TY - JOUR ID - 65389 TI - بررسی فضای موسیقایی رائیة ابن‌عرندس در رثای امام حسین(ع) JO - فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی JA - JRLA LA - fa SN - 2538-5704 AU - نویدی, عبدالوحید AU - نیازی, شهریار AU - بیات, موسی AU - عدالتی نسب, علی AD - دانشگاه تهران AD - دانشگاه چمران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 2 IS - 6 SP - 123 EP - 144 KW - رثا KW - موسیقی KW - رائیه KW - امام حسین KW - ابن‌عرندس DO - 10.22081/jrla.2017.46354.1092 N2 - شعر در نزد قدما اهمیت فراوانی داشته است؛ چنان که بدان حلّه می‌گفته‌اند. تار و پود این حلّه از عناصری تشکیل یافته که موسیقی از مهم‌ترین آن‌هاست و با دیگر عناصر شعری، پیوندی تنگاتنگ دارد. اگر موسیقی شعر با موضوع تناسب داشته باشد، نقش بسزایی در تأثیرگذاری شعر، انتقال معنا و عاطفة نهفته در آن دارد. ابن‌عرندس از شعرای نامور شیعه در مدح، منقبت و سوگ ائمه اطهار به ویژه امام حسین قصائد فراوانی سروده است. از مشهورترین قصاید وی در این زمینه، رائیه‌ای است که در آن به مدح ائمة اطهار و به ویژه رثای امام حسین می‌پردازد. از مهمترین نتایج مقاله می توان به این موارد اشاره کرد: ابن عرندس برای انتقال بخشی از عواطف و معانی مورد نظر خود به تکرار برخی از حروف و کلمات دست زده است. بحر طویل نیز به دلیل هجاهای فراوان و طولانی خود با عواطف و احساسات غمین شاعر همخوانی دارد. حرف رویّ «راء» مضموم، به قصیده شکل ملایمی بخشیده و شاعر با بهره‌گیری از صنایعی چون طباق و ایهام، علاوه بر ایجاد وحدت در شعر، موسیقی ابیات را دوچندان نموده است. مقاله حاضر با روش توصیفی - تحلیلی به بررسی فضایی موسیقایی این قصیده می‌پردازد تا مشخص شود که شاعر تا چه اندازه توانسته است از عناصر موسیقایی در جهت انتقال معانی مورد نظر خود بهره گیرد. UR - https://jrla.isca.ac.ir/article_65389.html L1 - https://jrla.isca.ac.ir/article_65389_2155a214dce6348073588e178d22eca3.pdf ER -