@article { author = {majidi, Hassan and Saremi, Sakineh}, title = {A comparative study between the Attar's and Ibne Abelhadid's poems regarding Ali}, journal = {Religious Literature and Art}, volume = {02}, number = {4}, pages = {93-114}, year = {2013}, publisher = {Islamic Sciences and Culture Academy}, issn = {2538-5704}, eissn = {2821-2177}, doi = {}, abstract = {This paper deals with the Judgement of two Sunni poets and literary man that believe in Ali as the fourth caliph. These two Arab poets dispite of their biography demonstrated the truthness of the houshold. They expressed their inability to count the virtues and characteristics of Imam Ali, they believe that the existence of the world and the religion are because of his existence and he is the root of the virtues. Although they expressed their sincere love to him is seems that Attar proceed the Ibne Abelhadid in this regard. A crucial difference is that Attar speaks of Ali s piety but Abelhadid does not mention to this. Abelhadid expressed the virtues of Ali explicitly but Attar at first prepares the readers mind and then expresses the virtues. This paper which deals with similarities and differences between  the Ibne Abelhadid's poems and Attars expresses the examples of their poems regarding the position and virtues of Ali.}, keywords = {Comparative literature,Ibne Abelhadid,Attar,praise of Imam Ali}, title_fa = {بررسی تطبیقی اشعار عطار نیشابوری و ابن ابی الحدید دربارۀ علی (ع)}, abstract_fa = {این مقاله قضاوت دو ادیب و شاعر بزرگ سنی است که علی(ع) را خلیفۀ چهارم می­دانند. این دو شاعر عرب و پارسی به عکس آنچه مشهور است، نسبت به مذهب خویش تعصب دارند، ولی در عین حال عزم آن نداشته­اند که حق اهل بیت عصمت و طهارت و شخص مولای متقیان را نادیده بگیرند. هر دو شاعر در مدح و وصف امام علی (ع) و بر شمردن صفات و فضائل ایشان اظهار ناتوانی کرده­اند و شجاعت و دلاوری علی (ع) را بی همتا می­دانند، وجود دین و دنیا را از وجود پر برکت ایشان دانسته و او را سرچشمۀ فضائل و نیکیها می­دانند. اگرچه هر دو عشق و ارادت خویش را نسبت به حضرت امیر(ع) خالصانه بیان نموده­اند اما چنین به نظر می‌رسد که عطار گوی سبقت را از ابن‌ابی‌الحدید ربوده است. یک تفاوت اساسی این است که عطار از زهد علی(ع) سخن به میان آورده است و می­گوید:  ایشان نسبت به دنیا بی رغبت بوده­اند و بارها بیان می­کند که دنیا را طلاق می‌دهد، اما ابن‌ابی‌الحدید در اشعارش به چنین مضمونی اشاره نکرده است. ابن ابی‌الحدید فضائل و برتریهای علی(ع) را صراحتاً بیان می­کند، اما عطار اول ذهن خواننده را آماده و سپس قاطعانه مطلب را بیان می­کند. در این مقاله – که به تطبیق مشترکات و تفاوتهای اشعار ابن‌ابی‌الحدید و عطار نیشابوری در مدح علی (ع) می‌پردازد - با ذکر نمونه­هایی از ابیات ابن‌ابی‌الحدید و عطار، اهمّ موضوعاتی که دربارۀ مقام شامخ و مدح و منقبت علی (ع) و فضایل او مطرح شده، تبیین گردیده و دور نمایی از چهرۀ تابناک این ابرمرد همیشه زندۀ تاریخ جهان به نمایش گذاشته شده است. }, keywords_fa = {ادبیات تطبیقی,مدح امام علی (ع),ابن ابی الحدید,عطار,شباهتها و تفاوتها}, url = {https://jrla.isca.ac.ir/article_250.html}, eprint = {https://jrla.isca.ac.ir/article_250_0be9caaffa601f338b3bb990912e3e82.pdf} }