TY - JOUR ID - 68608 TI - زیبایی‌شناسی صنعت التفات در نامه‌های نهج‌البلاغه JO - فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی JA - JRLA LA - fa SN - 2538-5704 AU - خضری, علی AU - محدثی نژاد, عباس AD - عضو هیات علمی دانشگاه خلیج فارس- بوشهر AD - دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه خلیج فاریس Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 4 IS - 15 SP - 95 EP - 113 KW - آشنایی‌زدایی KW - صنعت التفات KW - نهج‌البلاغه KW - نامه‌ها DO - 10.22081/jrla.2020.55091.1230 N2 - از پدیدة التفات به عنوان یکی از تکنیک‌های متعدّد زیبایی‌بخشی یاد می‌شود که سبب آشنایی‌زدایی در متون می‌گردد. چرا که با بهره‌گیری از این صنعت ادبی در حقیقت، ساختار تکراری و یکنواخت کلام که برای مخاطب آشنا شده است تغییر می‌یابد و ادیب با چرخشی ناگهانی در شیوة بیان خویش، از اسلوب دیگری که خلاف روش اوّلی است بهره می‌گیرد. امام علی(ع) به عنوان یک ادیب توانمند از این آرایة ادبی در نامه‌های نهج‌البلاغه بهره‌ها گرفته تا مخاطب را هر چه بیشتر مسحور بیان و مجذوب کلام خود نماید. در نوشتار حاضر که با روش توصیفی - تحلیلی، به رشتة تحریر درآمده است، نخست توضیحات مختصری پیرامون پدیدة التفات و ارتباط آن با مبحث آشنایی‌زدایی ارائه شده و در ادامه گونه‌های مختلف صنعت التفات در نامه‌های نهج‌البلاغه و تأثیری که این آرایة ادبی در معنا ایجاد نموده، مورد تحلیل و واکاوی قرار گرفته است. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که مولای متّقیان امام علی‌(ع) به عنوان طلایه‌دار عرصة فصاحت و بلاغت برای تأثیرگذاری هرچه بیشتر بر مخاطب بنا به اغراضی همچون اهمیّت مطلب، تنبیه، تحذیر و تشویق مخاطب، تعمیم موضوع، تغییر در دایرة شمول و گسترش مصداق، احترام و اکرام مخاطب و ... از این ابزار هنری استفاده نموده است. UR - https://jrla.isca.ac.ir/article_68608.html L1 - https://jrla.isca.ac.ir/article_68608_ce0e457ac84cf710489f1c6f67f36937.pdf ER -