Irony and its rhetorical function in Nahjolbalagha

Document Type : Original Article

Authors

1 University of Science and Education of Holy Quran. Zahedan Quranic Sciences Faculty

2 Quran and Hadith Sciences. University of Sistan and Baluchestan

10.22081/jrla.2019.55099.1232

Abstract

Nahjolbalaghah is a religious text as well as a literary one. Different literary techniques are used in this work. In this paper we analyze irony in this work and its persuasive impact on the reader. In Nahjolbalaghah uses irony in different ways such as rhetorical imagery focused on criticizing social and political issues. Nahjolbalaghah uses irony in order to persuade the audience. Irony uses literary imagery and expression in order to portray the flaws and persuade the audience.

Keywords


1. آرین پور، یحیی (1372)، از صبا تا نیما، چاپ چهارم، تهران: انتشارات زوار.
2. ابن ابی الحدید، عزالدین ابوحامد (1379)، جلوه تاریخ در شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ترجمۀ محمود مهدوی دامغانی، چاپ دوم، تهران: نشر نی.
3. ابن فارس، احمد بن فارس (1404ق)، معجم مقاییس اللغة، محقق و مصحح: محمد هارون عبدالسلام، ط 1، قم: مکتب الاعلام الاسلامی.
4. ابن منظور، محمد بن مکرم‏ (1414ق)، لسان العرب‏، ط 3، بیروت: دار الفکر للطباعة و النشر و التوزیع، دار الصادر.
5. احمدی، فاطمه (1387)، مثل و مثل واره ها در نهج البلاغه، چاپ اول، قم: بنیاد بین المللی نهج البلاغه.
6. باقری خلیلی، علی اکبر و علی اصغر دورکی (1385-1386)، «آماج های طنز سیاسی «حالت»»، فصلنامه علمی پژوهشی علوم انسانی دانشگاه الزهراء3، سال شانزدهم و هفدهم، شماره‌های 61-62، صص 101-128.
7. بحرانی، کمال الدین میثم بن علی بن میثم (1389)، شرح نهج البلاغه ابن میثم،ترجمۀ گروه مترجمان، چاپ چهارم، مشهد: انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی.
8. جاحظ، عمروبن بحر (بی تا)، الحیوان، شرح و تحقیق محمد هارون عبدالسلام، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
9. حسینی زبیدی، محمد مرتضى‏ (1414ق)، تاج العروس من جواهر القاموس‏، محقق و مصحح على هلالى و على سیرى، ط 1، بیروت‏: دارالفکر.
10. حلبی، علی اصغر (1377)، مقدمه ای بر طنز و شوخ طبعی در ایران، تهران: پیک ترجمه و نشر.
11. دشتی، محمد (1382)، ترجمۀ نهج البلاغه، چاپ دهم، قم: مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امیرالمؤمنین7.
12. رحماندوست، مصطفی (1391)، فوت کوزه گری، چاپ هفتم، تهران: موسسه فرهنگی مدرسه برهان (انتشارات مدرسه).
13. زاکانی‌، عبید‌ (1386)، رساله دلگشا‌، به انضمام تعریفات و صد پند دکتر علی اصغر حلبی‌، چاپ اول‌، تهران: انتشارات اساطیر‌.
14. سیاح، احمد (1370)، فرهنگ بزرگ جامع نوین (ترجمۀ المنجد)، چاپ چهاردهم، تهران: انتشارات اسلام.
15. شوقی نوبر، احمد (1371)، «طنز و شیوه های گوناگون آن»، مجلۀ کیهان اندیشه، شمارۀ 42، صص 112-126.
16. صاحب بن عباد، إسماعیل بن عباد (1414ق)، المحیط فی اللغة، محقق و مصحح: محمد حسن آل یاسین، ط 1، بیروت: عالم الکتاب‏.
17. طریحى، فخرالدین بن محمد (1375)، مجمع البحرین‏، محقق احمد حسینى اشکورى، چاپ سوم، تهران‏: مرتضوی.
18. فراهیدی، خلیل بن احمد (1409ق)، العین، قم: مؤسسة النشر الاسلامی.
19. فرهمندپور، فهیمه (1383)، «جانشینی پیامبر6: انتقال کاریزما»، مجله تاریخ اسلام، شمارۀ 18، صص 5-36.
20. مروتی، سهراب (بی تا)، «ترنم طنز در آینه اخلاق، مجموعه مقالات طنز»، مرکز مطالعات صدا و سیما، فصلنامه سنجش و پژوهش، شماره‌های 13-14.
21. معین، محمد (1388)، فرهنگ فارسی، چاپ بیست و پنجم، تهران: امیرکبیر.
22. مغنیه، محمدجواد (1387)، در سایه سار نهج البلاغه، تحقیق سامی الغریری، ترجمۀ محمد جواد معموری، چاپ اول، قم: دارالکتاب الاسلامی.
23. مکارم شیرازی، ناصر (1375)، پیام امام شرح تازه و جامعی بر نهج البلاغه، تهران: انتشارات دارالکتب الاسلامیة.
24. ناصری، ناصر (1385)، «طنز و جلوه های شکل گیری آن در ادب فارسی»، فصلنامه ادبیات فارسی، سال سوم، شمارۀ 7، صص 79-114.