@article { author = {saadouni, fatemeh}, title = {Brachiology position in Nahjolbalaghe’s rhetoric}, journal = {Religious Literature and Art}, volume = {2}, number = {5}, pages = {153-176}, year = {2017}, publisher = {Islamic Sciences and Culture Academy}, issn = {2538-5704}, eissn = {2821-2177}, doi = {10.22081/jrla.2017.47094.1116}, abstract = {One of the beautiful approaches of Imam Ali’s rhetoric speech in Nahjolbalaghe is brachiology that plays an important role in charm meanings of his speech apart from its rhetorical position in the beauty of literal and outward Imam Ali’s interpretations. In the ancient rhetorical works, brachiology is divided into two types of terseness and ellipsis. Some goals and reasons have been addressed for ellipsis which briefness, honoring the high status of the person spoken to, exaggeration, observance of speech’s intonation and riming prose are some of these reasons. In Nahjolbalaghe, both types of brachiology have been used and Imam Ali has provided wide and deep meaning with few words by his unparalleled mastery. So that not only the appearance of the phrases has not been disturbed; but also it has been made it more beautiful and eloquent. This is while literature and rhetoric were not the main goal of Imam Ali and he said most of them with extemporaneous speech and without previous preparation. In this study, numerous examples of the brachiology types in Imam Ali’s speech have been mentioned and their aesthetic aspect has been studied.}, keywords = {brachiology and its types,ancient viewpoint about brachiology ، brachiology in Nahjolbalaghe}, title_fa = {جایگاه ایجاز در بلاغت نهج البلاغه}, abstract_fa = {چکیده یکی از رویکردهای زیبای بلاغت سخنان امام علی(ع) در نهج البلاغه ایجاز است که غیر از جایگاه بلاغی آن در زیبایی لفظی و برونی تعابیر امام(ع)نقش مهمی هم در جذابیت معانی سخنان ایشان ایفا می کند. در آثار بلاغی گذشتگان ایجاز بر دو نوع قصر و حذف تقسیم شده است که برای نوع حذف آن اهداف و دلایلی در کلام عنوان می کنند که اختصار، بزرگداشت مقام مخاطب، مبالغه، رعایت موسیقی و سجع کلام از جمله این دلایل است. در نهج البلاغه هر دو نوع ایجاز بکار رفته و امام علی (ع) با تسلط بی نظیر خود بر فنون سخنوری، معانی عمیق و گسترده را با واژگانی اندک ارائه نموده، بطوری که نه تنها خللی در ظاهر عبارات بوجود نیامده، بلکه آنها را زیباتر و بلیغ تر کرده است. این در حالی است که ادبیات و بلاغت هدف اصلی امام(ع)نبوده و ایشان غالب این سخنان را بدون آمادگی قبلی و فی البداهه ایراد فرمودند. در جستار پیش رو نمونه های متعددی از انواع ایجاز در سخنان امام علی (ع) ذکر شده و بُعد زیبایی شناختی آنها مورد بررسی قرار گرفته است.}, keywords_fa = {: ایجاز و انواع آن,دیدگاه گذشتگان درباره ایجاز,ایجاز در نهج البلاغه}, url = {https://jrla.isca.ac.ir/article_64868.html}, eprint = {https://jrla.isca.ac.ir/article_64868_a3f91c3095afec41618b2f6f847b0ed9.pdf} }