واکاوی تأثیر اسلوب تأکید در اسناد بر معنای آیات در جزء سی قرآن کریم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی موسسه آموزشی کوثر

2 کارگرجنوبی میدان انقلاب. خ کارگر جنوبی. ابتدای آذربایجان غربی. پلاک 200 واحد4

10.22081/jrla.2022.61331.1330

چکیده

در هر زبانی به وسیلۀ روش‌های مختلف و با بهره‌گیری از ادوات و کلمات خاص بیانی ‌می‌توان کلام را به منظور تثبیت و تمکین یک معنا و مفهوم در ذهن مخاطب و تقویت و تعمیق آن، مورد تأکید قرار داد. زبان عربی به عنوان زبان قرآن، اسلوب‌های فراوانی از تأکید را در خود جای داده است. توجه به تأثیر تأکیدات به کار رفته در آیات و تحلیل و تبیین دقیق معانی آن‌ها، نشان از اهمیت و ضرورت توجه به این اسلوب دارد. در یک نوع از تقسیم بندی، تأکید در سه جایگاه در کلام می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد؛ جایگاهِ اسناد، مسند و مسندالیه. این پژوهش به سبب گستردگی مباحث در این سه بخش، کوشیده تا اسلوب تأکید را تنها در عنوان تأکید در اسناد –به جهت تقدم موضوعی آن در علم معانی- در جزء سی قرآن مورد بررسی قرار ‎دهد، بر این اساس به بیان آرای علمای بلاغت در ذیل هر یک از سبک‎های تأکید و نظر مفسران در ذیل آیات و نشانه‎های تأکیدی پرداخته است. شیوۀ جمع‌آوری مطالب در این مقاله از جهت نوع، کتابخانه‌ای و به لحاظ روش، توصیفی- تحلیلی است. با توجه به این که تأکید هم در نحو وهم بلاغت عربی کاربرد دارد، اما قابل ذکر است که این مقاله با توجه به رویکردی خاص، بیش تر به جنبۀ بلاغی وعلم معانی آن توجه داشته است. از نتایج به دست آمده می‌توان به این مطلب اشاره کرد که تأکید به سبب اغراض و فواید فراوان، یکی از مهم‌ترین شیوه‎ها در بیان معانی بوده و دقت‌نظر در این اسلوب به هنگام تفسیر آیات را امری مهم می‌نمایاند. و در جزء سی قرآن کریم، از این اسلوب، به صورت گسترده در رد انکار منکرین و بیان تهویل و عظمت قیامت و معاد، استفاده شده است. در برخی آیات برای بیان شدت اهمیت از چند روش تأکیدی همزمان استفاده شده است و برخی از روش‎ها هم چون تأکید به‌وسیلۀ جملۀ اسمیه و إنَّ کاربردی بیش تر داشته است.

کلیدواژه‌ها


  1. ابن عاشور، محمد بن طاهر (1415ق)، التحریر و التنویر، بیروت: دارالکتب العلمیة.
  2. ابن عصفور، ابوالحسن (1998)، علی بن محمد بن علی، شرح جمل زجاجی، ، بیروت: دارالکتب العلمیة.
  3. ابن عقیل، بهاءالدین عبدالله، (1387)، شرح ابن عقیل علی الفیة ابن مالک، تصحیح وتعلیق وتحقیق محی الدین عبد الحمید، تهران:انتشارات اسماعیلیان
  4. ابن منظور، محمد بن مکرم (1414ق)، لسان العرب، ط3، بیروت: دارالفکر للطباعه و النشر و التوزیع.
  5. ابن هشام انصاری، جمال الدین عبدالله (1404ق)، مغنی اللبیب عن کتب الاعاریب، قم: انتشارات کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی.
  6. ابن یعیش، ابوالبقاء موفق الدین یعیش بن علی (1422ق)، شرح المفصل للزمخشری، بیروت: دارالکتب العلمیة.
  7. ابوالفتوح، محمد حسین (1995)، اسلوب التؤکید فی القرآن الکریم، بیروت: مکتبة لبنان.
  8. انیس، ابراهیم، و دیگران (1367)، معجم الوسیط، چ2، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
  9. تفتازانی، سعدالدین مسعود بن عمر، (1411ق)، مختصر المعانی، ج1، قم: دارالفکر.
  10. ............................................، (1416ق)، المطول و بهامشه حاشیه السید میرشریف، قم: مکتبة الداوری.
  11. جیگاره، مینا (1383)، اسلوب‌های تأکید در زبان قرآن، فصلنامه علوم انسانی دانشگاه الزهرا، شمارۀ52، صص55-76.
  12. حسن، عباس (1388)، النحوالوافی، ط3، مصر: دارالمعارف.
  13. حسینی زبیدی، سیدمحمد مرتضی، (1414ق)، تاج العروس من جواهر القاموس، مصحح علی هلالی و علی سیری، ، بیروت: دارالفکر.
  14. حسینی، سید محمدباقر، (1390)، صور بلاغی اسلوب تأکید در آیات قرآن کریم، فصلنامه زبان و ادبیات عربی، شمارۀ5، صص65-92.
  15. ربانی، محمدحسن (1382)، گونههای تأکید در قرآن، مجله پژوهش‎های قرآنی، شماره های 35 -36، صص296-321.
  16. زرکشی، محمد بن عبدالله (1410ق)، البرهان فی علوم القرآن، بیروت: نشر دارالمعرفه
  17. زمخشری، محمود بن عمر (1407ق)، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، ط3، بیروت: نشر دارالکتاب العربی.
  18. سیوطی، جلال الدین و جلال الدین محلی، (1416ق)، تفسیر جلالین، بیروت: النور للمطبوعات.
  19. سیوطی، جلال الدین (1380)، الاتقان فی علوم القرآن، مصحح محمد ابوالفضل ابراهیم، ترجمۀ مهدی، حائری قزوینی، ، تهران: امیرکبیر.
  20. طباطبایی، محمدحسن (1374)، تفسیر المیزان، ترجمۀ سید محمدباقر موسوی همدانی، چ5، قم: دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
  21. طبرسی، فضل بن حسن (1360)، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ترجمۀ گروه مترجمان، تحقیق رضا ستوده، تهران: فراهانی.
  22. --------------، (1377)، تفسیر جوامع الجامع، ترجمۀ گروه مترجمان، چ2، مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی.
  23. طربحی، فخرالدین بن محمد (1375)، مجمع‌البحرین، چ3، تهران: نشر مرتضی.
  24. طوسی، ابوجعفر محمد بن حسن (1413ق)، التبیان فی تفسیر القرآن، مصحح احمد حبیب عاملی، بیروت: داراحیاء التراث العربی.
  25. غلایینی، شیخ مصطفی (1392ق، 1972)، جامع الدروس العربیه، .ط11، بیروت: مکتبة العصریة
  26. فاضلی، محمد، (1382)، شیوههای بیان قرآن، مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.
  27. فراهیدی، خلیل بن احمد (1410ق)، العین، چ2، قم: نشر هجرت.
  28. فولادوند، محمدمهدی (1415ق)، ترجمۀقرآن کریم، تهران: دارالقرآن الکریم.
  29. قرشی بنابی، علی اکبر (1352)، قاموس القرآن، تهران: دار الکتب الاسلامیة.
  30. کمالی، سید علی، (1372)، قرآن ثقل اکبر، تهران: اسوه.
  31. محمدی قایینی، محمد، (1372)، جامع المقدمات، قم: دارالفکر.
  32. مصطفوی، حسن، (1360)، التحقیق فی الکلمات القرآن الکریم، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
  33. معلوف، لوییس (1389)، المنجد فی اللغه، تهران: نشر پیراسته.
  34. مکارم شیرازی، ناصر (1374)، تفسیر نمونه، تهران: دارالکتب الاسلامیة.
  35. موسوی گرمارودی، سید علی (1391)، تأکید در قرآن کریم، مجله ترجمان وحی، شمارۀ31، صص45-72.
  36. مهیار، رضا (1370)، فرهنگ ابجدی عربی- فارسی(ترجمۀ المنجد الابجدی)، تهران: نشر اسلامی.
  37. نجفی خمینی، محمدجواد (1398ق)، تفسیر آسان، تهران: انتشارات اسلامیه.
  38. هاشمی، سید احمد (1388)، جواهر البلاغه فی المعانی و البیان و البدیع، چ10، قم: مؤسسه مطبوعات دینی.