TY - JOUR ID - 69704 TI - بررسی آواشناسی خطبه شقشقیه و جایگاه آن در ارتباط معنایی حروف و واژگان JO - فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی JA - JRLA LA - fa SN - 2538-5704 AU - خالدی سردشتی, علی AU - موسوی بفرویی, سید محمد AD - دانشجوی ارشد دانشگاه میبد AD - دانشیار دانشگاه میبد Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 5 IS - 20 SP - 49 EP - 66 KW - نهج البلاغه KW - خطبه شقشقیه KW - موسیقی درونی KW - آواشناسی KW - مصوت DO - 10.22081/jrla.2021.59716.1308 N2 - امام علی7 در نهج البلاغه با به کار گیری بهترین شیوه‌های بلاغت، مانند آرایه‌های بیانی (تشبیه، استعاره و کنایه) و بخش نخست موسیقی درونی کلام؛ یعنی صنایع لفظی و معنوی بدیعی، زیبایی خاصی را در بیان مقاصد خود پدید آورده است. این جستار مرتبط با بخش دوم موسیقی درونی کلام است و به بحث معنا شناسی آوا در گسترۀ شناسایی و بررسی انواع مصوت و حروف و واژه در این خطبه می پردازد.تصویرپردازی شیوه‌ای است که نویسنده یا گوینده با استفاده از آن، مفاهیم ذهنی مورد نظر را به مخاطب منتقل می‌سازد و مانند تابلویی آن‌ها را دربرابر ذهن او مجسم می‌کند. این روش بیانی به فراوانی در نهج البلاغه کاربرد دارد. دقت و ظرافت در گزینش حروف و واژگان، اصوات و ریتم آن‌ها معنایی زیبا در کلام پدید می‌آورد. با توجه به آن‌چه گذشت، پژوهش حاضر بخش اول از موسیقی درونی (معنا شناسی آوا) و روش‌های به کارگیری حروف و واژگان در خطبۀ شقشقیه را که از خطبه‌های مشهور نهج البلاغه به شمار می‌رود و دربر دارندۀ مضامین سیاسی، اخلاقی، تاریخی و اعتقادی برجسته است، بررسی و واکاوی می‌نماید تا با روشن ساختن ذهن مخاطب خود گوشه‌ا­ی از زیبایی‌های نهج البلاغه را از این منظر به تصویر بکشد. برآیند مقاله حکایت از آن دارد که در نهج البلاغه ارتباط و انسجام آوا‌ها با معانی به طور دقیق و به صورت منسجم قابل مشاهده می‌باشد و مجموعۀ اصوات و حروف و واژگان با معانی خود از تناسب و هماهنگی کامل برخوردار هستند. UR - https://jrla.isca.ac.ir/article_69704.html L1 - https://jrla.isca.ac.ir/article_69704_9398342362f527180c7555895e6ebe5c.pdf ER -