A Discourse Analysis of Surah Al-Jathiyah Based on Searle's Speech Act Theory

Document Type : Original Article

Author

ARABI LITERATOR- BUALISINA UNIVERSITY

10.22081/jrla.2024.69243.1393

Abstract

Speech act theory seeks to analyze texts by examining the unique structure of their discourse. The theory was initially proposed by J.L. Austin and later developed by John Searle, who categorized speech acts into five types: assertives, directives, expressives, commissives, and declarations.
Applying this theory to the Quran can provide a deeper understanding of its implicit layers and messages.
Surah Al-Jathiyah, a Meccan chapter, not only conveys religious and moral teachings but also displays a strong linguistic structure. This study analyzes the chapter through the lens of speech act theory, focusing on its context and thematic content.
Findings reveal that some speech segments carry multiple speech acts simultaneously. The frequent use of directive and assertive speech acts is justified, as the surah aims to explain monotheism, warn disbelievers, and issue guidance.
Directive speech acts are used to encourage belief in monotheism and to warn wrongdoers.
Assertive speech acts affirm the truths of existence, divine unity, human deeds, and enlightenment, often through comparative methods.
Expressive speech acts are employed to evoke emotional responses from the audience.
Commissive speech acts are absent in this chapter.
 

Keywords

Main Subjects


  • آلام،کر (1382)، نشانه شناسی تئاتر و درام، ترجمۀ فرزان سجودی، تهران: قطره
  • انصاریان، حسین (1383) ترجمه قرآن کریم، چاپ اوّل، قم: انتشارات اُسوه
  • ایشانی، طاهره؛ نعمتی قزوینی معصومه (1393)،  تحلیل خطبه حضرت زینب(علیها السلام) بر اساس نظریه کنش گفتارسرل، مطالعات قرآن و حدیث سفینه، سال دوازدهم، شماره45 . (ص25-51)
  • بیستونی، محمّد (1388)،  تفسیر جوان، مشهد: به نشر
  • پهلوان نژاد، محمدرضا؛ رجب زاده مهدی(1389)  تحلیل متن‌شناسی زیارتنامه حضرت رضا(ع) بر پایه نظریه کنش گفتار، مطالعات اسلامی: فلسفه و کلام. سال چهل و دوم، شماره پیاپی 2/ 85 پاییز و زمستان صص 37- 54
  • راغب اصفهانی،حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، بیروت؛ دار العلم، 1412ق
  • سرل، جان (1385)، افعال گفتاری، ترجمه علی عبداللهی، چاپ اول، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
  • صفوی، کوروش (1387)،  درآمدی بر معنا شناسی، چاپ سوم، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی
  • طباطبایی، سید محمدحسین (1374)، تفسیر المیزان ترجمۀ سید محمد باقر موسوی همدانی،چاپ پنجم، قم: انتشارات جامعۀ مدرسین، حوزۀ علمیۀ قم
  • .طبرسی، فضل بن حسن(1359)، مجمع البیان فی تفسیر القرآن؛ ترجمه و نگارش از احمد بهشتی، تصحیح و تنظیم موسوی دامغانی، قم ؛  ناشر: فراهانی.
  • فضائلی، مریم؛ نگارش ، محمّد،(1390)، تحلیل خطبه پنجاه و یکم نهج البلاغه بر اساس طبقه بندی سرل از کنش گفتاری، مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی
  • قرشی، سید علی اکبر (1377)،  تفسیر احسن الحدیث، چاپ سوم، تهران: بنیاد بعثت
  • مکارم شیرازی، ناصر و همکاران (1353)،  تفسیر نمونه، تهران: دارُالکتب الاسلامیه
  • فیض کاشانی، ملا محسن (1415)، تفسیر صافی، تحقیق حسین اعلمی، تهران: انتشارات صدر
  • یارمحمدی، لطف الله(1385)، گفتمان شناسی رایج انتقادی، تهران، سمت
  • Botha j j. E. (1991) s-eech Act Theory and New Testament Exegesis. HTS 47
  • Searle، j. R (1983)pragmatics, ، cambridge university -press
  • Searle، j. R (1999) ، Seech acts: An Essay in the -hiloso-hy of Language، New YOrk and Melbourne: cambridge university -ress
  • Sbisa،M. ‘’2002S-eech Acts in Context، Language and communication،
  • Yule G.(1996). -ragmatics. Oxford university -ress. New York