TY - JOUR ID - 69706 TI - موسیقی معنوی (تناسب لفظ و معنا) در مراثی کاشف الغطاء JO - فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی JA - JRLA LA - fa SN - 2538-5704 AU - حیددری نیا نایینی, هادی AU - اسعدی فیروزآبادی, سید حسین AU - مروتی شریف آباد, حمیده AD - زبان و ادبیات فارسی،دانشکده علوم انسانی،دانشگاه آزاد اسلامی یزد،یزد،ایران AD - دانشجوی دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یزد، گروه ادبیّات، یزد، ایران AD - دانشجوی دکتری رشته زبان و ادبیات عرب Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 5 IS - 20 SP - 85 EP - 100 KW - محمد حسین کاشف الغطاء KW - مراثی KW - موسیقی معنوی KW - آرایه‌های بدیعی (مراعات نظیر KW - طباق KW - عکس KW - تلمیح KW - جناس) DO - 10.22081/jrla.2021.59540.1307 N2 - موسیقی معنوی با به کارگیری تناسب در حوزۀ معنا و بهره بردن از آرایه های بدیعی، به وجود می‌آید. محمد حسین کاشف الغطاء از علمای معاصر است که در سرودن شعر نیز توانا بوده و اشعار زیبایی دارد که همگی منسجم و سرشار از نوآوری است؛ از جملۀ آن‌ها مراثی او در مصایب امام حسین7 و یاران و خاندان آن حضرت است که فضای غمبار حوادث کربلا را به تصویر می‌کشد؛ کاشف الغطاء در این اشعار با بهره‌گیری از آرایه‌هایی چون مراعات نظیر، طباق، عکس و تلمیح، جناس، موسیقی معنوی را پدید آورده که مخاطب را با خود در غم شهادت امام7 و یاران و اسارت خاندانش همراه می‌سازد. جستار حاضر با استفاده از روش توصیفی، ‌تحلیلی، میزان موفقیت شاعر در به کارگیری این آرایه‌ها را بررسی می‌نماید. نتایج پژوهش نشان می‌دهد به‌کارگیری عناصر موسیقایی علم بدیع تا حدی زیاد در تقویت مفهوم مرثیه در اشعار شاعر اثرگزار بوده است. UR - https://jrla.isca.ac.ir/article_69706.html L1 - https://jrla.isca.ac.ir/article_69706_6530fd4e5f9582e8d8da120053682229.pdf ER -