دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
پژوشگاه علوم و فرهنگ اسلامیفصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی2538-570451820200822Methodology of Contemporary Qur'an Researchers: A Case Study of Muhammad Arkounروش شناسی قرآن پژوهان معاصر؛ مطالعه موردی محمد ارکون9256963010.22081/jrla.2020.59379.1303FAسید حسینسیدیعضو هیئت علمی دانشگاه فردوسیJournal Article20201119Like other Muslim intellectuals, Mohammed Arkon, an Algerian intellectual and contemporary Quran researcher, has been concerned with reforming and deducing religious concepts. One of these concerns is the method of understanding religious and Quranic concepts. This approach commences with a revision and rereading of the ancient heritage in this area and then being affected with new humanities studies related to Quranic studies of the intellectual revolution and structural reforms in modernist conceptions and the tendency to modernity, it ends in understanding Qur'anic interpretation and sciences. The following readings are observed in his works: 1. faithful reading. historical reading 3. linguistic reading 4. semiotic reading. The present study attempts to study Arkoun's methodology in Qura'nic studies using a descriptive-analytical method. The important achievement of the research is that it attempts to make a relation between the existing methods in the new world in the methodical understanding of the Qur'an and the theology. However, this effort eventually fails to provide a coherent structure in this respect.محمد ارکون روشنفکر الجزایری و قرآن پژوه معاصر بهسان دیگر روشنفکران مسلمان دغدغۀ اصلاح و استنباط مفاهیم دینی را داشته است. از جملۀ این دغدغهها روش فهم مفاهیم دینی و قرآنی به شمار میآید. این رویکرد نخست با تجدید نظر و بازخوانی میراث کهن در این گستره آغاز میگردد سپس با اثرپذیری از مطالعات نوین علوم انسانی مرتبط با قرآن پژوهی به انقلاب فکری و اصلاحات ساختاری در برداشتهای تجددگرایانه و گرایش به دستاوردهای مدرنیته و دخالت آن در فهم تفسیر و علوم قرآنی میانجامد. ارکون در بررسیهای خود به خوانش های زیر در فهم قرآن تأکید داشته است. 1. خوانش ایمان گرایانه ۲. خوانش تاریخی ۳. خوانش زبان شناختی ۴. خوانش نشانه شناختی. نوشتار حاضر میکوشد تا با روش توصیفی-تحلیلی، روش شناسی ارکون را در مطالعات قرآنی بررسی نماید. دستاورد مهم پژوهش بر این نکته تأکید میورزد که تلاش میکند تا میان روش های موجود در دنیای جدید در فهم روشمند قرآن و روشن الهیاتی پیوند برقرار نماید. هرچند این کوشش در فرجام به ارایۀ ساختاری منسجم در این راستا کامیاب نمیگردد.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
پژوشگاه علوم و فرهنگ اسلامیفصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی2538-570451820200822Methodology of Discovering Meaning Shadows of the Qur'anic Verses in Exegetical Texts: A Case study of Mafatihol Ghayb Exegesisروش شناسی کشف سایههای معنای آیات قرآن در متون تفسیری ( مطالعه موردی تفسیر مفاتیح الغیب)25436963110.22081/jrla.2020.58248.1288FAعباساقبالیعضو هیئت علمی دانشگاه کاشان0000000344399239Journal Article20200713In the verses of the Qur'an, in addition to the expressions whose appearance transfers the meaning of the words, some others imply impressions beyond these words referred to as shadows of meaning – Dhilalolma'ni. There are also signs such as the substitution of some vocabularies, advancement and deferral, antonym words that direct the Qur'anic researchers to reflect on them and to explain these concepts; therefore, the Qur'an exegetes frequently use this exegetical method citing this type of expressions in interpreting the noble verses of the Qur'an. Using Fakhr Rāzi's exegetical approach and a descriptive-analytical research method in discovering the exegete's meaning shadows, some verses and expressions are analyzed and their related evidences and documentations are dichotomized. Among the research findings, it is proven that Fakhr Rāzi, based on the non-verbal signs such as lexical or syntactic substitution, and advancement and deferral, has stated the implied shadow meaning in some verses. Similarly, the substitution method is used more frequently in the method of discovering expressions shadows of meaning.در آیات قرآن، گذشته از تعبیراتی که ظاهر الفاظ آن ها بیان مقصود را میرساند، پاره ای تعبیرات، بر مفهومی فراتر از این الفاظ دلالت دارند، مفاهیمی که با عنوان سایههای معنا ـ معادل ظلال المعنی ـ یاد میشوند و نشانههایی از قبیل جایگزینی برخی از واژگان، تقدیم و تأخیر، واژگان متضاد، پژوهشگر قرآنی را به تدبر در آن ها و تبیین این مفاهیم سوق میدهد؛ از این رو در روش تفسیری مفسران، استناد به این نوع از بیان ها و تفسیر آیات شریفۀ قرآن پربسامد است.<br /> در این جستار با رویکرد به تفسیر فخر رازی و با استفاده از شیوۀ توصیفی ـ تحلیلی، روش مفسر در کشف سایههای معنای برخی از آیات و تعابیر واکاوی شده و مستندات وی تبویب شده است. از جمله نتایج این پژوهش آن است که فخر رازی به استناد نشانههای غیر لفظی، مانند جایگزینی واژگانی یا نحوی، تقدیم و تأخیر، سایۀ معنای نهفته در برخی از آیات را بیان کرده است. همچنین استناد به پدیدۀ جایگزینی در روش کشف سایۀ معنای تعبیرات، پربسامدتر است.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
پژوشگاه علوم و فرهنگ اسلامیفصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی2538-570451820200822A Semantic Analysis of Good Deeds and Virtues in the Holy Qur'an based on Izutsu's Theoryتحلیل معناشناختی حسنات و اعمال صالح در قرآن کریم بر اساس نظریۀ ایزوتسو43676963210.22081/jrla.2020.58124.1282FAطاهرهمحسنیدانشگاه امام صادق علیه السلام پردیس خواهرانJournal Article20200630Human's deeds lead to his happiness and sufferings or miseries in this mundane world and the hereafter as he awaits an eternal life. Thus his deeds in this world as the supply of the heaeafter are signifiacnt. To systematize the addresses' minds and to provoke mental development on him, the Qur'an get advantage of extensive semantic network. Using a descriptive-analytical method, the researcher is to study the semantic scope of good deeds and virtues in the Qur'an based on Izutu's theory – a lexical analysis in the Qur'anic view to words in the micro and macro juxtaposition and substitution. The research findings revealed that the semantic scope of good deds and virtues is among the most frequent Qour'anic words. Based on Izutsu's semantic theory, there is an absolute general-specific semantic relationship between these words, as the semantic scope of virtues are general which includes good deeds and rewards while some virtues are not regarded as good deeds.اعمال انسان، موجب سعادت و شقاوت او در دنیا و آخرت میشود و چون انسان زندگی ابدی در پیش دارد، چگونگی عمل او در دنیا، و فراهم آوردن توشه برای آخرتش، حایز اهمیت است. قرآن برای نظاممندکردن ذهن مخاطب و ایجاد تحول در اندیشۀ مخاطب از شبکۀ معنایی گسترده ای بهره گرفته است. مقالۀ حاضر بر آن است با شیوۀ تحلیلی و توصیفی به گسترۀ معنایی حسنات و اعمال صالح در قرآن بر اساس نظریۀ معناشناسی ایزوتسو- که با تحقیق در واژگان، طرز نگرش قرآن به واژگان در دو محور خرد و کلان همنشینی و جانشینی را کشف میکند- بپردازد. یافته های تحقیق حاضر حکایت از آن دارد که حوزۀ معنایی حسنات و اعمال صالح از پر بسامدترین واژگان قرآنی به شمار میرود که بر اساس نظریۀ معناشناسی ایزوتسو بین آنها رابطۀ عموم خصوص مطلق بر قرار است؛ زیرا دامنۀ حسنات عام میباشد و اعمال صالح و ثواب را شامل میشود، در حالی که برخی از حسنات عمل صالح محسوب نمیگردند.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
پژوشگاه علوم و فرهنگ اسلامیفصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی2538-570451820200822Investigating Pictorial Schemas and Conceptual Metaphores in the Thirteth Section of the Qur'anبررسی طرحوارههای تصویری و استعارههای مفهومی در جزء سیام قرآن کریم67896963310.22081/jrla.2020.58777.1297FAفرشتهجمشیدیدانشگاه رازیمجیدمحمدیاستادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه رازی0000-0001-8243-8249Journal Article20200906One of the most fundamental infrastructures in cognitive semantics is the application of pictorial schemas and pictorial metaphores. Pictorial schemas are often the result of human's interaction with the exterior world which are formed in the formats of abstract concepts and<br />are considered as basic instruments for understanding many mental concepts. This research has investigated the pictorial shemas in the thirthieth section of the Holy Qur'an. Such schemas are often adaptive to religious literary texts because of being universal and flexible. The current research is to answer this qouestion that to what extant such pictorial shemas which are used most frequently in the thirthieth section of the Holy Qur'an are categorized into three categories of "kinestic, volumetric, and power"? To what extant such schemas could be considered as proper patterns for studying the Qur'anic metaphors? After giving definitions about pictorial schemas and pictorial metaphores from a cognitive semantics, the researchers have discussed principles of conceptual metaphors and the different schemas used in the thirthieth section of the Holy Qur'an. The next stage is to collect data and instances based on this concept from the verses of thirthieth section of the Holy Qur'an using a descriptive-analytical reearch method. The findings of the research show that the observed infrastructure of metaphors in the selected verses contains different schemas which is a sample instance for the norms and anomalities mentioned in the Qur'an through use of metaphoes containing schemas of force, barrier, resolving the barriers, route change or divergence, reciprocal force, absorption and traction, and ability which all are adaptive and adminstrative based on this pattern.یکی از زیرساختهای مهم در حوزۀ دانش معناشناسی شناختی، کاربرد طرحوارههای تصویری و استعارههای مفهومی است. طرحوارههای تصویری اغلب حاصل تعامل انسان با جهان خارج است که در قالب مفاهیم انتزاعی شکل میگیرد و ابزاری پایه برای درک بسیاری از مفاهیم ذهنی به شمار میرود. این پژوهش، به بررسی طرحوارههای تصویری در جزء سیام قرآن کریم میپردازد. طرحوارههای تصویری اغلب به لحاظ الگویی جهان شمول و انعطاف پذیر، قابل تطبیق با متون دینی و ادبی میباشد. جستار حاضر در صدد پاسخگویی به این پرسش است که طرحوارۀ تصویری در سه رویکرد "حرکتی، حجمی و قدرتی" که بالاترین بسامد را در جزء سیام از قرآن کریم دارا هستند تا چه حد میتواند الگویی مناسب برای مطالعۀ استعارههای قرآن باشد. در ابتدا پس از ارایۀ تعاریفی دربارۀ مبحث طرحوارههای تصویری و استعارههای مفهومی از دیدگاه معناشناسی شناختی، به تشریح مبانی استعارۀ مفهومی و انواع طرحوارههای به کار رفته در این جزء اشاره میشود سپس به استخراج نمونهها و شاهد مثالهای مطابق با این مفهوم از آیات شریفۀ جزء سیام با تکیه بر روش توصیفی- تحلیلی میپردازیم. بررسیهای به عمل آمده حاکی از آن است که در زیرساخت استعارههای موجود در آیات منتخب، انواع طرحوارهها به چشم میخورد که به عنوان شاهد مثالی از هنجارها و ناهنجاریهای در قرآن از طریق استعارههای حاوی طرحوارههای اجبار، مانع، رفع مانع، تغییر مسیر یا انحراف، نیروی متقابل، جذب و کشش و توانایی از طریق این الگو منطبق و قابل اجرا است.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
پژوشگاه علوم و فرهنگ اسلامیفصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی2538-570451820200822Studying the Trend of Muslim Scholars Intellectual Modernism in Islamic Sciences: A Case Study of Arab Muslim Productive Scholars of Hanafi, Abouzeyd, Jaberi Arkounجریانشناسی نواندیشی مسلمانان در علوم اسلامی (مطالعۀ موردی: نواندیشان مسلمان عرب «حنفی، ابوزید، جابری، ارکون»)891176963410.22081/jrla.2020.59380.1304FAهوشنگاستادیدفتر تبلیغات اسلامی- دبیر تحریریه فصلنامه ادبیات دینیJournal Article20201119Studying the trend of Muslim scholars' intellectual modernism in line with a re-reading of Islamic sciences has caused to a new trend in the recent century. This trend first developed in accordance with the approach of European civilizations achievements in the spectrum of scientific and epistemological principles among Arab Muslim intellectual modernism. This phenomenon was faced with welcoming new studies in humanities such as structuralism, linguistics, semantics, anthropology, and other affiliated sciences to them by a number of outstanding contemporary Arab intellectuals such as Hassan Hanafi, Hāmed Abouzayd, Nasr, Muhammad Abed Aljāberi, and Muhammad Arkoun known as new-E'tizalis. To voice the misgivings against the problems raised for the confrontation of Islam and modernity, it led to a review of tradition and ancient heritage as well as the origins of religious beliefs and reception of epistemological patterns and modern Western world achievements and their applications in the scientific and intellectual Islamic treasures. Deploying a descriptive-analytical research method and studying the criteria and fundamental factors of modernity and knowing its historical backgrounds, the researcher studies its effects on modernism movement and criticism of religious discourse in Islamic communities. Thus, the general views of new-E'tizlis are discussed so that a new perspective and a fairs judgment to the knowledge, analysis and criticism of this influential movement in the contemporary era are presented.جریانشناسی نواندیشی مسلمانان در راستای خوانش دوبارۀ علوم اسلامی، گرایشی نو پدید در یک قرن اخیر است. این جریان با رویکرد به دستاوردهای تمدن اروپایی در گسترۀ مبانی علمی و معرفتی نخست در میان نواندیشان مسلمان عرب گسترش یافت. پدیدۀ یاد شده با استقبال از مطالعات جدید علوم انسانی، مانند ساختارگرایی، زبانشناسی، معناشناسی و انسانشناسی و دیگر دانشهای وابسته به آنها توسط گروهی از روشنفکران برجسته و معاصر عرب هم چون حسن حنفی، نصر حامد ابوزید، محمدعابدالجابری و محمد ارکون -که به نواعتزالیان شناخته میگردند- به منظور پاسخگویی به پرسشهایی که از تقابل اسلام و مدرنیته سرچشمه میگرفت، به تجدید نظر در سنت و میراث کهن و خاستگاه باورهای دینی و پذیرش مدلهای معرفتی و دستاوردهای دانشهای نوین جهان مدرن غرب و کاربست آنها در سرمایههای علمی و عقلی تمدن اسلامی انجامید. این جستار با روش توصیفی و تحلیلی ضمن بررسی شاخصهها و مؤلفههای بنیادین نوگرایی و شناخت زمینههای تاریخیاش تأثیر آن را در جنبش نواندیشی و نقد گفتمان دینی در جوامع اسلامی و دیدگاههای کلی نوع اعتزالی مذکور بررسی مینماید تا چشماندازی نو و قضاوتی منصفانه برای شناخت و تحلیل و نقد این جنبش اثرگذار در دورۀ معاصر ارایه دهد.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
پژوشگاه علوم و فرهنگ اسلامیفصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی2538-570451820200822Aesthetics of passages from Sahifa Sajjadiehزیبایی شناسی فرازهایی از دعاهای صحیفۀ سجادیه1171476963510.22081/jrla.2020.58227.1287FAسودابهمظفّریدانشگاه خوارزمی تهرانJournal Article20200711Aesthetics is one of the most important pillars of literature, which includes various aspects of the text, such as sounds, words, compositions, syntax, music, and imagination, which rhetoric is responsible for in literary texts. Although Sahifa Sajjadieh is known as a book of prayers and supplications to God, but it is distinguished by a literary and expressive style that, while simple and psychological, has special artistic beauties. On the one hand, prayer is a matter of conscience and inner being that is intertwined with the beauties of the human soul and psyche, and on the other hand, because prayer is addressed to God, this inner experience is directly related to the eternal source that is the source of all beauties. There is no doubt that all the aesthetic dimensions are reflected in Imam Khomeini's words, but the present study will examine some of the aesthetic effects in some passages of Sajjadieh in the form of expressive arrays and the music in it in an analytical manner and wait. It is concluded that Imam Sajjad (AS) by using various literary and expressive elements in order to beautify the text and create a link between the sciences of rhetoric and meaning and the creation of pleasant music has been able to play the role of aesthetics along with the role of meaning. He has succeeded in bringing meanings closer to the minds of the audience and understanding them.از مهم ترین مسایلی که مورد عنایت پژوهشگران و تحلیلگران متون ادبی قرار گرفته، زیبایی شناسی است. زیبایی شناسی از مهم ترین ارکان ادبیات به شمار میرود که جنبه های مختلف متن را، از جمله واژگان و موسیقی آواها و تخیل و تصویر و فاصله و التفات و جز این موارد را که بلاغت عهدهدار برخی از آنها در متون ادبی است، شامل میشود. اگرچه صحیفۀ سجادیه به عنوان کتاب دعا و مناجات به درگاه خداوند شناخته شده ولی به اسلوب ادبی و بیانی متمایز شده است که در عین سادگی و روانی، از زیبایی های هنری ویژه ای برخوردار است، از یک سو دعا امری وجدانی و درونی است که با زیبایی های روح و روان انسان درآمیخته میباشد و از سویی دیگر چون خطاب دعا به خداوند است، این تجربۀ درونی بی واسطه با منبع لایزال در ارتباط میباشد که خود سرچشمۀ همه زیبایی ها به شمار میآید. شکی نیست که همۀ ابعاد زیبایی شناسانه در کلام گهربار امام جلوه گر شده است، اما پژوهش حاضر به بررسی جلوه هایی چند از زیبایی شناسی در برخی فرازهای دعاهای صحیفۀ سجادیه در قالب آرایه های بیانی التفات، حسن ابتدا و حسن نسق و حسن ختام و نیز موسیقی موجود در آن به شیوۀ تحلیلی خواهد پرداخت و انتظار میرود به این نتیجه دست یابد که امام سجاد7 با بهره گیری از عناصر ادبی و بیانی گوناگون در راستای زیباسازی متن و ایجاد پیوند میان علوم بلاغت و معنا و آفرینش موسیقی دلنشین توانسته است نقش زیبایی شناسی را در کنار نقش معنارسانی به کمال رسانیده و در نزدیک ساختن آموزهها و معارف والای دینی و اخلاقی و عرفانی به ذهن مخاطبان و تفهیم آنها موفق عمل کرده است.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
پژوشگاه علوم و فرهنگ اسلامیفصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی2538-570451820200822Investigating the Theory of Efficiency in Exegetical Approaches with Focus on the Qur'an Understandingبررسی نظریۀ کارآمدی در رویکردهای تفسیری با تمرکز بر فهم قرآن کریم1471696963610.22081/jrla.2020.58122.1281FAخدیجهاحمدی بیغشمجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر3 0000-0002-790Journal Article20200708iciency is a relative issue which varies with respect to the objectives, equipment and particular obstacles. This criterion is of specific interest of different schools of thought and and theories. Although this school's intended theory of efficiency is not compatible with our religious issues, the term efficiency means being maximally efficient in affairs such as the exegetical approaches of the Holy Qur'an or literary studies of the text that leads to the efficiency and consistency and even a social action of such theories. This research is to answer the question that how an exegetical approach based on the criterion of efficiency, in terms of meaning and approaches, is applicable. The descriptive-analytical analysis of this issue show that the efficiency theory and the related approaches to text, writer, or interpreter following important criteria in each of these approaches could lead to the formulation of efficiency theory in the exegesis approach. Consequently, it results in quantitative and qualitative development of the Divine Book Understanding, so that the diversity of exegetical approaches and viewpoints may nor lead to the issue of relativity.کارآمدی، امری نسبی است که با توجه به اهداف، امکانات و موانع خاص هر پدیده تغیر میکند. این معیار مورد توجه خاص مکاتب و نظریات مختلف قرار گرفته است. اگرچه نظریۀ کارآمدی مورد نظر این مکاتب با مسایل دینی ما سازگاری ندارد، اما کارآمدی، به معنای محوریت داشتن سودمندی حداکثری در اموری چون رویکردهای تفسیری قرآن کریم و یا مطالعات ادبی متن آن موجب کارآیی و پایداری و حتی کنش اجتماعی این نظریات خواهد شد. این پژوهش درصدد پاسخگویی به این پرسش است که یک رویکرد تفسیری بر اساس معیارهای کارآمدی، به چه معنا و در رویکردهایی قابل اجرا است. بررسی تحلیلی توصیفی این مسئله حکایت از آن دارد که نظریۀ کارآمدی در رویکردهای ناظر به متن، مؤلف، و مفسر با پیروی از معیارهای مهم در هر یک از این رویکردها، میتواند موجب ارایۀ نظریۀ کارآمدی در رویکرد تفسیری گردد و باعث گسترش کمی و کیفی فهم کتاب الهی شود؛ به گونه ای که تنوع رویکردها و دیدگاههای تفسیری سر از نسبیت در نیاورد.