 7
شماره شماره 6
شماره شماره 5
دوره دوره 1 (1395)
دوره دوره 03 (1393)
دوره دوره 02 (1392)
دوره دوره 01 (1391)
مرادیان, سوده, جنتی فر, محمد. (1396). باز خوانی قصیده «تائیه» دعبل از رهگذر واکاوی اندیشه، ساختار موسیقایی، تعابیر و تصاویر هنری. فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی, 2(8), 143-173. doi: 10.22081/jrla.2018.49056.1149
سوده مرادیان; محمد جنتی فر. "باز خوانی قصیده «تائیه» دعبل از رهگذر واکاوی اندیشه، ساختار موسیقایی، تعابیر و تصاویر هنری". فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی, 2, 8, 1396, 143-173. doi: 10.22081/jrla.2018.49056.1149
مرادیان, سوده, جنتی فر, محمد. (1396). 'باز خوانی قصیده «تائیه» دعبل از رهگذر واکاوی اندیشه، ساختار موسیقایی، تعابیر و تصاویر هنری', فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی, 2(8), pp. 143-173. doi: 10.22081/jrla.2018.49056.1149
مرادیان, سوده, جنتی فر, محمد. باز خوانی قصیده «تائیه» دعبل از رهگذر واکاوی اندیشه، ساختار موسیقایی، تعابیر و تصاویر هنری. فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی, 1396; 2(8): 143-173. doi: 10.22081/jrla.2018.49056.1149

باز خوانی قصیده «تائیه» دعبل از رهگذر واکاوی اندیشه، ساختار موسیقایی، تعابیر و تصاویر هنری

مقاله 6، دوره 2، شماره 8، زمستان 1396، صفحه 143-173  XML اصل مقاله (785 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jrla.2018.49056.1149
نویسندگان
سوده مرادیان 1؛ محمد جنتی فر2
1مربی دانشگاه پیام نور کردستان هستم
2استادیار دانشگاه آزاد قم
چکیده
دعبل از برجسته‌ترین شاعران متعهد دینی عراق است که آوازه شجاعت و ظلم ستیزی‌اش بر سر زبان‌هاست؛ وی شعر و زندگی خویش را در راستای دفاع از مبانی اهل بیت (علیهم السلام) و اثبات حقانیت آنان، گسترش آرمان‌های تشیع، نشر فرهنگ قرآن و حدیث قرار داد.
بیشتر شهرت این ابرمرد تاریخ ادبی تشیّع مرهون قصیده «تائیه» با موضوعیت مدح اهل بیت، اشاره به حادثه‌ی کربلا و رثای سالار شهیدان (ع)، هجو دشمنان و دفاع از حقوق پایمال شده آنان می‌باشد.
قصیده مذکور در بحر طویل و قافیه «تاء» سروده شده و از نظر ادبی شاعر از تصاویر هنری از قبیل تشبیه، استعاره، کنایه، تضاد، تلمیح و ذکر اشارات تاریخی با هدف زیبایی‌آفرینی و در بیشتر موارد در راستای القای معانی و وضوح هر چه بیشتر مضامین با روح دینی به مخاطب بهره برده و از خلال انتقال اندیشه‌ها و تجارب بی شائبه‌ی خویش از یک سو تعلق خاطر خویش را به خاندان رسالت ابراز نموده و از دیگر سو مخاطب را در غم و اندوه ناشی از فقدان وجود اهل بیت (علیهم السلام) شریک کرده است.
پژوهش حاضر در صدد است که با روشی توصیفی تحلیلی این قصیده‌ی بی بدیل علوی را هم از نظر ساختار موسیقایی، مضمون و محتوای شعری و و هم از بعد تصویری و زیورهای زیبای بیانی و بدیعی مورد تحلیل قرار دهد.
کلیدواژه‌ها
دعبل؛ تائیه؛ مضمون؛ ساختار موسیقایی؛ تصاویر هنری
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 24
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 57
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

مشهد مقدس، چهارراه خسروی، خیابان شهید رجایی، پژوهشکده اسلام تمدنی   کدپستی:   9134683187   -   تلفکس: 2218103-0511

Journal Management System. Designed by sinaweb.