@article { author = {حسینی اجداد, سید اسماعیل}, title = {Sermon -" Imam Sajjad (AS) -" Kufa -" Textual Texture-" Situational Texture}, journal = {Religious Literature and Art}, volume = {1}, number = {3}, pages = {107-135}, year = {2016}, publisher = {Islamic Sciences and Culture Academy}, issn = {2538-5704}, eissn = {2821-2177}, doi = {10.22081/jrla.2017.44286.1065}, abstract = {Discourse is a kind of literary criticism that deals with reading texts by different interpretations and its goal on one hand are the expression of beauties, imageries, effect on the reader, and the rate of innovation and creativity of text and on the other hand literary texts have different political, social, and cultural interpretations and commentaries because of being multi-layered. The main goal of the orator is the persuasion of participants. Because of this he should be familiar with criterions of pervasiveness, techniques of discourse, the quality of crystallization and formation of meaning and message of linguistic units in connection with the elements of textual (intralingual) and situational texture (extralingual) like social, political, and cultural textures so that he could use the manner of meaning development and its tools for persuading the audience. The sermon of Imam Sajjad (AS) was delivered after Ashura event and in a time when Kufian were weeping and remorseful under the influence of Zeinab (AS) and Um-Kolsom (AS) and laid the bases for the next revolts like Tavabin and Mokhtar revolts. This article shows that the discourse of his holiness (AS) is full of unique literal, rhetorical, and verbal features from a textual texture perspective. Using common words and concepts, using various techniques of persuasion like swear, emphasis, repetition, warn and encouragement, using the art of Ma’ani, Badi’e and Bayan, and also the suitability and accompaniment of structural and textual textures with situational textures has multiplied the influence of the sermon}, keywords = {"Sermon" "Imam Sajjad" "Textual Texture" "," ","}, title_fa = {گفتمان خطبه امام سجاد(ع) در کوفه بر اساس بافت متنی و موقعیتی}, abstract_fa = {گفتمان، نقدی ادبی است که به خوانش متون در تأویل‌های مختلف می‌پردازد و هدفش از یک سو، بیان زیبایی‌ها، تصویرگری‌ها و تأثیر بر خواننده و میزان نوآوری و خلاقیت متن می‌باشد؛ و از سوی دیگر، متون ادبی به واسطه‌ی چند لایه‌بودنش، با تأویل‌ها و تفاسیر مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی همراه است. هدف اصلی خطیب، اقناع مشارکین است. به همین سبب، باید با مقیاس‌های اقناعی، فنون گفتمان، چگونگی تبلور و شکل‌بندی معنا و پیام واحدهای زبانی در ارتباط با عوامل بافت متنی(درون-زبانی) و بافت موقعیتی(بیرون‌زبانی) نظیر بافت‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی آشنایی داشته باشد تا بتواند در اقناع مخاطبان از چگونگی تکوین معنا و ابزارهای آن استفاده کند. خطبه‌ی امام سجاد(ع) پس از واقعه‌ی عاشورا و در زمانی که کوفیان تحت تأثیر خطبه‌ی حضرت زینب(س) و حضرت ام‌کلثوم(س) گریان و پشیمان بودند، ایراد گردید و قیام‌های بعدی مثل قیام توابین و قیام مختار را پایه‌ریزی کرد. این مقاله نشان می‌دهد که گفتمان خطابه‌ی ایشان(ع) از دیدگاه بافت متنی سرشار از ویژگی‌های بی‌نظیر ادبی، بلاغی و خطابی است. به‌کارگیری الفاظ و مفاهیم رایج، استفاده از فنون مختلف اقناع هم‌چون سوگند، تأکید، تکرار، انذار و ترغیب، به‌کارگیری هنر معانی، بیان و بدیع و نیز تناسب و همراهی بافت‌های ساختاری و متنی با بافت‌های موقعیتی تأثیر خطبه را چندین برابر کرده است. در این مقاله، ضمن اثبات شناخت بالای خطیب، با ویژگی‌های تأثیرگذار خطبه، به تجزیه و تحلیل ساختارها و بافت متنی و موقعیتی آن خواهیم پرداخت.}, keywords_fa = {"امام سجاد," "بافت متنی" "بافت موقعیتی," ","}, url = {https://jrla.isca.ac.ir/article_22882.html}, eprint = {https://jrla.isca.ac.ir/article_22882_3ea6608f45f37faa0f3c1c37b179f14c.pdf} }