استادیار زبانشناسی همگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، قم، ایران
10.22081/jrla.2022.63139.1359
چکیده
مقالۀ حاضر با رویکرد توصیفی-تحلیلی به تحلیل متن زیارت امین اللّه در چارچوب نظریۀ کنش گفتار سرل پرداخته است. هدف پژوهش، بررسی زیارت امین اللّه و امام رضا(ع) از منظر متنشناسی و تحلیل کنشهای گفتاری دو زیارت، به لحاظ نوع و تعداد و در نهایت بررسی علت همگانی بودن زیارت امین اللّه در بقاع متبرکه میباشد. بررسیها، نشان از تفاوت معنادار بین تعداد کنشهای عاطفی و اعلامی در زیارت امین اللّه که در پایینترین سطح نسبت به کنشهای مذکور در زیارت امام رضا(ع) است، دارد. همچنین میان تعداد کنش ترغیبی دو زیارت قرابت وجود داشته و تعداد کنش اظهاری در زیارت امین اللّه تقریباً بیشتر است. در زیارت امین اللّه دو کنش تعهدی و اعلامی به صورت بارز مشاهده نشده است. نتایج تحلیل زیارت امام رضا(ع)، حاکی از استفاده فراوان از کنشهای عاطفی است تا از این طریق احساسات و منویات قلبی زائر بیان گردد و ارتباط قویتری ایجاد گردد. اما در زیارت امین اللّه به نوعی بیان احساسات را با کنشهای اظهاری و ترغیبی شکل میدهد تا از این طریق هم به هدف مقدماتی زیارت که نفس زیارت کردن است، برسد و هم به هدف غایی که اظهار منویات قلبی به گونهای عامتر است که شامل تمام ائمه اطهار: شود، نایل گردد.