@article { author = {farid, zahra and mollazadeh, reyhaneh}, title = {Studying the artistic image in Ashura epic of Sharif Razi(Case study: “Karbala”’s Ode)}, journal = {Religious Literature and Art}, volume = {2}, number = {8}, pages = {61-89}, year = {2018}, publisher = {Islamic Sciences and Culture Academy}, issn = {2538-5704}, eissn = {2821-2177}, doi = {10.22081/jrla.2018.47269.1120}, abstract = {Image in each poem represents poet’s point of view to the around & hid ideology. studying the aritistic images was done by different methods. In ancient literature, simile, metaphor, figure & irony were considered as poet’s imaging elements. So, in contemporary criticism except past poetic images), examining the elemens such as: color, motion, symbol & etc have been entered in the field for artistic image criticism. As part of undertaken literatures of Muslim nations especially Shi’ite, Ashura epic has tried to depict the events & ideals for this great episode by elegant & impressive expression in several centries. Sharif Razi- Shiite’s famous poet has tragic elegies about the Ashura & vatical descendents’ fate which is the most famous including ode “Karbala Ma Zelat Karb o Bala”. This article aims to review the existing rhetorical images in this poem (simile, figure, metaphor, irony) by analytical –descriptional method. Beside these components, movement & color components (which including the imaging element) will be studied. However, in Sharif Razi’s poetry, metaphorical images enjoy a higher frequency in comparison with the rest of images. In his poem, Unpretentiousness and simplicity of metaphors reflects his poetic simplicity. Therefore, he deemed it to serve Mohammad’s Descentens & chose the simplest route in this way and was nont going to confuse the audience. and Movement verbs & colors all express Imam’s & his descendents innocent face and his followers as well as cruelly and unsightly faces. In this ode, all images’ components is based on these two pivots.}, keywords = {"Sharif Razi","Asuhra’s Epic","technical images"}, title_fa = {بررسی تصویرهای هنری در شعر عاشورایی شریف رضی (مطالعه مورد پژوهانه: قصیدۀ کربلا)}, abstract_fa = {تصویر در متن ادبی نشان دهندۀ نوع نگاه شاعر به دنیای اطراف اوست. بررسی تصاویر هنری در شعر شاعران از زمانهای قدیم تا به حال با روش‌های متفاوتی شکل گرفته است. در ادبیات قدیم صور خیال، تشبیه، استعاره، مجاز وکنایه عناصر تصویر ساز شعر بوده ‌اند. در نقد معاصر به جز تصاویر شعری گذشته بررسی عناصری مانند گفتگو، حرکت و رنگ نیز وارد حوزه نقد تصویر شده است. از طرفی شعر عاشورایی به عنوان بخشی از ادبیات متعهد ملتهای مسلمان بخصوص شیعه در طی چند قرن تلاش کرده تا با بیانی تأثیر گذار به ترسیم حوادث وآرمانهای این واقعه عظیم بپردازد. از جمله شاعران بزرگ شیعه که خود را پیوسته متعهد به ارزشهای عاشورا دانسته و در چند قصیده طولانی به ذکر مصائب خاندان پیامبر اکرم (ص) پرداخته است «شریف رضی» می باشد. قصیده «کرب و بلا» معروفترین مرثیه او در مورد عاشورا و سرنوشت خاندان نبوی است. این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی قصد دارد به بررسی تصاویر شعری مرثیه شریف رضی بپردازد و جایگاه ادبی این شاعر و بخشی از زیبایی های شعر او را نشان دهد. در این شعر کاربرد تصاویر استعاری نسبت به بقیه تصاویر از بسامد بالاتری برخورداراست. بی تکلفی و سادگی استعاره در شعر شریف رضی نشان دهندۀ سادگی زبان شعری اوست. بقیه اجزاء تشکیل دهنده تصاویر مانند تخیل ،عاطفه، تشخیص، رنگ، گفتگو و حرکت نیز همه در راستای دو تصویر اصلی شکل گرفته در قصیده یعنی تصویر مظلومانه امام حسین (ع)، اهل بیت و یاران ایشان و تصویر ظالمانه دشمنان امام (ع) می باشد.}, keywords_fa = {شریف رضی,شعر عاشورایی,تصویر هنری}, url = {https://jrla.isca.ac.ir/article_65867.html}, eprint = {https://jrla.isca.ac.ir/article_65867_bb2db8c71d946dd1ee0c9c5049ae5d8f.pdf} }