@article { author = {Mahdavimehr, Zahra and Falahati, Soghra}, title = {An Analysis and Criticism of Ibn Meysam's Istishhādāt and Arabi's Amthāl in Nahj al-Balaghah 's Commentary}, journal = {Religious Literature and Art}, volume = {5}, number = {20}, pages = {9-28}, year = {2021}, publisher = {Islamic Sciences and Culture Academy}, issn = {2538-5704}, eissn = {2821-2177}, doi = {10.22081/jrla.2021.59438.1305}, abstract = {The commentary of Ibn Maysam al Bahrani is one of the prominent commentaries of Nahj al-Balaghah, but more attention has been paid to its theological and philosophical aspects and its literary aspects have been neglected. One of the features of this commentary, which shows its literary status, is the commentator's effort to use Arabic poems and proverbs in the commentary. This article, by considering the literary importance of this commentary, and using a comparative and analytical method, have studied the various uses of poems and anecdotes in this commentary and showed that Ibn Maysam has referred to poems and anecdotes in various cases such as describing the words, defining the meaning of phrases and explaining the morphological and syntactic rules. Beside the description of the poems and anecdotes in the speech of Imam (A.S) , sometimes he has completed the poems, and he has referred to the matla of the ode and its poet. Ibn Maysam did not suffice with the poets of a particular period and referred to the poems from the pre-Islamic era to the contemporary poets, as well as the poetry of poets of various sects such as the Shiites, the Kharijites, and others. However, there are also some criticisms of his work, including the fact that sometimes he did not mention the name of the poet and sometimes he did not write the verses completely. Also, in some cases, the poems in Ibn Maysam's commentary differs from the original ones, which has reviewed and corrected in this article by referring to diwans and other sources.}, keywords = {Imām Ali (A.S),Nahj al-Balaghah,Ibn Hetham Bahrāni,Nahj al-Balaghah 's Commentary,poetry,anecdotes}, title_fa = {نقد و تحلیل استشهادات ابن میثم بحرانی به اشعار و امثال عربی در شرح نهج البلاغه}, abstract_fa = {شرح ابن میثم بحرانی یکی از شروح برجستۀ نهج البلاغه است که بیش‌تر به جنبه‌های کلامی و فلسفی آن توجه شده و جنبه‌های ادبی آن مغفول مانده است. یکی از ویژگی‌های این شرح که نشان از جایگاه ادبی آن دارد؛ اهتمام شارح به استفاده از اشعار و امثال عربی در شرح است. نویسندگان مقالۀ حاضر با نظر به اهمیت ادبی این شرح، و با شیوه تطبیقی و تحلیلی، کاربردهای گوناگون اشعار و امثال را در این شرح بررسی و دریافته‌اند که ابن میثم در موارد گوناگون از جمله شرح واژگان، تبیین معنای عبارات و توضیح قاعده‌های صرفی و نحوی، به اشعار و امثال استناد کرده است. او علاوه بر شرح اشعار و امثال موجود در کلام امام7، گاهی اشعار را تکمیل نموده و گاهی نیز به مطلع قصیده و شاعر آن اشاره کرده است. ابن میثم به شاعران دوره‌ای خاص بسنده نکرده و به اشعار تمام شاعران از جاهلی گرفته تا محدث و مولد، هم‌چنین به شعر شاعران فرق گوناگون؛ از قبیل شیعه، خوارج، و موارد دیگر استناد کرده است. اما نقدهایی نیز بر وی وارد می‌باشد؛ از جمله این‌که که گاهی نام شاعر را ذکر نکرده و گاهی ابیات را به صورت کامل نیاورده است. هم‌چنین در برخی موارد، اشعار موجود در شرح ابن میثم، با اصل اشعار اختلافاتی دارد که مقالۀ حاضر با مراجعه به دواوین و منابع دیگر آن‌ها را بررسی و اصلاح کرده است.}, keywords_fa = {امام علی (ع),نهج البلاغه,ابن میثم بحرانی,شرح نهج البلاغه,اشعار,امثال}, url = {https://jrla.isca.ac.ir/article_69702.html}, eprint = {https://jrla.isca.ac.ir/article_69702_6f416a80af81d2d73a1bfb50fdfa277f.pdf} } @article { author = {ansarian, nasrin and shirafkan, hoseen}, title = {The Role of (Lexical, Intellectual, and Metaphorical) Trope in the Qur'anic Exegesis from Allameh Tabatabyee's Viewpoint}, journal = {Religious Literature and Art}, volume = {5}, number = {20}, pages = {29-48}, year = {2021}, publisher = {Islamic Sciences and Culture Academy}, issn = {2538-5704}, eissn = {2821-2177}, doi = {10.22081/jrla.2021.60010.1310}, abstract = {Many of the religious teachings and precepts of life in Islam are derived from the Holy Qur'an as the al-thiql al-akbar. Therefore, from the beginning of Islam until now, the knowledge of these teachings entitled " exegesis of the Qur'an" has been the focus of attention of Muslims, especially scholars of the Qur'anic knowledge. The existence of metonymy in the Qur'an and its role in interpretation has been proven by scholars of Qur'anic knowledge and has been discussed since the early centuries of Islam. Due to the scientific acceptance of Allameh Tabātabāyee in the community of Quran exegesis, it is important to understand his views on the " metonymy role" in the interpretation of the Qur'an, therefore, the present study seeks to achieve this goal. In most cases, in addition to the book "Al-Mizan Fi Tafsir Al-Quran", the research data is based on exegesis, rhetorical and lexical books. Based on the descriptive-analytical method of analyzing the findings, the study concludes that Allameh Tabātabāyee considers the metonymy role to be effective in verses related to divine attributes and actions, prophets, believers and non-believers, natural phenomena, and the hereafter.}, keywords = {Qur’an,exegesis,Al-Mizan,Rational metonymy,Lexical metonymy,Metaphor}, title_fa = {نقش‌مجاز ( لغوی، عقلی و استعاره) در تفسیرقرآن از دیدگاه علامه‌طباطبایی}, abstract_fa = {بسیاری از معارف دینی و دستورهای زندگی در دین اسلام، از قرآن کریم به عنوان ثقل اکبر به دست می‌آید از این رو شناخت آموزه‌های قرآن از صدر اسلام تاکنون با عنوان «تفسیر قرآن» کانون توجه مسلمانان به ویژه اندیشمندان علوم قرآنی بوده است. یکی از علوم مورد نیاز تفسیر «بلاغت» و «علم بیان» است که بحث حقیقت و مجاز در آن جایگاهی ویژه دارد. وجود مجاز در قرآن و نقش آن در تفسیر از سوی اندیشمندان علوم قرآنی امری ثابت شده‌ و از قرون اولیۀ اسلام تاکنون به آن پرداخته شده است؛ به دلیل مقبولیت علمی علامۀ طباطبایی در جامعۀ تفسیری دستیابی به دیدگاه‌های ایشان دربارۀ «نقش مجاز در تفسیر قرآن» اهمیت دارد، از این رو، جستار حاضر به دنبال رسیدن به این هدف است. داده‌های پژوهش در بیش‌تر موارد افزون بر کتاب «المیزان فی تفسیر القرآن»، کتب تفسیری، بلاغی و لغوی استوار می باشد و بر اساس روش توصیفی تحلیلی یافته‌ها به این نکته اشاره دارد که علامۀ طباطبایی نقش مجاز را در آیات مرتبط با صفات و افعال الهی، انبیا:، مؤمنان، غیرمؤمنان، پدیده‌های طبیعی و آخرت مؤثر می‌داند.}, keywords_fa = {نقش مجاز»,«طباطبایی»,«مجاز عقلی»,«مجاز لغوی»,«استعاره»}, url = {https://jrla.isca.ac.ir/article_69703.html}, eprint = {https://jrla.isca.ac.ir/article_69703_1bad39181fd482a4a322ac6aac12bf31.pdf} } @article { author = {KHALEDI SARSASHTI, ali and mousavi b, seyed mohamad}, title = {A Phonological Study of Shaqshaqiyeh Sermon and its position on the Semantic Meaning of Letters and Words}, journal = {Religious Literature and Art}, volume = {5}, number = {20}, pages = {49-66}, year = {2021}, publisher = {Islamic Sciences and Culture Academy}, issn = {2538-5704}, eissn = {2821-2177}, doi = {10.22081/jrla.2021.59716.1308}, abstract = {In Nahj al-Balagha, by using the best methods of rhetoric such as stylistic device (simile, metaphor, and irony) and the first part of the inner music of the speech; that is, verbal, and semantic rhetorical figures, Imam Ali (A.S) have created beauty in expressing his intentions. This article is related to the second part of the inner music of the speech and discusses the semantics of sound to identify and examine the types of sounds, letters, and words in this sermon. Imaging is a method by which the writer or speaker conveys the desired mental concepts to the audience and visualizes them like a painting. This method of expression is widely used in Nahj al-Balaghah. Adequacy and delicacy in choosing letters and words, their sounds, and rhythm create a beautiful meaning in speech. According to what has been said, this study examines and analyzes the first part of the inner music (semantics of sound) and the methods of using sounds, letters, and words in the sermon of Shaqshaqiyeh, which is one of the famous sermons of Nahj al-Balaghah and contains political, moral, historical and doctrinal themes to depict some of the beauties of Nahj al-Balaghah through enlightening the mind of the audience. The overall result of the study indicates that in Nahj al-Balaghah, Sounds are precisely and coherently connected to their meanings and the collection of sounds, letters, and words with their meanings are in perfect proportion and harmony.}, keywords = {Nahj al-Balaghah,Shaqshaqiyya sermon,inner music,phonology,phoneme (letter),Word}, title_fa = {بررسی آواشناسی خطبه شقشقیه و جایگاه آن در ارتباط معنایی حروف و واژگان}, abstract_fa = {امام علی7 در نهج البلاغه با به کار گیری بهترین شیوه‌های بلاغت، مانند آرایه‌های بیانی (تشبیه، استعاره و کنایه) و بخش نخست موسیقی درونی کلام؛ یعنی صنایع لفظی و معنوی بدیعی، زیبایی خاصی را در بیان مقاصد خود پدید آورده است. این جستار مرتبط با بخش دوم موسیقی درونی کلام است و به بحث معنا شناسی آوا در گسترۀ شناسایی و بررسی انواع مصوت و حروف و واژه در این خطبه می پردازد.تصویرپردازی شیوه‌ای است که نویسنده یا گوینده با استفاده از آن، مفاهیم ذهنی مورد نظر را به مخاطب منتقل می‌سازد و مانند تابلویی آن‌ها را دربرابر ذهن او مجسم می‌کند. این روش بیانی به فراوانی در نهج البلاغه کاربرد دارد. دقت و ظرافت در گزینش حروف و واژگان، اصوات و ریتم آن‌ها معنایی زیبا در کلام پدید می‌آورد. با توجه به آن‌چه گذشت، پژوهش حاضر بخش اول از موسیقی درونی (معنا شناسی آوا) و روش‌های به کارگیری حروف و واژگان در خطبۀ شقشقیه را که از خطبه‌های مشهور نهج البلاغه به شمار می‌رود و دربر دارندۀ مضامین سیاسی، اخلاقی، تاریخی و اعتقادی برجسته است، بررسی و واکاوی می‌نماید تا با روشن ساختن ذهن مخاطب خود گوشه‌ا­ی از زیبایی‌های نهج البلاغه را از این منظر به تصویر بکشد. برآیند مقاله حکایت از آن دارد که در نهج البلاغه ارتباط و انسجام آوا‌ها با معانی به طور دقیق و به صورت منسجم قابل مشاهده می‌باشد و مجموعۀ اصوات و حروف و واژگان با معانی خود از تناسب و هماهنگی کامل برخوردار هستند.}, keywords_fa = {نهج البلاغه,خطبه شقشقیه,موسیقی درونی,آواشناسی,مصوت}, url = {https://jrla.isca.ac.ir/article_69704.html}, eprint = {https://jrla.isca.ac.ir/article_69704_9398342362f527180c7555895e6ebe5c.pdf} } @article { author = {nori keyzghani, sayyed mahdi and amini majd, ensiyeh sadat}, title = {Content analysis of Safi al-Din Hali's opposition in response to Ibn Mu'taz In proving the superiority of Imam Ali (as}, journal = {Religious Literature and Art}, volume = {5}, number = {20}, pages = {67-84}, year = {2021}, publisher = {Islamic Sciences and Culture Academy}, issn = {2538-5704}, eissn = {2821-2177}, doi = {10.22081/jrla.2021.58175.1284}, abstract = {Opposition is one of the literary techniques and is called poetry or prose that is created in imitation of the work of another poet or writer. In Arabic literature, this technique has appeared more in poetry and one of the characteristics of the opposition in poetry is the similarity of weight, facial expressions and the subject of the poems of the desired poets. Literature and poets in different periods of Arabic literature, from the pre-Islamic to the contemporary period, have paid attention to this technique. And the field of committed religious and especially Shiite literature is not devoid of such contradictions. g these poetic contradictions are the poems of Safi al-Din Hali in response to Ibn Mu'taz. Ibn Mu'taz considers the Abbasids to be more deserving of the caliphate than the children of Fatemeh Zahra (PBUH). On the other hand, Safi al-Din Hali, in the same weight, rhyme and subject, responded to Ibn Mu'taz by presenting Qur'anic, intellectual and narrative reasons and violated his claims. In this article, we intend to analyze the content of Safi-ud-Din Hali's opposition and explain the most important allusions and points, Quranic, narrative and historical of his poem.}, keywords = {Arabic poetry,opposition,Imam Ali (AS),Safi al-Din Hali,Ibn Mu'taz}, title_fa = {تحلیل محتوایی معارضه صفی الدین حلی با ابن معتز در اثبات برتری امام علی (علیه السلام)}, abstract_fa = {معارضه یکی از فنون ادبی و صنایع بلاغی است و به شعر یا نثری گویند که در تقلید از اثر شاعر یا نویسنده دیگر پدید آید. در ادبیات عربی این فن بیش‌تر در شعر ظهور یافته و یکی از ویژگی های معارضه در شعر، همسانی بحر، حرف روی و موضوع اشعار شاعران مورد نظر است. ادیبان و شاعران در دوره‌های مختلف ادبیات عربی، از دورۀ جاهلی تا معاصر این فن را مورد توجه خود قرار داده و به آن پرداخته‌اند و حوزۀ ادبیات متعهد دینی و خاصه شیعی نیز از این گونه معارضات تهی نیست. از جملۀ این معارضات، چکامۀ صفی‌الدین حلی در پاسخ به ابن­معتز می باشد. ابن معتز در قصیده‌ای عباسیان را برای خلافت نسبت به فرزندان فاطمه زهرا3 به پیامبر6 نزدیک­تر و سزاوارتر می‌داند. در مقابل صفی الدین حلی در همان وزن و قافیه و موضوع و در قالب معارضه و از نوع معاکسه، با ارایۀ دلایل قرآنی، عقلی و نقلی به ابن معتز پاسخ گفته و ادعاهای وی را نقض کرده است. نویسنده در این مقاله برآن است تا به تحلیل محتوایی این معارضۀ صفی الدین حلی بپردازد و مهم‌ترین اشارات و نکات، قرآنی، روایی و تاریخی قصیدۀ وی راتبیین نماید.}, keywords_fa = {شعر عربی,معارضه,امام علی (ع),صفی الدین حلی,ابن معتز}, url = {https://jrla.isca.ac.ir/article_69705.html}, eprint = {https://jrla.isca.ac.ir/article_69705_97ad91e700f7fc9a5d8ec7923ef54876.pdf} } @article { author = {heidarinianaeeni, hadi and asadifiroozabadi, seyedhosein and morivvatisharifabad, hamideh}, title = {Spiritual music (proportionality of word and meaning) in Marathi Kashif al-Ghatta '}, journal = {Religious Literature and Art}, volume = {5}, number = {20}, pages = {85-100}, year = {2021}, publisher = {Islamic Sciences and Culture Academy}, issn = {2538-5704}, eissn = {2821-2177}, doi = {10.22081/jrla.2021.59540.1307}, abstract = {Spiritual Melody of Allameh Mohammad Hussein Kashef Al- Qata's Elegies Spritual melody is created through using coordination in the realm of meaning and utilization of exquisite figures of speech. Mohammd Hussein Kashef Al- Qata is one of the contemporary scholars who was also conversant in composing poems and he has glorious poems that are all cohesive and they are also full of innovation; Among them are his elegies in the sufferings of Imam Hussein ( peace be upon him) and his companions and clan which are portraiting the heart- rending situation of Karbala; Allameh has created a spiritual melody through utilizing various figures of speech such as symmetry, antithesis, antimetabole and allusion which accompanies his audiences with himself in the martyrdom and captivity of Imam Hussein. The present paper studies the poet's degree of success in using these figures of speech and also shows that he has been very successful in achieving his goal and exprresing his sorrow and grief in mentioning the events of Karbala.}, keywords = {Mohammad Hussein Kashef Al- Qata,spiritual melody,symmetry}, title_fa = {موسیقی معنوی (تناسب لفظ و معنا) در مراثی کاشف الغطاء}, abstract_fa = {موسیقی معنوی با به کارگیری تناسب در حوزۀ معنا و بهره بردن از آرایه های بدیعی، به وجود می‌آید. محمد حسین کاشف الغطاء از علمای معاصر است که در سرودن شعر نیز توانا بوده و اشعار زیبایی دارد که همگی منسجم و سرشار از نوآوری است؛ از جملۀ آن‌ها مراثی او در مصایب امام حسین7 و یاران و خاندان آن حضرت است که فضای غمبار حوادث کربلا را به تصویر می‌کشد؛ کاشف الغطاء در این اشعار با بهره‌گیری از آرایه‌هایی چون مراعات نظیر، طباق، عکس و تلمیح، جناس، موسیقی معنوی را پدید آورده که مخاطب را با خود در غم شهادت امام7 و یاران و اسارت خاندانش همراه می‌سازد. جستار حاضر با استفاده از روش توصیفی، ‌تحلیلی، میزان موفقیت شاعر در به کارگیری این آرایه‌ها را بررسی می‌نماید. نتایج پژوهش نشان می‌دهد به‌کارگیری عناصر موسیقایی علم بدیع تا حدی زیاد در تقویت مفهوم مرثیه در اشعار شاعر اثرگزار بوده است.}, keywords_fa = {محمد حسین کاشف الغطاء,مراثی,موسیقی معنوی,آرایه‌های بدیعی (مراعات نظیر,طباق,عکس,تلمیح,جناس)}, url = {https://jrla.isca.ac.ir/article_69706.html}, eprint = {https://jrla.isca.ac.ir/article_69706_6530fd4e5f9582e8d8da120053682229.pdf} } @article { author = {ahmadibighash, khadigeh}, title = {An Analysis of Allāmeh Tabātabāyee's Exegetical Theory in the Exegete's approach based on Efficiency Criteria}, journal = {Religious Literature and Art}, volume = {5}, number = {20}, pages = {101-118}, year = {2021}, publisher = {Islamic Sciences and Culture Academy}, issn = {2538-5704}, eissn = {2821-2177}, doi = {10.22081/jrla.2020.57510.1273}, abstract = {The present study seeks to answer the question of how Allāmeh Tabātabāyee's exegetical theories have been considered in an efficient exegete's approach. An analytical-descriptive study of his exegetical theories by the exegete's approach shows that despite Allāmeh's definition of exegesis, which he considers to be the understanding of God's intention as the author of the Qur'an; he has also examined and scrutinized his exegetical theories by the exegete's approach. Analysis of his theories in Tafsir Al-Mizan Fi Tafsir Al-Quran through the method of ijtihad and the Qur'an to the Qur'an, reveals the degree of compliance with the criteria of efficiency and acceptability.}, keywords = {the Qur'an,exegetical theory,Efficiency Criteria,the Exegete's approach,Allāmeh Tabātabāyee}, title_fa = {بررسی نظریۀ تفسیری علامه طباطبایی در رویکرد ناظر به مفسر بر اساس معیارهای کارآمدی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر درصدد پاسخگویی به این پرسش است که نظریات تفسیری علامۀ طباطبایی، در رویکرد کارآمد ناظر به مفسر، چگونه مورد توجه قرار گرفته است؛ بررسی تحلیلی و توصیفی نظریات تفسیری ایشان در رویکرد ناظر به مفسر، نشان می دهد با وجود تعریف علامه از تفسیر که آن را فهم مراد خداوند به عنوان مؤلف قرآن، می داند؛ اما ایشان نظریات تفسیری خود را در رویکرد ناظر به مفسر نیز مورد بررسی و مداقه قرار داده است. بررسی نظریات ایشان با توجه به روش اجتهادی و قرآن به قرآن، در تفسیر المیزان فی تفسیر القرآن، میزان تطابق با معیارهای کارآمدی و مقبولیت را آشکار می دارد.}, keywords_fa = {قرآن,نظریۀ تفسیر,معیارهای کارآمدی,رویکرد ناظر به مفسر,علامۀ طباطبایی}, url = {https://jrla.isca.ac.ir/article_69707.html}, eprint = {https://jrla.isca.ac.ir/article_69707_1c217afcbbade68c5db7fc1881e3796d.pdf} } @article { author = {rafiei rad, reza}, title = {Realistic and non-ironic use of black and white colors in the Holy Quran and Hafez's poems}, journal = {Religious Literature and Art}, volume = {5}, number = {20}, pages = {119-136}, year = {2021}, publisher = {Islamic Sciences and Culture Academy}, issn = {2538-5704}, eissn = {2821-2177}, doi = {10.22081/jrla.2021.58337.1292}, abstract = {Although colors in their physical aspect are only a reflection of a certain wavelength, in human culture, they became a means of expressing emotions, descriptions, imaginations, codes and symbols, and other human beings. The importance of this issue is such that colors have been used in different forms and concepts, both in the language of the creature and in the heavenly book in the language of the Creator. Hafez's poetry is also full of different expressive functions of color. The two colors black and white, which signify darkness and light, night and day, darkness and light, due to their remarkable capacities in illustration, both ironically and non-ironically, in these two texts. Sharif has been used. The question is, how did the Holy Quran and the poems of the unseen language use the non-ironic function of colors? And what are the similarities and differences between these functions? This article, using descriptive-analytical and comparative methods, came to the conclusion that both the Qur'an and Haturalistic and realistic expression. In some cases, their non-ironic function, such as describing the color of the hand in the miracle of Moses; Also, the colors of natural phenomena are perfectly matched. Other non-ironic functions of these two colors in the Qur'an include the color of the roads in the mountains, the color of morning light, defects and diseases and the drying of the plant, and in Hafez's poems, the description of the face of the Holy Prophet (PBUH) and the color of the snake. cited.}, keywords = {"Irony","Color","Black and White","Holy Quran","Hafiz"}, title_fa = {کاربست واقع‌گرایانه و غیر کنایی رنگ‌های سیاه و سفید‌ در قرآن کریم و اشعار حافظ}, abstract_fa = {رنگ‌ها اگرچه تنها بازتاب طول موج خاصی هستند، اما در تمدن‌های بشری، محملی برای بیان احساسات، توصیفات، تخیلات، رمزها و نمادها و دیگر شئونات انسانی شدند. اهمیت این موضوع چنان است که رنگ‌ها، هم در زبان مخلوقات و هم در کتاب‌های آسمانی در زبان خالق، با اشکال و مفاهیم مختلف مورد استفاده قرار گرفته‌اند. شعر حافظ نیز مملو از کارکردهای بیانی مختلف از رنگ است. دو رنگ سیاه و سفید که دلالت‌هایی بر ظلمت و نور، شب و روز، تاریکی و روشنایی دارند، به دلیل ظرفیت‌های قابل توجهی که در تصویرسازی دارند، هم به صورت کنایی و هم به شکلی غیر کنایی، در این دو متن شریف به‌کار رفته‌اند. این مقاله با روش توصیفی – تحلیلی و تطبیقی، به این نتیجه می‌رسد که هم قرآن و هم اشعار حافظ، دو رنگ سیاه و سفید را هم از جنبه‌های کنایی و هم به صورت غیر کنایی با بیانی طبیعت‌پرداز و واقع‌گرا مورد استفاده قرار داده‌اند که این کاربست رویکرد اصلی این جستار به شمار می‌رود. در بعضی موارد، کارکرد غیر کنایی آن‌ها مانند توصیف رنگ دست در معجزۀ موسی7 هم‌چنین رنگ پدیده‌های طبیعی کاملاً بر هم منطبق است. از دیگر کارکردهای غیر کنایی این دو رنگ در قرآن، می‌توان به رنگ راه‌هایی که در کوه‌ها وجود دارند، رنگ نور صبحگاهی، عیب و بیماری و خشک شدن گیاه و در اشعار حافظ هم به توصیف چهرۀ پیامبر اکرم6 و نیز رنگ مار افعی اشاره نمود.}, keywords_fa = {"کنایه","رنگ","سیاه و سفید","قرآن کریم","حافظ"}, url = {https://jrla.isca.ac.ir/article_69708.html}, eprint = {https://jrla.isca.ac.ir/article_69708_efb3cb397859aaedcf91370d6bfc1297.pdf} }