@article { author = {Najafi Ivaki, Ali and ghasemi fasarani, Majid and ghasemi, Zeynab}, title = {Joseph Hashem Intertexuality with Nahjol Balaghe}, journal = {Religious Literature and Art}, volume = {02}, number = {5}, pages = {103-126}, year = {2014}, publisher = {Islamic Sciences and Culture Academy}, issn = {2538-5704}, eissn = {2821-2177}, doi = {}, abstract = {Intertexuality is one of the branches of New literary Criticism which deals with the interaction and relationship between texts. It suggests that the new texts are interpreted in the light of previous literature and our attention to the absent texts and their interrelations for better understanding of the new text is necessary. Nahjol Balaghe is one of the religious texts that as a source of inspiration, many authors including Muslim and non-Muslim ones, have benefited from in order to increase the richness of their works. Joseph Hashem (-1937) is a Lebanese Christian poet. Though being committed to Christianity, he’s affected by Nahj Al Balaghe and has composed his "Alaviat" collections describing Imam Ali (AS).  He’s also adorned themes of his work using beautiful words of Nahj Al Balaghe and Imam Ali. His poems indicates that he has applied three types of intertexuality including word-oriented, context-oriented and concept-oriented intertexuality from Nahjol Balaghe. Without the least modifications in vocabulary and meaning for the most part, the borrowing is consciously carried out.In the light of the significance of a Christian poet's borrowing from Muslims’ religious text, the present study is to explain different types, quantity and quality of intertexuality used in poems of Joseph Hashem.}, keywords = {Nahjol Balaghe,Intertexuality,Imam Ali,Joseph Hashem,Alaviat}, title_fa = {بینامتنی سروده‌های جوزف‌الهاشم مسیحی با نهج‌البلاغه}, abstract_fa = {بینامتنی یکی از نظریه‌های جدید نقد ادبی است که به واکاوی تعامل و ارتباط بین متون می‌پردازد، با این باور که متنهای جدید در پرتو متون قبلی شکل می‌گیرند، و برای درک بهتر متن حاضر، باید به متنهای غایب و ارتباط آنها نسبت به هم توجه کرد. در این میان نهج‌البلاغه از جمله متونی است که ادیبان مسلمان و غیرمسلمان در آثار ادبی خود از آن بهره‌ها برده و در جهت غنای آثارشان، از این گنجینه الهام گرفته‌اند. جوزف‌الهاشم( -1937)یکی از شاعران مسیحی لبنان است که در عین پایبند بودن به آیین مسیحیت، از نهج‌البلاغه اثرپذیری داشته و مجموعۀ «علویات» خود را در وصف حضرت امام علی (ع) سروده و بن‌مایۀ متن خود را با کلام زیبای آن حضرت آراسته است. بررسی سروده‌های این شاعر نشان می‌دهد که او از سه نوع بینامتنی واژه‌گرا، متن‌گرا و مفهوم‌گرا در رابطه با نهج‌البلاغه استفاده کرده و این نوع اثرپذیری عمدتاً آگاهانه و با کمترین تغییر در واژگان و معانی صورت پذیرفته است. در پرتو این مسأله و با توجه به اهمیت وام‌گیری یک شاعر مسیحی از متن دینی مسلمانان، و در نبود پژوهشی که از این نظرگاه، شعر این شاعر را مورد بررسی و نقد قرار دهد، تلاش نگارندگان بر آن است تا گونه های بینامتنی مورد استفاده در اشعار شاعر یادشدهرا با نهج‌البلاغه تبیین نمایند و کمیت و کیفیت آن را فرادید مخاطب قرار دهند.}, keywords_fa = {نهج‌البلاغه,بینامتنی,حضرت علی(ع),جوزف‌الهاشم,علویات}, url = {https://jrla.isca.ac.ir/article_283.html}, eprint = {https://jrla.isca.ac.ir/article_283_69e73bda42033a3cb78d381f248e2959.pdf} }